Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsykkel med girnav?

Terrengsykkel med girnav? #290139 10/05/2006 14:02
Z
Zi6 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Z
Vurderer å skaffe meg en lett (opptil 12 kg ca.) terrengsykkel / sykkel med 26" hjul og girnav til helårs allround bruk. Tenkte meg fortrinnsvis Shimano 8 girs eller SRAM 7 girs nav. Disse har rundt 300% utveksling, og det burde holde. Brems i navet virker også kjekt.
Har lett en god del rundt på nettet, men ikke funnet noe passende.
Hos Sykkeldelisk (Oslo) har de en Cannondale Bad Boy Nexus med fete alurør, men jeg sykler ikke for å få juling. Ønsker noe mer støtabsorberende.
Ellers vet jeg at de lager sykler med 14 girs Rohloff nav i Tyskland, men dette er kostbare greier som jeg ikke tror det er så lurt å ha på en sykkel jeg skal sette fra meg rundtom i byen.
Noen som har sett en slik sykkel til salgs, enten her hjemme eller utaskjærs, eller har noe å selge?

Hvis ikke, skulle det vel være mulig å sette sammen noe selv fra en singlespeed eller fra scratch (vil unngå kjedefører). Vet ikke om det alltid er mulig å få en rett nok kjedelinje ved selvbygging.
Det var en som nevnte at han hadde et EBB han kunne justere kjedelinjen med. Kan man det med alle eksentriske kranklagere?

Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: Zi6] #290140 10/05/2006 15:00
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk mitt andre Rohloffnav i posten i går. Dette er fine saker gitt. Shimano egner seg bare til bysykkel, det er Rohloff som gjelder i skogen.

Nei, dette kan du ikke sette fra deg i byen.

Hvis du her en spesialramme (såkalt OEM) og med OEM-versjonen av Rohloff øker du vekten på sykkelen med mellom 100 og 200 gram. Du kan glatt komme under 10 kg med Rohloffnav.

Bygg ikke selv hvis du vil ha dette billig. Bestill en fullbygd sykkel fra tyskland... Har hørt om tilfeller der noen har bestil til Sverige og syklet den over til norge. Da slipper du unna med 17% moms, men dette er ulovlig.

endorfin speed-r er ihvertfall et knalltips.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: Zi6] #290141 10/05/2006 15:08
anderz Offline
Besatt
Besatt
Ooooh. Pen jo!

Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: anderz] #290142 10/05/2006 15:22
anderz Offline
Besatt
Besatt
Ellers har jo Brant hos On-one hintet om en Rohloff-kompatibel Inbred i løpet av Mai/Juni så det kan jo også by på et "rimelig" alternativ i så hensende.

Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: anderz] #290143 12/05/2006 09:09
Z
Zi6 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Z
Ser lekker ut, den Endorfinen. Er den din?
Lett, komfortabel, gode kjøreegenskaper?
(Blir offline en uke, BTW).

Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: ] #290145 12/05/2006 11:08
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
www.starbike.com
(Det er veldig viktig at du kjøper riktig type)

Do it....

Jeg har ønsket meg tandem i mange år.... Kanskje jeg skal realisere den drømmen? .... men det må bli om noen år.

- Voltaire
Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: supernalle] #290146 12/05/2006 12:15
K
kjellyn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Quote:
www.starbike.com
(Det er veldig viktig at du kjøper riktig type)

Har også hatt Rohloff navgir, og vil nevne at det er en del ting du bør sjekke før du handler dette:

1: Sjekk med utviklerene/fabrikken som har laget ramme di om den er kompatibel med dette systemet. Noen merker gir ikke reklamesjon hvis du ødelegger ramma med dette systemet(det er andre krefter som innvirker her).

2: Hvis ikke du kjøper Nokon eller lignende kabler til wire, må du være sikker på at kabelruten din er uten mange 90`vinkler.(systemet er avhengig av en meget lav friksjon i wiren).

3: sykkelen blir vesentlig tyngre bak, noe som kan gi negativt utslag dersom du kjører meget teknisk terreng.

Det positive er jo at du "ikke" trenger vedlikehold.(skifte av olje i hubèn hvert 5. år og tannhjul etter behov)

Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: kjellyn] #290147 12/05/2006 17:23
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor har du det ikke lengre?

Du flytter faktisk ikke nevneverdig på tyngdepunktet. Det står det endel om dette på MTBR. Jeg har heller ikke hatt nevneverdige problemer med dette.

Alle rammer kan bruke dette systemet så lenge du har 135mm eller 145mm dropoutbredde. En ting er at rammeprodusenten ikke kan gå god for det, men jeg har aldri hørt om at noen ødelagt ramma pga dette.

Det vanvittig mange fordeler med Rohloff speedhub.

- Voltaire
Re: Terrengsykkel med girnav? [Re: supernalle] #290149 14/05/2006 22:12
K
kjellyn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Quote:
Hvorfor har du det ikke lengre?

Du flytter faktisk ikke nevneverdig på tyngdepunktet. Det står det endel om dette på MTBR. Jeg har heller ikke hatt nevneverdige problemer med dette.

Alle rammer kan bruke dette systemet så lenge du har 135mm eller 145mm dropoutbredde. En ting er at rammeprodusenten ikke kan gå god for det, men jeg har aldri hørt om at noen ødelagt ramma pga dette.

Det vanvittig mange fordeler med Rohloff speedhub.

Solgte det pga at jeg ikke syntes det funket bra nok. Dvs at jeg mener at Sram XO med gripshifters er bedre. Mindre friksjon,lyd, vekt.

Likte heller ikke "sikringen" på systemet(at det gikk i høyt gir ved stygg giring/tråkk).

Mht match av systemet og ramme så er jeg av annen oppfatning. Det er helt sikkert at ikke alle rammer takler dette systemet. Jeg hadde systemet på en Storck Rebel Pro(som var en av de stiveste/sterkeste htène som ble lagd for noen år siden, testseier i tyske Bike), og den knakk tvers av ved festet.

Snakket med Rohloff, og de sa at det er mange, spesielt nyere sykler som ikke burde bruke dette systemet.

Men som sagt tidligere, det er endel positive sider ved det og.

Moderator  support