Av alternativene du selv trekker fram, er det neppe mange her i landet som har direkte kjennskaper til: Gill har ingen norsk importør og de har svart nei på vår forespørsel om å sende plagg til test/omtale. Men de har fine saker til en bra pris, ser det ut til.
RaceFace har importør, men norske butikker er treige (feige?) og det blir derfor svært sjelden tatt inn noen av de fine jakkene de har. Hvis du skal bruke jakka også om vinteren, ville jeg styrt unna softshell-jakker (Quantum), for de er etter min erfaring for kalde når det er kaldere enn ca 5 plussgrader. De slipper ganske enkelt inn for mye luft, og de tåler også mindre regn, men puster til gjengjeld svært bra. Og i temperaturmessige overgangsfaser, sånn som nå om dagen, er de ypperlige.
Shuttle-jakka har tett stoff, men litt i overkant mange sømmer reduserer vannmotstanden over tid. Kan også bli litt klam og klumpete? Aquanot-jakka er ikke så vanntett som den kanskje høres ut som, så av RF-jakkene ville jeg helt klart gått for Sky juice - den er et godt kompromiss mellom alle kriteriene: Lav vekt, bra passform, passe tett stoff. Tekstiler med 10.000-tetthet er vanlig i sykkeljakker etterhvert. Aquanot er nok den som tåler mest knall og fall, siden den har forsterka albuer.
Når det er sagt, ville jeg kanskje holdt Gill-jakka som enda bedre enn Sky juice. Den puster svært godt (eVent-membran) og har bra vanntetthet, og ser også ut til å ha bra passform (Pass på lengden på ermene!). Vi har omtalt ei Pearl Izumi-jakke med samme stoff - en favoritt som tre av oss i redaksjonen har brukt masse:
http://terrengsykkel.no/?810Og til sist: Sjekk forrige utgave av
bladet TERRENGSYKKEL, der har vi presentert seks forskjellige jakker du kunne vurdere (Adidas, Pearl Izumi, Fox, Gore, Castelli og Norrøna).