Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur

Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur #2737633 07/07/2023 08:11
E
EspenO Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Jeg har fått barnefri et par dager i juli og har lyst til å prøve meg på utfordringen med å sykle Finse-Flåm-Finse (distanse på 108 km) på en dag og rekke kveldstoget tilbake til Oslo. Jeg har syklet halve turen da jeg var barn og det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt hva gjelder tider eller erfaring.

Noen som har gjort dette og kan fortelle hva slags tid dere brukte? Evt andre erfaringer som er fint å dele?

Toget fra Finse går ca 1930, så spørsmålet er når jeg bør starte på morgenen.

Jeg har laget ruten i Garmin Connect Power Guide, der jeg har plottet inn info om meg og sykkelen og den estimerer at jeg skal bruke 5-7 timer totalt uten bruk av pauser. Det er realistisk å ta lunch i Flåm og kanskje vaffel et sted mellom Flåm og Finse. Jeg kommer til å "jukse" ved at jeg bruker en elsykkel der jeg sparer batteriet til hjemturen slik at jeg får litt "medvind" opp de tyngste bakkene.

Re: Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur [Re: EspenO] #2737642 07/07/2023 09:26
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hei!
Sykla Flåm - Haugastøl - Flåm for ca10år siden med en kompis, men da med en overnatting på Haugastøl i mellom .

Vi brukte 5timer aktiv sykling fra Flåm til Haugastøl og 4 timer aktiv sykling Haugastøl til Flåm.

Jeg og eldste datteren har en plan om Flåm - Haugastøl - Flåm i et drag i løpet av sommeren og jeg har vel antatt av vi skal bruke 10-12t, men det er muligens optimistisk. Tanken er rittfulldemper og lett sekk på begge 2.

Ulempen med din plan som jeg ser det er at du får klatringen fra Flåm til Finse på slutten av turen og det er en seig klatring på 2500høydemeter eller deromkring.

AG

40+ and still climbing......
Re: Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur [Re: EspenO] #2737646 07/07/2023 10:38
H
HeltPatent Offline
Fersking
Fersking
H
Hei,

Jeg sykla Flåm-Finse-Flåm for 6-7 år siden. Jeg sykla på en 140mm stisykkel og overnattet på Finse.
Jeg tok det rolig på turen Flåm-Finse og ser fra strava at jeg brukte totalt 6t30min med ca 5t30min aktiv sykling.
Det var 56km og 2848 hm ifølge mobilen. Snittfart ca 10kmt.

Fra Finse til Flåm gikk det også i rolig tempo sammen med en stor gruppe fra jobben som inkluderte mange mindre erfarne syklister. Vi brukte 3t45min med aktiv sykling(snittfart ca 15kmt). 5t45min inkl. lange pauser. Turen ned kan lett gjøres ganske mye raskere. Det er kun ca 100hm klatring i starten og resten er nesten bare nedover og bortover, så planen med å spare batteri til returen kommer til å fungere fint.

Jeg synes grusveien på høyfjellet er ganske grov og mener rittfulldemper kommer til å være helt topp på en sånn tur. Når det er sagt, så sykler jo masse folk på sånne "FINSE 1222"-sykler og det går også helt fint!

Re: Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur [Re: EspenO] #2737653 07/07/2023 11:44
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Høres ut som en fin tur! Kan ikke bidra med noe erfaring ettersom det nærmeste jeg har vært er asfalten over Hardangervidda på landeveissykkel, men skal sykle Finse-Haugastøl til helgen med familien. Kunne godt tenkt meg hele turen også, men med en mindre sykkelvant familie tror jeg Finse-Haugastøl er en fin start.

Basert på distansen og prospektet om elektrisk assistanse i de verste kneikene syns jeg tidsestimatet høres fornuftig ut, kanskje nærmere øvre del av intervallet (7 t) enn nedre (5 t) uten at jeg vet noe om formen din.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur [Re: EspenO] #2737721 10/07/2023 12:10
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Rittfulldemper er egentlig ganske ideelt verktøy på den "verste delen" av Rallavegen.
Mellom Haugastøl og Finse kan du stort sett sykle på hva som helst, tror til og med det hadde gått med landeveissykkel på 25mm

AG

40+ and still climbing......
Re: Rallarvegen Finse-Flåm tur/retur [Re: Gullars] #2737816 16/07/2023 19:08
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M

Sitat: Gullars

Mellom Haugastøl og Finse kan du stort sett sykle på hva som helst, tror til og med det hadde gått med landeveissykkel på 25mm

AG

Dette funket i alle fall strålende for noen år siden. Syklet fra vestsiden av vidden og inn til Finse fra Haugastøl og returnerte over vidden på en caad12 med 25mm dekk. Lommene fulle av lapper og slanger, men ingen ble brukt.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå