Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

OT: Oppvaskmaskin og jus

OT: Oppvaskmaskin og jus #277920 24/03/2006 19:24
S
Spencer Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Slenger meg på jus bølgen her med dette: Kjøpte en ny oppvaskmaskin i fjor (jan 2005) den gir fra seg stygge lyder når den pumper ut vannet. Hva er mine rettigheter i denne saken?

Gjelder garantien bare i ett år eller kan jeg kreve reprerasjon av Elkøp?

Har like mye innsikt i kjøpsloven som en som sparker i kjøleskapet for å få på lyset i garasjen.

pm
cand.intet

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: Spencer] #277921 24/03/2006 19:28
holand Offline
Entusiast
Entusiast
dette er jo en garantisak. en oppvaskmaskin er ment for å vare lengre enn i ett år! si det til dem sånn som det er. påstår de at det kun er ett års garanti så går du. kom da tilbake senere med kjøpsloven under armen. kjøpsloven sier at det er to års garanti

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: holand] #277922 24/03/2006 21:09
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøpsloven opererer etter min oppfatning med to tidsrammer for "garanti." Det kalles vel ikke garanti, men noe sånt som reklamasjonstid el.n.s. En er på to år, på ting som ikke er ment å vare vesentlig lenger. Den andre er på 5 år, og gjelder ting som er ment å vare fem år eller mer. Oppvaskmaskin er ment å vare mange år, og du har derfor rett til å reklamere på den i fem år fra kjøpsdato. (Ikke slitedeler eller manglende vedlikehold) Tøm filtre etc før du tilkaller hjelp. Har du kvittering, kommer det nok ikke til å bli noe problemer. Det kan tenkes at du har kjøpt en elendig maskin som de ikke har sørget for at skal være lydløs, og som du derfor bare har betalt 2999kr for. I tilfelle kan du ha det så godt.
alfen

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: Spencer] #277923 25/03/2006 06:57
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Slenger meg på jus bølgen her med dette: Kjøpte en ny oppvaskmaskin i fjor (jan 2005) den gir fra seg stygge lyder når den pumper ut vannet. Hva er mine rettigheter i denne saken?

Gjelder garantien bare i ett år eller kan jeg kreve reprerasjon av Elkøp?

Har like mye innsikt i kjøpsloven som en som sparker i kjøleskapet for å få på lyset i garasjen.

pm
cand.intet

Har du hatt problemer med saken? Har Elkjøp nektet å ordne problemet?

Jeg har kjøpt en oppvaskmaskin fra Expert og den har 5 års garanti. De bruker et firma som kommer hjem og reparerer. Jeg har hatt 2 runder på min maskin de siste 2 1/2 år. Samme feil. Ble fikset skikkelig andre gangen ved at hele modulen som trøblet ble byttet.

Ganske problemfritt hele greia.

så :

1) Sjekk papirene dine. Jeg tipper du har minst 5 år du også. Noen maskiner mener jeg har mer.

2) Ring Elkjøp og hør hva de mener.

3) Hvis reperatøren mener det er selvforskylt skade, har han sikkert en god forklaring på det.

I mitt tilfelle mente reperatøren at det var litt tvil. Han lurte fælt på om jeg tømmer filtrene ofte nok og skyller vekk den værste dritten før jeg stabler inn osv.

Men de lot tvilen gå til min fordel og tok hele saken på garanti.

Jeg tipper Elkjøp og Expert følger hverandre når det gjelder både pris, service mm.

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: Sykkelbob] #277924 28/03/2006 12:21
Qalx Offline
Medlem
Medlem

Hmm, avløpspumpa. Er ikke det bare noe drit som har kommet der. Og er ikke det noe manualen forklarer hvordan man renser/kommer til? (Ta av grov og fin sil, klå rundt rondellen/flensen(?)for drit og groms)?!

Kjipt at det skjer, men ikke værre enn at det er en utfordring.

Og ... manualen kan hjelpe.

Alexander

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: Sykkelbob] #277925 28/03/2006 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quote:
Han lurte fælt på om jeg tømmer filtrene ofte nok og skyller vekk den værste dritten før jeg stabler inn osv.

I bruksanvisningen til min oppvaskmaskin står det eksplisitt at det ikke er nødvendig å skylle av oppvasken før den settes inn.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: GeirK] #277926 28/03/2006 12:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Quote:
Quote:
Han lurte fælt på om jeg tømmer filtrene ofte nok og skyller vekk den værste dritten før jeg stabler inn osv.

I bruksanvisningen til min oppvaskmaskin står det eksplisitt at det ikke er nødvendig å skylle av oppvasken før den settes inn.

Du skal IKKE skylle av oppvasken har jeg fått høre, kun fjerne matrester som ikke løses opp i vann. Fettet fra maten fungerer visstnok som smøring i maskinen.

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: EgilS] #277927 28/03/2006 18:10
Attack Offline
Entusiast
Entusiast
Les litt her: Lovdata- Forbrukerkjøpsloven , så skal du snart se at du har et utgangspunkt å gå etter!

The Power Freerider
Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: EgilS] #277928 28/03/2006 19:08
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Quote:
Du skal IKKE skylle av oppvasken har jeg fått høre, kun fjerne matrester som ikke løses opp i vann. Fettet fra maten fungerer visstnok som smøring i maskinen.

Myth: For best performance, you should rinse your dishes clean before loading them in the dishwasher.

Dette er hva Samurai Appliance Repair Man (bra navn forresten) sier om saken:

Truth: Removing all food soils from the dishes and utensils prior to loading increases the alkaline concentration of the dishwashing detergent and increases the possibility of etching your glassware. Etching is a permanent pitting or eroding of the glassware surface. Initially, etching appears as shades of blue, purple, brown, or pink when the glassware is held at an angle to the light. In more advanced stages, the glassware appears cloudy or frosted. To avoid etching, you should only scrape the food chunks off the your dishes and load them into the dishwasher with the remaining food residue still on them.

Re: OT: Oppvaskmaskin og jus [Re: Esc] #277929 29/03/2006 20:40
S
Spencer Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Da er maskinen fikset. Var en duppeditt som hadde løsna i en eller annen pumpe. Elkjøp tok det på sin kappe. Da er bare å kaste papptallerkene

Moderator  support