Vitner søkes...
|
Vitner søkes...
23/01/2006 16:30
|
redback
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kollega og venn var innblandet i et uhell hvor bilisten stakk fra åstedet etter ulykken... Se vedlagte link.. Vitner søkes.
No skil, no stamina, no glory, no guts, just age.. NOTS #34
|
|
|
Re: Vitner søkes...
[Re: redback]
24/01/2006 09:30
|
Bikebully
Entusiast
|
Entusiast
Trist og stygg sak. Bilisten stakk altså av. Han så, eller måtte forstå at du ble skadet.
Dersom du har en peiling på biltypen, kan det hjelpe oss å finne frem til bilen: Tidspunktet tilsier at dette var en sjåfør på veg til (tidlig) jobb. Kan være en som har kjørt der ofte, altså. Nå vil han trolig finne seg en annen rute til jobben.
Personene som står på trikkestoppet på det tidspunktet vil antagelig være omtrent de samme hver hverdag. Oppsøk derfor trikkestoppestedet, og spør om noen fikk med seg biltypen.
Prøv å resonere deg frem til hvor bilen kom fra, dvs. sjåførens boligområde. Antagelig noen skader i fronten på bilen også. Så da kan det være at du får løst saken.
Å stikke av fra en kollisjon, med eller uten skyld, og særlig med en antatt skadet myk trafikkant, er en alvorlig sak. Medfører store bøter, og beslag av førerkort i mange måneder er rutine.
|
|
|
[Re: Bikebully]
24/01/2006 12:48
|
asm
Entusiast
|
Entusiast
Å vera skuld i ei ulukke med peronskade skal automatisk føra til inndraging av førarkort i nokre månader.
Å stikka av frå det du veit, eller bør forstå, er ein ulukkesstad med skada personar skal medføra inndraging av førarkort på livstid, enten du er skuld i ulukka eller ikkje. I slike tilfelle nyttar det heller ikkje i søka om få ta lappen på nytt etter ti år, slik dei som har køyrt i fylla fleire gonger ofte får lov til. Dette var i alle fall det eg lærde då eg tok førarkortet for nokre år sidan.
Føraren av den kvite bilen har verkeleg rota seg ut på djupt vatn her, men politiet har vel neppe moglegheiter til å bry seg om slike saker ...
Vonar det går bra med syklisten!
asm
|
|
|
[Re: asm]
24/01/2006 12:56
|
Ole
More than words
|
More than words
Håper også det går bra med syklisten. At bilisten stakk av er helt utilgivelig. For alt han/hun visste, kunne syklisten ha vært livstruende skadet. Billisten har med sin opptreden vist at han/hun ikke håndterer ansvaret det er å kjøre bil, og fortjener sannelig å få sitt førerkort inndratt.
Ole.
|
|
|
[Re: asm]
24/01/2006 13:07
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg tror asm har helt rett.
Men jeg vil oppfordre redback til å la det gå prestisje/sport i dette her. Politiet har begrensede muligheter pga kapasitet. Men om du er litt detektiv selv og legger tingene litt til rette for dem kan de være enormt hjelpsommme.
Pkt 1: Anmeld forholdet til politiet hvis ikke du har gjort det alt. Gjør dette uansett!! (Det er lov å trekke tilbake en anmeldelse om du skulle ønske det)
Pkt 2: Gjenta pkt 1 inni deg inntil du går ut av politistasjonen og kan stryke punktet av lista. ;-)
Pkt 3: Hald fram som du stevner. Oppsøk folk på bussholdeplassen, heng opp plakater i området etc etc.
Pkt 4: Plukk opp den minste detalj du kan få fram/ huske om bilen.
La meg oppmuntre deg med en liten historie. Etter å ha returnert til bilen etter en tur i marka, fant min kompis og jeg bilen hans totalt smadra opp mot muren den stod parkert langs. Vi stod og måpte, for det er en stor bil og vi lurte på hva slags krefter som hadde fått til det der. Det var ingen biler der ellers og ingen folk. Sjåføren hadde tydeligvis stukket sin vei.
Lettere fortvilet, kan du si. Vi fant imidlertid en del av lakken på gjerningsbilen på kompisens bil (naturlig nok) og en del glassrester. En bit av lykteglasset viste produsenten av glasset.
Vi klarte etter en ringerunde å finne ut hvilken bilfabrikant som bruker glasset, og etter en seanse med en mekaniker-nerd, visste vi plutselig ca modell og bilmerke og at den var hvit...
En hjelpsom kar på biltilsynet hjalp oss med å finne ut hvilke biler fra denne fabrikanten som holder til i Stor-oslo - og plutselig visste vi enda mer.
Noen plakater kom opp i området hvor vi går langt i å spesifisere hvilken bil vi etterlyste og oppfordret gjerningsmannen til å melde seg før politiet klarte å fullføre oppdraget. (Forskjellen på å melde seg selv og bli sporet opp av politiet er enorm!!)
Et lettere flat mann ringe kompisen min og "meldte seg" - dvs det var hans bil - men ikke hans gjerning. Det fikk lov til å være en intern sak i familien ;-) , men dermed var erstatning og forsikringsoppgjør en enkel og hyggelig sak for kompisen.
Så: Fra å sett tilsynelatende håpløst ut, lot det seg gjøre...
Jeg håper egentlig at politiet finner gjerningsmannen før deg, for da mister fyren lappen på livstid ++ og jeg synes personlig at folk som stikker av fra ulykker ikke fortjener å ha lappen. Folk har dødd som følge av ulykker hvor gjerningsmannen har stukket av i stedet for å redde livet til offeret.....
Redigert av Sykkelbob; 24/01/2006 13:09.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
24/01/2006 13:25
|
barde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lukke til!
Vonar kameraten din ikkje gjev deg dersom politiet brått finn ut at det er _han_ som er problemet!
Sambuaren min vart påkøyrd av ein Norgestaxi på Grønland då ho var gravid for tre år sidan. Sjåføren gjekk ut og konstaterte at ho var i live, og stakk av. Eit vitne tok nummeret, og sambuaren min melde saka etter sterk oppmoding frå meg. Ho fekk etter ei stund vita at politiet hadde lagt bort saka, for drosjesjåføren var i ei så vanskeleg økonomisk stilling at det ville øydeleggja mykje for han å missa drosjeløyvet, stakkar. Lommeboka til somme er opplagt meir verdt enn livet til andre. Lurer beint fram på om folk utan bil ikkje vert oppfatt som heilt fullverdige menneske?
Beste helsing Bård
|
|
|
[Re: redback]
26/01/2006 17:03
|
lhegdal
Ringrev
|
Ringrev
Absolutt ikke bra. Det bør anmeldes. Å kjøre på noen er i utgangspunktet ganske stygt, men å appåtil stikke av. Vedkommende må jo ha en bulk eller noe slikt på panseret, så det må jo vite at vedkommende som gikk over der må ha slått seg.
|
|
|
|
|