Ble for litt siden angrepet av
"spyfalcon" - basillen og har et styr med å få fjernet dritten, men har på følelsen av at det fortsatt henger igjen noe.
Lurer derfor på på om noen vet om et program som effektivt og trygt fjerner spyware. Hadde vært en fordel om det evt. hadde vært gratis.
Og i tilfelle noen skulle lure, så har jeg både brannmur og antivirus. Men etter angrepet gjorde programmer som skulle gjøre ting bedre, bare verre.
Problemet med programmene som fjerner spyware er at de som regel henger litt etter i utviklingen. De kan derfor (noen ganger) være fine til å skanne PCen, men funker dårlig for å fjerne de mest avanserte og nyeste programmene.
Jeg vet ikke om det funker for alle typer spyware, men dette har vært det mest effektive de siste gangene jeg har fått noe av elendigheten:
PC med XP:
1) Avinnstaller alt du ser av spyware (Se i alle programmer under start-knappen).
2) Restart maskinen, men obs! Start i sikkerhetsmodus.
3) Gå til Windows/System32-katalogen og slett alle filer som ble installert den dagen da viruset dukket opp. (Benytt vis detaljer-visning, da blir filene sortert på dato - Det er som regel de nyeste filene i katalogen som er synderen)
4) Restart.
Som sagt vil spywaren som regel være blant de nyeste filene, men om du ikke er sikker på hvilken dag viruset dukket opp, så søk opp mistenkelige filnavn i system32-katalogen på internett før du går i sikkerhetsmodus. Om du finner at en fil er spyware, slett alle filene fra samme dag (i sikkerhetsmodus).
Å rote med System32-katalogen kan være litt risky, så ta gjerne en back-up av de filene du sletter - men husk at filene muligens inneholder spyware, så ikke legg back-upen på maskinen.