Et kjøretøy fra WW2 kalles "kvarting". Hvis jeg ikke tar mye feil handler det om en liten Dodge lastebil, en slags "pickup", med 4 hjul. Ble fortalt at den fikk navnet fordi vekten, eller var det lasteevnen ?, var 2,5 tonn. Er vel 1/4 av 10 tonn det da.
Dette kjøretøyet hadde et BREDT, bortimot kvadratisk lasteplan. Slik at bilen ble nesten like bred som den var lang. Og nå nærmer jeg meg poenget:
Da jeg så på aking fra OL i går fikk vi se bilder av noen reale tyske drunser som lå på ryggen og akte kjelke og, ja, nei, de skrevde vel ikke akkurat, men de kneip ikke igjen heller. Større kroppstyngde gir større fart i aking, fikk vi opplyst! Flere av disse akende kjøtt ansamlingene kunne trenge å gå bakken opp igjen etter aking nedover.
I de nordlige landsdeler, mer eksakt i Øksfjord-området i Finnmark, har jeg hørt uttrykket "fett-gore" om kvinnfolk med mye opplagsnæring på kroppen.
Og nå er jeg tilbake der jeg begynte: Enkelte av akerinnene hadde en kroppsform som lignet en "kvarting", dvs at kroppsbredden ikke var så mye mindre enn kroppshøyden.
Hvis man fikk noe slikt som en av de tyske akerinnene over seg (i vanvare) frykter jeg at man ikke ville bli i stand til å sykle igjen på en god stund.