Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Marzocchi Doppio Air og Z.1 SL

Marzocchi Doppio Air og Z.1 SL #294303 26/05/2006 13:42
M
msol Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Er det noen som har noe erfaringer med Z.1 SL og Doppio-Air?

Hvordan endrer man slaglengden på gaffelen egentlig? Jeg oppfatter det som at dette skjer ved justering av trykket i negativt kammer.

Simpelthen at jo lavere negativt trykk desto større slag. Ikke så praktisk ute i skogen kanskje.

Med erfaring fra Rock Shox Dual-Air syntes jeg at høyt trykk i negativt kammer gav veldig diffus gaffellengde og sagpunkt. Det skuffet i forhold til at jeg hadde forventet at systemet gav utrolige tuningsmuligheter av fjærraten.

Har Marzocchi noe ess i ermet her? Ellers er det noe som sier meg at det å sette opp gaffelen med den fjærraten, slaglengde og følsomheten man ønsker kan være en hard nøtt.

Re: Marzocchi Doppio Air og Z.1 SL [Re: msol] #294304 26/05/2006 14:04
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det er mengden luft i negativkammeret som bestemmer slaglengden: Jo mer luft i negativkammeret, jo mer vil krona trekkes nedover. Min erfaring er at man kan sette noenlunde rett sægg med fokus på positivkamrene og en slumpmessig mengde luft i negativkammeret, og så ta finjusteringa etter det igjen.

Ja, det er fiklete, men jeg synes at jeg har fått belønning de gangene jeg har prøvd ordentlig (Prinsippet er likt som på en Marathon SL). Konsekvensen er imidlertid at man ikke justerer mengde vandring opp og ned i løpet av en tur, men finner en slags passende mengde som du/gaffelen/sykkelen trives best med.

Gaute
Re: Marzocchi Doppio Air og Z.1 SL [Re: gauter] #294305 27/05/2006 16:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Samme metode brukes på 66SL også som er blitt en veldig populær gaffel i 6" ++ markedet. Ubrukelig for å endre vandring på tur, glimrende fordi du kan få perfekt AC til sykkelen din.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support