Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Importfortolling fra Sverige?

Importfortolling fra Sverige? #294193 26/05/2006 09:40
Tarje Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg presterte å ryke et kjede for litt over ei uke sida, så jeg heiv meg på verdsvevet og bestilte et kjede fra Cyclecomponents jeg syntes så bra ut. Alt i alt med frakt kom hele greie på 330 blanke norske kroner. Jeg har bestilt flere ganger derfra og veit at når ting først sendes så tar et par til tre dager før jeg kan hente det på det lokale postkontoret. I morges tenkte jeg at jeg skulle sjekke opp satusen på pakken og da fikk jeg dettte:

26.05.06 08.58 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 0024 OSLO
26.05.06 07.29 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0024 OSLO
23.05.06 22.52 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 0024 OSLO
23.05.06 22.52 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0024 OSLO

Hva i helsike? Er det importfortolling fra sverige nå plutselig? Alle de andre pakkene har gått glatt gjennom tollen. Posten slutter aldri å overraske. Og en annen ting hvorfor ankommer og fortolles den to ganger?

Re: Importfortolling fra Sverige? [Re: Tarje] #294194 26/05/2006 10:01
perano Offline
Ivrig
Ivrig
I utganspunketet må alt som kommer fra utlandet gjennom tollprosedyrene(hvorvidt det er toll på varene eller kun moms er en annen sak), men siden CC er registrert som utenlandsk foretak i Norge så slipper man hele den smørja så her ser det ut til at noe har gått litt skeis. Du kan jo prøve å ringe posten og fortelle dem hvordan de skal gjøre jobben sin, men det spørs om det hjelper...

P.S. Haster det er det best å ta en tur i den lokale sykkelbutikken. Du får fine kjeder for 330,- over disk i Norge. Det er alltid en mulighet for at noe går galt når du bestiller fra utlandet...

P.P.S. Et røket kjede kan ofte fikses men en hurtigkjedelås som du får for 20-40,- hos LSB.

Vet ikke om dette var til trøst, men...

Per Andreas

Støtt NOTS
Re: Importfortolling fra Sverige? [Re: perano] #294195 26/05/2006 10:16
Tarje Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Heldigvis haster det ikke og skiten er betalt allerede så jeg får bare smøre meg med litt tålmodighet

Re: Importfortolling fra Sverige? [Re: Tarje] #294196 26/05/2006 10:30
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Ta en telefon til posten og mas. Ikke alle som jobber der har fått med seg at noen venter på pakkene som ligger i hyllene deres.

Jan Erlend
Re: Importfortolling fra Sverige? [Re: Tom_Bombadill] #294197 30/05/2006 07:49
Tarje Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja nå fikk jeg endelig svar fra Posten.no.
Jeg skrev:
Henvendelsen gjelder et brev om ankommet ufortollet sending. Ref: CS686909675DK. Jeg kan ikke helt forstå at dere skal ha toll på sendingen når det på nettsiden til firmaet varen er sendt fra presiseres at firmaet står fot fortollingen slik at ingen øvrige avgifter tilkommer.
Se link: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...opvillkor_Norge

Jeg har bestilt flere ganger fra dette firmaet og har aldri opplevd å måtte fortolle og jeg akter ikke å gjøre det heller når varen i utganspunktet ikke verdt så mye.

Mvh. Tarje

Så fikk jeg som svar:
Hei!

Dersom varens verdi er under kr 200,- sendes den ut tollfritt.

Når vi mottar sendinger til private med verdi mellom 200 og NOK 1000 med tydelig verdiangivelse tas de på forenklet tollbehandling og sendes nærmeste hentekontor med et gebyr på kr 85. Dette gebyret er uavhengig av om kunden ønsker å fortolle selv men et gebyr som dekker lovpålagte kostnader som Posten må uføre med hensyn til registrering av forsendelsen, ankomstbehandling og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Med Vennlig hilsen
Rigmor Nilsen

Er det noen erfarne internett shoppere som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre nå? Betale de 85 kronene, kontakte cyclecomponents eller stå på mitt og fortsette å klage?

Re: Importfortolling fra Sverige? [Re: Tarje] #294198 30/05/2006 08:31
perano Offline
Ivrig
Ivrig
Det skal jo ikke være sånn når man handler fra CC. Jeg ville tatt en telefon til CC og hørt om de kunne hjelpe til. Kanskje de har gjort noe feil med merkingen av pakken siden posten mener den er toll/momspliktig?

Per Andreas

Støtt NOTS
Re: Importfortolling fra Sverige? [Re: Tarje] #294199 30/05/2006 08:34
Dan Offline
More than words
More than words
Det er "toll" som er problemordet her. Posten tror at det skal betales toll og da hjelper det ikke at CycleComponents har betalt moms. Spørsmålet er om pakken inneholder noe som faktisk skal fortolles, som f eks klær. Ikke at jeg har vært borte i at det har vært et problem tidligere, hvis man f eks bestiller et par handsker sammen med noen sykkeldeler.

Anyways, ta kontakt med posten igjen og si at det ikke er toll på sykkeldeler og at det altså bare er moms det dreier seg om, og be dem forklare hvorfor de skal beregne og kreve moms på noe som allerede er momsklarert ved hjelp av norske CycleComponents.

Saken er avklart [Re: Dan] #294200 30/05/2006 16:54
Tarje Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Konklusjonen ble at firmaet som leverer pakkene for CC til Norge sannsynligvis har bæsjet på leggen og merket pakken feil slik at våre gode venner i posten norge trodde de skulle fortolle. Jeg pratet med CC som tok tegninga raskt og prøvde å løse det med sin leverandør. Som kjent er ikke tollvesen eller posten kjent for å være hverken raske eller hjelpsomme slik at jeg får de 85 kronene fra CC så slipper jeg unna ekstra avgifter. Stjerne i boka for servicen til CC, anmerkning for posten med sin manglende service ytelse.

Re: Saken er avklart [Re: Tarje] #294201 30/05/2006 17:14
bik3man Offline
More than words
More than words
Men hvis man skulle være så heldig å treffe på den ene serviceinnstilte personen som jobber i Posten, så får man knallservice.

Jeg ventet på en pakke, den var ikke moms- eller tollpliktig, men ifølge trackingen satt den fast i mølla på Alnabru. Det hastet (sykkeldeler haster alltid), og jeg fikk etterhvert snakke med en utrolig hyggelig dame på Utland, måtte hennes stjerne aldri slukne.

Da jeg forklarte situasjonen klarte hun først å finne pakken der den lå uten lagerreferanse, så vriste den ut av tollernes klør, og få den prosessert for utsending. Da jeg så sa at jeg kunne komme opp og hente den selv, så gikk hun jaggu inn på båndet og hentet pakka før den havnet på en bil, og la den klar i skranken til meg.

Jeg fikk dessverre ikke det hele og fulle navn, isåfall skulle hun fått blomster, og skryt via sin overordnede.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Saken er avklart [Re: bik3man] #294202 30/05/2006 17:29
Dan Offline
More than words
More than words
Ja, man skal være snill mot folket på Alnabru. Der kommer man langt bare ved å være bittelitt mer trivelig enn de psykopatene som står rundt en. Sist jeg var der så var det en som ikke skulle betale momsen siden de hadde klart å stave feil til hans navn da de sendte ut hentebrevet. "Hvorfor skal jeg betale det her, det står jo ikke en gang mitt navn på?" "Neivel, da er vel ikke pakken til deg da, så da legger vi tilbake den." "Ehm, vent litt..." Glimrende underholdning.

Re: Saken er avklart [Re: bik3man] #294203 31/05/2006 08:31
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg fikk tilbake hele behandlinsgebyret fra Posten fordi de hadde brukt så lang tid på klareringen. Da snakket jeg også med en hyggelig dame på Alnabru. Hun het Tone Samuelsen, og var kundekonsulent. Dette skjedde i mai 2002, rett før Cyclecomponets fikk organisert seg slik at de sto for momsbetalingen. Posten brukte fjorten dager på å få pakken gjennom klareringen, og det var hun enig ikke var holdbart. Jeg forlangte et prisavslag og fikk altså hele gebyret tilbake.

Sveinung
Re: Saken er avklart [Re: rsh] #294204 01/06/2006 08:19
mbj006 Offline
Entusiast
Entusiast
Da har jeg fått noe av samme problemet! Pakka mi fra CC ankom Oslo igår kl. 0833. Regna derfor med at den ville ankomme hjem til meg idag, men neida. Ringte derfor posten for å høre hva som foregikk, og ble ikke så mye smartere av det. De sa at pakken var kjørt ut igår, men kan ikke si noe om hvor den befinner seg nå..... Skikkelig sporingssystem altså... Så da sitter jeg her og venter på en pakke, som ingen veit hvor befinner seg. Utrolig irriterende. Heia posten Norge!

First broken neck in Aron!

Moderator  support