|
Noen syspirer her inne?
|
Noen syspirer her inne?
04/07/2023 09:35
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Kan ikke sy, men kan lære meg ting. Innså nylig at det er jo mulig å sy sykkelvesker selv, og lurer i den anledning på om noen her inne har erfaring?
Hvor kjøper dere stoff? Noe som er mer anbefalt enn annet? Noe annet jeg må tenke på/vite? Lure hacks? Hva har du sydd som du bruker mest på sykkelen?
Moren min mener det må være billigere å bare kjøpe disse veskene selv, men tenker uansett det kan være et artig prosjekt, og nå som flere venninner endelig har begynt å sykle så kan det bli fine smågaver. Tenker i første omgang å starte med noe lett som feed-bags o.l..
|
|
|
Re: Noen syspirer her inne?
[Re: likeråsykle]
04/07/2023 09:51
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Har reparert et par rotting-hagestoler ved å lage armlenetrekk. Kjøpte stoff hos Stoff & Stil, som nå heter Selfmade, Selfmade. Kan ikke sy, så alt tok lang tid, men moro å få det til. Fremstår veldig enkelt når noen sier hva en skal gjøre. Det finnes sikkert mange bøker med teknikker, men det meste står vel på en eller annen syside eller i bruksanvisningen til maskinen. Eneste tipset jeg kan gi er at det er viktig å avslutte riktig, ellers går alt i oppløsning.. Kanskje også bruke papp som mal, hvis du skal produsere flere like feedbags, når du har designet inne.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
04/07/2023 10:53
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Hvor kjøper dere stoff? Noe som er mer anbefalt enn annet?
Jeg har kjøtpt en del cordura på eBay, noe som funka fint siden man ikke trenger en hel rull, og det knapt finnes steder her i landet som selger Cordura. Moren min mener det må være billigere å bare kjøpe disse veskene selv, men tenker uansett det kan være et artig prosjekt
Mor har rett. Men det har du også. Bare vær klar over at det er et skikkelig kaninhull du åpner opp. Plutselig står du der med et digert beist av en industrisymaskin og flere hyllemeter med borrelåser og glidelåser og stropper og spenner i alle mulige fasonger. Men det er artig å ha noe å pusle med. selv om jeg gjør det ekstremt sjeldent.
Anders
|
|
|
04/07/2023 12:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er moro å sy, sydd alt fra allværsjakker og bukser, grevlingpose til brudekjole. Men som Anders er inne på, det å sy bagger, spesielt de som skal tåle litt, krever tykkere materialer og ofte grovere maskin. Kan hende du kan få tak i en billig brukt på finn, men om du aldr har sydd før ville jeg nok anbefalt en vanlig symaskin først. Kjøp heller dyrere brukt enn billig ny (ja, jeg vet det, folk vil kanskje bli overrasket at jeg skriver det, men ikke gå for en 'biltema'-maskin). Om en ser på sykkelklær så er det ofte tynne elastiske materialer som heller ikke er lett å sy om du aldri har gjort det før. Feed bag, fruktnett eller skjørt er lett å starte med, kanskje du har lyst på å sy dynetrekk . Ikke komplisert, men det vil lære deg hvordan maskinen fungerer før du kaster deg over prosjekter med mønster som er litt mer krevende.
Stoff kan du kjøpe på stoff og stil eller om det er en hobbybutikk eller indisk/pakistansk stoffselger i nærheten. På nett kjøper man gjerne litt mer avanserte materialer. Stoffe er sjeldent billigt i butikk. Men om du skal prøve deg på sying kan jeg anbefale bruktbutikker. De selger dynetrekk, gardiner og duk hvor du gjerne får kjøpt et par meter til gi-bort-pris. Lær å kjenne igjen stoffkvaliteter, ull, bomull, syntetisk, blanding osv. Om du tenker mot klær også, kan du også kjøpe sportsklær på bruktbutikker, som du kan tilpasse til dine egne krav for å bli bedre kjent med å sy tynnere elastiske materialer. Eller kanskje du får tak i en eller annen større bag som du kan pelle fra hverandre for å sette sammen til akkurat den baggen du ønsker deg. Du får gjerne bånd, glidelås, hemper og div. med på kjøpet.
|
|
|
04/07/2023 12:48
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Tykk cordura, litt padding, nytt lag cordura, en borrelås og muligens en nylonstropp som tilogmed kan være brettet så det blir dobbelt lag... sånt er brutalt for en stakkars vanlig symaskin. Her må du være ganske forsiktig for å ikke knekke nåler eller brenne motorer. Jeg har klart å lage en bag med en relativt vanlig symaskin, men da jeg fikk industrimaskin (walking foot er viktig her) ble det plutselig noe helt annet. Den er derimot ubrukelig til tynne stoffer, til det blir den for brutal. Så her må man bestemme seg for hva man vil.
Dobbelt lag cordura og et enkelt lag nylonstropp bør gå fint med de fleste maskiner. Men som sagt, det kan bli voldsomt etterhvert som man pusher på med flere lag. Spesielt borrelåser er tungt.
Anders
|
|
|
04/07/2023 12:53
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Bittelitt erfaring her, har sydd rammeveske og en del feed-bags. Sykkelvesker er veldig fine ting å si, så vil anbefale prosjektene. Stort sett enkle former, og robuste materialer som er enkle å si i. Det som evnt kan gjøre det krevende er om du må ha en veske veldig vanntett, da krever det litt mer nøyaktighet og arbeid med teip for å gjøre sømmer og glidelåser vanntette. Litt mer avanserte stoffer er vanskelig å få tak i i butikk i norge, så det har jeg kjøpt enten fra extremtextil eller Point North Profabrics. Kan for eksempel anbefale deres xpac vx21 materiale. Webbing og enkle glidelåser kan handles på det som før het stoff og stil, men om du vil ha litt mer utvalg og vanntette glidelåser etc så man på internett igjen. Den turkise rammebaggen her var mitt første prosjekt til sykkelen: ![[Linket bilde fra detour.dothtm.net]](https://detour.dothtm.net/wp-content/uploads/sites/3/2022/07/DSC01340-768x512.jpg) Har også laget den feed-baggen som er synlig bak styret der. Lykke til!
|
|
|
04/07/2023 13:02
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Siden forumet stenger dørene (som er grunnen til at jeg i det heletatt kom innom her og la merke til denne tråden) kan vi jo fortsette å dele erfaringer et annet sted. Discordserveren som nevnes i tråden over her kan jo benyttes.
Anders
|
|
|
|
|