|
|
|
tips om bygging av sykkel?
|
tips om bygging av sykkel?
25/05/2006 18:47
|
Geirc
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Heisann. Jeg går med tanker om å bygge min neste sykkel selv. Ikke at jeg har noe greie på det, men hvor vanskelig kan det være? Så for tiden driver jeg og sjekker nettsider for å få litt oversikt over hvor mye jeg må ut med for å realisere dette. Er det noen som har noen gode tips? Hvor jeg skal henvdende meg eller hvordan jeg bør gå fram? Alle råd mottas med takk.
|
|
|
Re: tips om bygging av sykkel?
[Re: Geirc]
25/05/2006 18:55
|
mbj006
Entusiast
|
Entusiast
Seek and you shall find! Jeg brukte denne oppskriften endel, og den funka fint for meg: byggeguide
First broken neck in Aron!
|
|
|
[Re: mbj006]
25/05/2006 19:56
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vanskelige er å kjøpe de riktige tingene som passer sammen. Du bør ha litt peiling. Feks hvilken gaffel og ramme som passer sammen. Det kan også være lurt å kjøpe en komplett utstyrsgruppe.
Ut over det er det ganske greit.
Å sette inn styrelagret krever mye og dyr spesialredskap og du bør la et sykkelverksted gjøre dette for deg. Ut over dette er det bare (relativt) billig redskap som trengs.
Det du bør passe på mest er at ramma er facet og reaimet i styrerøret og threaded og muligens facet i krakhuset. Det bør du få et sykkelverksted til å gjøre for deg. Dessuten bør du få dem til å sjekke at ramme og dropouts er rette. Lurt også å lage et dreneringshull i krankhuset. Skal du bygge på en stålramme bør du behandle den innvendig også.
Det er først å fremst jævlig dyrt hvis du ikke kjøper det meste brukt. Tar ofte lang tid. Jeg har allerede holdt på i 9 mnder med å få tak i det jeg skal ha til min neste sykkel (fatbiken)
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
25/05/2006 20:48
|
gare
More than words
|
More than words
Det du bør passe på mest er at ramma er facet og reaimet i styrerøret og treaded og muligens facet i krakhuslagret. Det bør du få et sykkelverksted til å gjøre for deg.
Ehhh, kanskje ikke direkte selvforklarende for en som ikke har gjort dette så mye før? Jeg ser jo også at du anbefaler at dette er noe som bør gjøres på verksted(og det er nok smart), men det er jo litt......gresk(selv om det er mer engelsk).
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
25/05/2006 21:02
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
At ramma er facet i styrerøret betyr at den er planfrest der styrelagerkoppene er presset ned i ramma. At den er reamet, betyr at insiden av styrerøret er frest for lakk og overskuddsmetall, slik at styrelagerkoppene skal gli rett og fint ned, samt at man skal unngå evnt knirkelyder osv. Facet krankhus betyr at det er planfrest, noe som er viktig for de nye krankene med utenpåliggende kranklagre, slik at de står rett ovenfor hverandre og slitasjen på lagrene ikke blir så stor. Threaded betyr at gjengene er frisket opp med gjengeverkty.
Disse frese og gjengeverktøyene er dyre, og ikke noe du kan gjøre selv.
Nå er det etter min erfaring ikke alt at dette som er like nødvendig, men planfresing av krankhus (hvis utenpåliggende lager), og fresing av skivebremsrfestene på ramme/gaffel er lurt.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
26/05/2006 09:40
|
Geirc
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Heisann igjen. Mye nyttig informasjon her! Byggemodellen er jo gull verdt. Jeg har faktisk tilgang på ganske mye verktøy, men det er ikke dermed sagt at jeg kan bruke alt sammen... Det aner meg at det ikke er lønnsom forretning å bygge selv, men det så ut som om jeg kunne få meg noe brukbart med XT gir for rundt 10000 fra England. Tenkte jeg kanskje skulle bygge litt trinnvis som et langtidsprosjekt. Burde ikke seriøse rammebyggere ha frest og gjenga opp det meste pent på forhånd?
|
|
|
26/05/2006 13:40
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Serieproduserte rammer har sjelden dette gjort. Får du derimot en custom-laget ramme, så gjør de dette for deg hvis du spør. På den rammen jeg har fått laget til meg er all preppinga gjort på forhånd og det er bare å bygge rett på.
Det er meget interessant å bygge egen sykkel og det gir en ekstra fin følelse å sykle rundt på noe man har mekka til sjøl. Men det er som sagt meget dyrt å kjøpe alt nytt. Du trenger noe nytt verktøy også (jeg vet ikke hva slags verktøy du har tilgang til). Dessuten består en sykkel av forbausende mange deler. Bare et hjul består foreksempel av Nav, eiker, eikenipler, felgbånd, slange, dekk og stikkrue. Jeg måtte i tillegg ha spesialbestillt bremseskive på bakhjulet (og et bakhjul skal jo ha en krans eller en klinge) . Hjulet må i tillegg bygges! hvis du ikke kjøper ferdig hjul.
Er du usikker på hva som passer sammen, altså hvilke deler du bør kjøpe er dette forumet veldig bra. Mange kan mye her. Dessuten er det et bra sted å spørre hvis det dukker opp problemer.....
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
26/05/2006 21:05
|
Solo
Fersking
|
Fersking
Sjekk denne siden: http://www.comatours.com/ og under småplukk (meny øverst på venstre side) på finner du Bygging av en Giant XtC Team sykkel grundig og veldokumentert bygging av sykkel
Solo
|
|
|
[Re: Solo]
28/05/2006 19:50
|
erikv
Ringrev
|
Ringrev
Brukbart med XT gir for 10 000.sitat slutt.
En annen får linke til XT psykose artikkelen.
legg heller ut en link til sykkelen om du vil ha en vurdering på om den er ett godt kjøp.
|
|
|
[Re: erikv]
29/05/2006 06:57
|
Geirc
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for tips, gentlemen. Et annet spørsmål: hvordan er egentlig Sram? Hvor befinner det seg på den hellige girstigen i kvalitet? Er det et godt alternativ?
|
|
|
29/05/2006 07:28
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, Sram er et godt alternativ.... Det hadde ord på seg for å være lite holdbart, men det har endret seg nå....
- Voltaire
|
|
|
|
|
|
|