Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trene forkjøla?

Trene forkjøla? #288750 05/05/2006 12:06
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Er litt forkjøla for tiden. Det skyldes sikkert at jeg ikke kan la være å ta litt sykkelvedlikehold før jeg går i dusjen etter noen kalde kveldsøkter...
Nå skinner imidlertid solen, det er rundt 20 grader og jeg har veldig lyst på en tur! Har ikke planer om noen terskeløkt - kun sone 1.
Burde jeg la være og håpe på langvarig godvær og kortvarig forkjølelse, eller er det greit å ta en lett treningstur med tett hue og snørr?

Re: Trene forkjøla? [Re: Tgabriel] #288751 05/05/2006 12:20
B
BirkebeineRookie Offline
Fersking
Fersking
B
Det er ikke farlig å trene hvis du har overskudd til det. Min erfaring er at en god treningsøkt kan hjelpe til med å "blåse rent systemet", og jeg føler at dette hjelper meg til å bli raskere frisk. (Dette kan selvsagt være ren placebo, men ok..)

Hvis man har feber, ville jeg derimot vært forsiktig. Da kan treningen bidra til å forlenge sykdomsperioden, er min erfraring.

Men er du sikker på at dette kun er forkjølelse? Vil anbefale at du for sikkerhets skyld sjekker med din favorittlege om du kan pollenallergi. Du må i såfall rette deg etter legens anbefalinger.

Er det bare en forbigående forkjølelse, og du er pigg ellers, så er det bare tut og kjør. Nyt våren!

Men husk å se om det kommer biler bak før du freser snørr i fart!

Re: Trene forkjøla? [Re: BirkebeineRookie] #288752 05/05/2006 12:50
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Allergi kan jo være en tanke, selv om jeg aldri tidligere har opplevd allergireaksjoner gjennom et langt liv. Bjørka strør jo vilt om seg for tiden...

Re: Trene forkjøla? [Re: Tgabriel] #288753 05/05/2006 15:30
L
Lars89 Offline
Fersking
Fersking
L
"The cyclists training biblbe" annbefaler å ta ein "Neck check". Ligg symptomane over nakke (rennande nese, småvondt i halsen osv.) kan du trene lett.

Med sympomer under nakke (vond i brystet, feber osv.) bør du absolutt ikkje trene. Joe Friel, som er forfattaren måtte la være å trene i ca. 1 år etter å ha fått noko på hjertet etter å ha trena med symptomer under nakken.

Re: Trene forkjøla? [Re: Lars89] #288754 08/05/2006 07:13
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Smart prinsipp.
Jeg hadde stort sett rennende nese og var tung i hodet.
Det ble en meget rolig tur på fredag ettermiddag, som til slutt ble 53 km... (Men det er en annen historie).
I dag er symptomene borte og det var en herlig tur til jobben!

Re: Trene forkjøla? [Re: Tgabriel] #288755 08/05/2006 14:05
mjg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Risken är att man drar på sig allvarliga saker som hjärtmuskelinflammation om man tränar sjuk. Det var i början av 90-talet väldigt stort fokus på just det i den idrott jag drev med då eftersom folk dog. Alla konstaterades ha försvagningar i hjärtmuskeln, och en orsak man trodde hade inverkan var just träning med sjukdom i kroppen. Vad som är 'tillräckligt sjuk' har jag inga åsikter om, det får vara upp till den enskilde att ta ansvar för det.

*För övrigt anser jag att licenssystemet bör förstöras*
Re: Trene forkjøla? [Re: mjg] #288756 09/05/2006 07:09
gare Offline
More than words
More than words
Snakker vi da om orientering kanskje?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trene forkjøla? [Re: gare] #288757 09/05/2006 10:31
mjg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ja, typ. Skillnaderna mellan att träna för orientering och träna för cykel borde inte vara så stora.

Re: Trene forkjøla? [Re: mjg] #288758 10/05/2006 11:18
B
BirkebeineRookie Offline
Fersking
Fersking
B
Quote:
Risken är att man drar på sig allvarliga saker som hjärtmuskelinflammation om man tränar sjuk. Det var i början av 90-talet väldigt stort fokus på just det i den idrott jag drev med då eftersom folk dog.

Vi snakker her om TWAR-bakterien (chlamydia pneumoni), som utløser en lunge-/halsbetennelse-lignende infeksjon. Dette er en forholdsvis vanlig bakterie, som smitter via dråper (svette, spytt...). Mellom 5 og 20% av alle lungebetennelser utløses av TWAR. For de fleste av oss er dette ufarlig - TWAR er altså ingen "dødsbakterie".

Quote:

Alla konstaterades ha försvagningar i hjärtmuskeln, och en orsak man trodde hade inverkan var just träning med sjukdom i kroppen.

Det er ikke påvist at det var TWAR-bakterien som var den direkte årsaken til de to dødsfallene i Sverige.
Klippet fra lommelegen.no: Siden har finske forskere fremsatt en teori om at infeksjon med denne bakterien er med å fremskynde hjerte- og karsykdom. Senere forskning har vist sprikende resultater, og det ikke allment anerkjent at det finnes en slik sammenheng.

Synes det blir å risikomaksimere unødvendig å trekke inn TWAR i en tråd som omhandler det som sannsynligvis er en vanlig vårforkjølelse. Jeg mener fortsatt at ikke er noen grunn til å la være å trene, selv med forkjølelse i kroppen - hvis man ellers føler seg pigg.

Men OBS og NB: Hvis du har mistanke om at dette skyldes noe annet enn en forkjølelse SKAL du alltid ta kontakt med legen.

PS: Undertegnede har ikke medisinsk-faglig kompetanse, og disse synspunktene står derfor kun for egen regning

Re: Trene forkjøla? [Re: BirkebeineRookie] #288759 10/05/2006 12:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:

Jeg mener fortsatt at ikke er noen grunn til å la være å trene, selv med forkjølelse i kroppen - hvis man ellers føler seg pigg.

Ikke nødvendigvis helt enig der.

Rolig trening er sikkert helt greit, men høyintensitetstrening med sykdom i kropen kan gi deg en lengre recovery-periode enn du hadde tenkt deg.

Var selv forkjølet fra slutten av påska, og "nesten bra" til Stjernetråkken. Jeg mitt dumme nek stilte til start, og fikk halvannen time på og over terskel. Resultatet ble et solid tilbakefall (til kraftigere forkjølelse enn jeg først hadde), og jeg tør påstå at jeg mistet minst en uke med trening fordi jeg hadde det litt for travelt med å komme i gang med hardkjøret igjen.

Neste gang skal jeg definitivt vente med høyintensitet til dritten er ute av kroppen....

Re: Trene forkjøla? [Re: Oystein L] #288760 10/05/2006 14:38
mjg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nej, det är fortfarande inte klart varför folk dog, sån helt och fullt. Det påvisades dock att alla hade hjärtsvikt och det drogs paralleller med TWAR ja. Men några menade att det var för at o-löper knullade sorkar också. Jag skrev mitt inlägg ör att få sagt att det kan leda till stora problem att träna sjuk.

Min åsikt är att träna med sjukdom i kroppen inte kan vara bra, men som jag sa, det är upp till envar att avgöra. Själv ska jag lägga blommor på graven till en kamrat nästa gång jag passerar. Han tränade alla dagar...

Moderator  support