Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Programmer for fjerning av spyware

Programmer for fjerning av spyware #276111 17/03/2006 22:48
Erikmns Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ble for litt siden angrepet av "spyfalcon" - basillen og har et styr med å få fjernet dritten, men har på følelsen av at det fortsatt henger igjen noe.

Lurer derfor på på om noen vet om et program som effektivt og trygt fjerner spyware. Hadde vært en fordel om det evt. hadde vært gratis.

Og i tilfelle noen skulle lure, så har jeg både brannmur og antivirus. Men etter angrepet gjorde programmer som skulle gjøre ting bedre, bare verre.

Mvh. Erik M. N. ---------------------------- ICQ: 261957681 IM : erikmns@hotmail.com
Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Erikmns] #276112 17/03/2006 22:57
I
imadjinn Offline
Ivrig
Ivrig
I
I kombinasjon med antivirus skal Lavasoft Ad-Aware SE Personal være bra.
Det hjalp ikke meg da jeg fikk trojanere på besøk, men var vel det av forsøkene som var nærmest suksess.

Last ned her

Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Erikmns] #276113 17/03/2006 23:06
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
les blandt anna her

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Arnebv] #276114 18/03/2006 00:32
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Spyware search and destroy sammen med Ad-aware

Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: engekri] #276115 18/03/2006 00:41
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
(sjå!, eg legg om dialekta når eg pratar om data):

d37 3r d37 36 6ruk4r oxo når 3g fixer d474n.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Erikmns] #276117 18/03/2006 07:37
L
Lynet Offline
Medlem
Medlem
L
Quote:
Ble for litt siden angrepet av "spyfalcon" - basillen og har et styr med å få fjernet dritten, men har på følelsen av at det fortsatt henger igjen noe.

Lurer derfor på på om noen vet om et program som effektivt og trygt fjerner spyware. Hadde vært en fordel om det evt. hadde vært gratis.

Og i tilfelle noen skulle lure, så har jeg både brannmur og antivirus. Men etter angrepet gjorde programmer som skulle gjøre ting bedre, bare verre.

Problemet med programmene som fjerner spyware er at de som regel henger litt etter i utviklingen. De kan derfor (noen ganger) være fine til å skanne PCen, men funker dårlig for å fjerne de mest avanserte og nyeste programmene.

Jeg vet ikke om det funker for alle typer spyware, men dette har vært det mest effektive de siste gangene jeg har fått noe av elendigheten:

PC med XP:

1) Avinnstaller alt du ser av spyware (Se i alle programmer under start-knappen).
2) Restart maskinen, men obs! Start i sikkerhetsmodus.
3) Gå til Windows/System32-katalogen og slett alle filer som ble installert den dagen da viruset dukket opp. (Benytt vis detaljer-visning, da blir filene sortert på dato - Det er som regel de nyeste filene i katalogen som er synderen)
4) Restart.

Som sagt vil spywaren som regel være blant de nyeste filene, men om du ikke er sikker på hvilken dag viruset dukket opp, så søk opp mistenkelige filnavn i system32-katalogen på internett før du går i sikkerhetsmodus. Om du finner at en fil er spyware, slett alle filene fra samme dag (i sikkerhetsmodus).

Å rote med System32-katalogen kan være litt risky, så ta gjerne en back-up av de filene du sletter - men husk at filene muligens inneholder spyware, så ikke legg back-upen på maskinen.

Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Lynet] #276118 18/03/2006 09:43
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mener noe av det beste som finnes der ute er Hijackthis, men selv om du får inn og fjerner filer i systemet som er opprettet samme dagen kan eksisterende filer endres. Typisk vil være å kapre explorer (derfor bruker du ikke explorer) og å endre i registeret (noe hijackthis rydder ganske bra opp i). Det som er saken er at du aldri vil være sikker på at du er kvitt alt dritet. Det som dukker opp og plager deg kan være bare en del av det som foregår i maskinen.

Det beste er uansett å ha backup til enhver tid og også tilegne seg såpass med kunnskap at man kan lage en egen oppstarts CD og/eller DVD. Da blir man kvitt mye treghet i maskinen også(gamle tumbstones osv.). Jeg reinstallerer maskinen min ca hver 3 mnd. Dvs at jeg brenner en oppstarts-cd, samt en dvd med resten jeg ønsker. Det aller meste av reinstaleringen går da av seg selv.

Jeg har drevet endel med "antivirus" (inklusive spyware) selv og vil si at det kommer ting som vil knekke dette i realtime. Jeg har hatt endel å gjøre med Promon (.no) som er en spinoff fra uio. Dette vil knekke ting i realtime. Det betyr at det ikke rekker å spre seg litt først før man inkorpererer det inn i antivirus/antispyware-pakkene man laster ned. Det tar nok flere år før det kommer på markedet, men jeg synes fremtiden er ser ganske så lys ut.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: supernalle] #276119 18/03/2006 09:57
Erikmns Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Quote:
Det tar nok flere år før det kommer på markedet, men jeg synes fremtiden er ser ganske så lys ut.

Men så blir viruser/spyware/trojans(generelt "dritt") også stadig "bedre". Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen vil ødelegge for andre, kanskje de har litt for mye fritid(?)

En annen ting jeg har funnet ut, er at de fleste anti-spyware programmer som er kostnadsfrie bare er konstnadsfrie til du har søkt gjennom PCen og funnet (f.eks.) 263 "malicious" programmer og div dialere og skal til og trykke på "clean up"(eller liknende), men desverre så koster det noen hundringser for å få trykt på den j**** knappen.

Tror forøvrig jeg har kvitttet meg med restene, fant noen filer som lå å gnagde på Mr Norton(antivirus). Og den følgende virus/spyware-sjekken friskmeldte PCen(intill videre).

Mvh. Erik M. N. ---------------------------- ICQ: 261957681 IM : erikmns@hotmail.com
Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Erikmns] #276120 18/03/2006 10:45
A
AAlm Offline
Entusiast
Entusiast
A
regsuprem.. ikke spyware men tar noe annet nerde greier:/ finner mange feil:/

Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: Erikmns] #276121 18/03/2006 11:49
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Quote:
Det tar nok flere år før det kommer på markedet, men jeg synes fremtiden er ser ganske så lys ut.

Men så blir viruser/spyware/trojans(generelt "dritt") også stadig "bedre". Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen vil ødelegge for andre, kanskje de har litt for mye fritid(?)

Det er nok ikke så enkelt. De som lager virus og annet snacks(og jeg er fullt kapabel til å lage de mest avanserte selv) bygger alle over samme grunnideer, nemlig buffer overflow eller ved e-mail(attachment) (dette er et litt forenklet bilde, men bra nok til å forklare hva som skjer). Disse stoppes da effektivt og man er nødt til å gjøre noe helt nytt. Det ligger en del matematiske bevisføringer bak dette. Nå har ikke folk flest så mye respekt for matematiske bevis, men for oss som har hatt endel med det å gjøre, så viser det seg at det er jævlig vannsklig å komme rundt og mest sannsynlig helt umulig. Nå tror ikke jeg at vi vil bli kvitt alt tull fra alle mennesker på våre maskiner etterhvert, men jeg tror det å lage virus ikke blir "allemannseie" fremover. Spesilet blir det høyst sannsynlig umulig å laste ned en algoritme, samt kodesnutter som man kan inkorporere i et virusprogram som faktisk vil fungere.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Programmer for fjerning av spyware [Re: supernalle] #276122 19/03/2006 12:40
Erikmns Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da har jeg sagt adjø til Systemworks og ansatt Nod32 og Ad-awere SE Professional, tro det eller ei, men PCen ble mye raskere og bedre samtidig som disse to programmene faktisk vasker skikkelig.

fant i overkant av 900 dialers, trojans og annen spyware, men nå er det skinnende rent(enn så lenge).

Takk for hjelpa folkens!

Moderator  support