Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

RIP Terrengsykkelforumet

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: supernalle] #2737770 12/07/2023 22:55
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Sitat: gauter

Du har aldri abonnert, og du har lest lite, men mener tydeligvis mye og sterkt om hvordan redaksjonen har jobbet/jobber, og er dessuten sterkt kritisk til redaksjonens holdninger og selvbetraktninger som du åpenbart finner på selv? Med tanke på hvor mange Terrengsykkel har nådd ut til, må det ha blitt produsert en del som har truffet publikum. Såpass må vi kunne si.

Poenget er at det er marked for eget Terrengsykkelmagasin, men kvaliteten var rett og slett ikke god nok, og det må være redaksjonen som ikke holder mål, som ikke klarer å fange og å interessere potensielle kjøpere. Det er åpenbart at dere ikke klarer å ta dette inn over dere, og mangler således selvinnsikt. Jeg har lest nok av disse bladene til å kunne uttale meg. Man skjønner fort formatet og innstillingen til dem bak.

Det er samme ulla som skrev test av fatbike, der konklusjonen var at det var at det var poengløst og at man like godt kunne bruk piggdekk. Man blåser opp svakheter, og totalt neglisjere styrkene.Det var så komisk dårlig at jeg printet det ut, og det henger på veggen den dag i dag, slik at besøkende kan få seg en god latter. Dette er et kroneksempel på hva disse står for: ultrakonservative, sneversynte, manglende forestillingsevner, manglende forståelsesevner, og totalt crap. Denne førte til at folk ikke kjøpte fatbike på 7-8 år. Når folk begynte å kjøpe disse så trakk de frem ting jeg hadde sagt 7-8 år før, og viste med tydelighet at den artikkel var feil. En gjennomgangsmelodi for hvordan også Terrengsykkelmagasinet er.

Å, du sikter nok en gang til testen jeg skrev om Surly Pugsley, som ble publisert vinteren 2007-2008? Den har vi diskutert før. Men det er da en stor ære å ha et slags åndsverk opphengt på veggen i 15 år hos en jeg ikke kjenner? La for all del utskriften henge, så lever både du og alle vennene dine lenge, skal vi tro ordtaket.

Selve testen ble for øvrig - hvis jeg husker rett - utført på seinvinteren året før, men ble ikke vurdert som så brennaktuell på vårparten, og derfor holdt igjen til den påfølgende vinteren.

At en sluttbruker har et annet og bedre vurderingsgrunnlag enn en redaksjon som har en et-eller-annet til låns på test en begrenset periode, er jo ikke til å undres over.

For ordens skyld kopierer jeg inn en del av en kommentar du kom med på forumet til nettopp den testen, som kanskje viser at vi ikke var/er så lattervekkende langt fra hverandre likevel:
Sitat: supernalle 20. november 2008 kl. 12.46
Stort pluss til at du fikk med deg de positive sidene du fremhever. Du har også rett i at det er litt dårlig kantgrep på dekka.

Jeg har gått med tanken om å sette inn et par rader med pigger, men det fungerer i grunnen så godt som det gjør at jeg foreløpig har latt det være.

Alle kan sikkert ha godt av å ikke bli strøket medhårs alltid, så jeg affiseres ikke nevneverdig av angrepet ditt på meg personlig: Jeg holder fast ved standpunktet om at dekka var dårlige, glatte og punkteringsutsatte, men mener fortsatt også at sykkelen for øvrig var en morsom, hyggelig overraskelse. At dårlige dekk kan forhindre en god sykkelopplevelse, er ingen hemmelighet, og for 15 år siden var det ikke særlig godt utvalg av andre, bedre dekk. Det må være lov å si at fatbikes var som kuriosa å regne den gang. Det var neppe særlig mange andre magasiner som var så tidlig ute med test av kategorien, heller, selv om det da var noen år siden Josh Yablon, Nick Sande, John Evingson og Dave Gray sammen begynte å jobbe med det som skulle bli Large Marge-felgene og Endomorph-dekka. Kan føye til at jeg synes det hadde vært kult om Pugsley isteden fikk navnet Flabalanche - ett av 131 ulike navn som faktisk var oppe til vurdering. ICON_WINK

Alle tester har som mål å opplyse potensielle kjøpere om styrker og svakheter. I mange tilfeller har vi sett at produsentene forbedrer produktene sine etter slike tester. Da funker forbrukerjournalistikken slik den bør, spør du meg.

Hvis du skulle lure, så har jeg mine mil på tjukksykkel, og har fortsatt et par turer på den hver uke gjennom vinteren. På barmark har jeg andre sykler jeg heller bruker.

Gaute
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737776 13/07/2023 07:28
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan finner jeg folket her på Discord ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: larsdx] #2737778 13/07/2023 07:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Er det fri fantasi at det er 8.000 medlemmer i NJ? Eller at andelen inntekter fra brukerbetaling øker sterkt?

P.S. Når man slenger om seg med karakteristikker og udokumenterte påstander må man nesten tåle å høre det

Nei det er fri fantasi at vi ser en økning i journalister over tid. Som jeg skrev, iht. NJ egne tall så har medlemstallet gått fra 9.739 til de nå 8.000 som du referer til. Et lite tall minus et større tall blir faktisk minus. Dvs. at det er 1.739 færre medlemmer i NJ i dag enn i toppåret 2008, i tillegg øker andelen av de som faktisk ikke er aktive i tallene (studenter og pensjonister).

Faktasjekk er noe dritt, særlig for en journalist!

Lars-Erik
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: gauter] #2737779 13/07/2023 07:42
ventle Online
Besatt
Besatt
Å, du sikter nok en gang til testen jeg skrev om Surly Pugsley, som ble publisert vinteren 2007-2008?

Slightly off-topic, men den testen var faktisk første gang jeg fikk høre om konseptet fatbike, og den ga meg lyst til å ville prøve det ut selv om Endomorph-dekkene ikke fikk veldig gode skussmål. Og jeg endte da selv opp med en tjukkas da EspenW gjorde dem til allemannseie ved å lansere de rimelige Diamant/Nakamura-syklene i 2013, og jeg har fortsatt min Mammut Mk2 selv om den ikke ser all verdens med bruk lenger (men det gjør ikke den vanlige stisykkelen heller, bla. på grunn av familieforøkelse). Samboer bruker også Salsa Blackborow (den gamle typen, altså stisykkelen, ikke den nye lastesykkelen) jevnlig.

Så i mine øyne bidro den artikkelen til å rekruttere i hvertfall to feitsyklister til menigheten ICON_SMILE

mvh Helge
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: HeavyDude] #2737780 13/07/2023 07:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Hvordan finner jeg folket her på Discord ?

Ønsker du å invitere en sykkelinteressert venn hit så kan du dele denne lenken: https://discord.gg/dPMrffPxJm

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Ugla] #2737781 13/07/2023 08:10
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
Sitat: larsdx
Er det fri fantasi at det er 8.000 medlemmer i NJ? Eller at andelen inntekter fra brukerbetaling øker sterkt?

P.S. Når man slenger om seg med karakteristikker og udokumenterte påstander må man nesten tåle å høre det

Nei det er fri fantasi at vi ser en økning i journalister over tid. Som jeg skrev, iht. NJ egne tall så har medlemstallet gått fra 9.739 til de nå 8.000 som du referer til. Et lite tall minus et større tall blir faktisk minus. Dvs. at det er 1.739 færre medlemmer i NJ i dag enn i toppåret 2008, i tillegg øker andelen av de som faktisk ikke er aktive i tallene (studenter og pensjonister).

Faktasjekk er noe dritt, særlig for en journalist!

Jeg har aldri sagt det. Jeg har sagt at det er flere ansatte journalister i dag i alle redaksjoner jeg har vært innom og at medlemstallet til NJ passerte 8.000 i 2022 og altså var økende. At det var flere medlemmer i 2008 er knapt overraskende. Rent anekdotisk, men det var rett før finanskrisen og den sommeren jeg begynte å jobbe i et stort mediehus. Det var en ekstrem optimisme rundt annonsemarkedet på nett (man trodde inntektene ville vokse og vokse) og inntjeningen på papir var ekstremt mye høyere enn det var i dag.

Jeg kikket kjapt nå og det ser ut til at medlemsvekst i NJ har vært tendensen siden 2018. Jeg har aldri sagt at det aldri har vært høyere, men det var lavere etter en periode med nedgang og økte.

Miner igjen om at dette var et svar til det du påstod om "avisdød", en påstand som jeg såvidt jeg kan se ikke finens noe grunnlag for utover at du ikke liker det avisene skriver, en ærlig sak.

Redigert av larsdx; 13/07/2023 08:12.
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: ventle] #2737782 13/07/2023 08:50
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ventle
Å, du sikter nok en gang til testen jeg skrev om Surly Pugsley, som ble publisert vinteren 2007-2008?

Slightly off-topic, men den testen var faktisk første gang jeg fikk høre om konseptet fatbike, og den ga meg lyst til å ville prøve det ut selv om Endomorph-dekkene ikke fikk veldig gode skussmål. Og jeg endte da selv opp med en tjukkas da EspenW gjorde dem til allemannseie ved å lansere de rimelige Diamant/Nakamura-syklene i 2013, og jeg har fortsatt min Mammut Mk2 selv om den ikke ser all verdens med bruk lenger (men det gjør ikke den vanlige stisykkelen heller, bla. på grunn av familieforøkelse). Samboer bruker også Salsa Blackborow (den gamle typen, altså stisykkelen, ikke den nye lastesykkelen) jevnlig.

Så i mine øyne bidro den artikkelen til å rekruttere i hvertfall to feitsyklister til menigheten ICON_SMILE

Kult! ICON_WINK
Ja, dette med tjukksykler tok for alvor av vinteren 2012-2013. Jeg tror Diamant/Nakamura solgte godt over 100.000 sykler totalt (alle kategorier) i 2013. Det står det respekt av, ikke minst når man tenker på at det var om lag halvparten av det globale salgstallet til f.eks. Cannondale.

Gaute
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737783 13/07/2023 09:34
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ja, og det med i praksis 1 person ansvarlig for sykkel.
til sammenligning har vel cannondale en del fler.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737793 14/07/2023 10:31
A
Anne Julie Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Hei til alle i tråden,

Terrengsykkel og Fri Flyt har blitt kontaktet av flere som ønsker at vi bevarer innleggene i forumet som et arkiv. Ser det har kommet en del innlegg i denne tråden om det samme, så poster svar her og.

Av hensyn til data og personvern så har vi dessverre ikke mulighet til å bevare forumet som et arkiv/ oppslagsverk over en lengre periode. Formålet med å oppbevare data forsvinner da vi stenger forumet, og dermed bortfaller også det rettslige grunnlaget vi har til å oppbevare dataen.
Forumet stenges for nye innlegg mandag 17.juli, men vi lar det ligge tilgjengelig i noen uker til slik at dere som vil har noe mer tid til å se gjennom gamle tråder og innlegg.

Beslutningen om å legge ned terrengsykkelforumet var tung å ta, da vi vet hvilken kilde det har vært for sykkel- inspirasjon og -kunnskap i årevis. Driften har vært vanskelig å forsvare økonomisk i en god stund, og det krever ressurser vi ikke har. Fremover kommer vi derfor til å prioritere ressursene på journalistikk og brukeropplevelsen på terrengsykkel.no. Det er derfor veldig gledelig å se at dere har fått på plass gode alternativer til forumet, og at praten rundt sykkel og sti kan fortsette flere steder. Fra vår side, kommer vi i en periode etter 17.07 til å opplyse om sykkel.org i teksten på landingssiden under “hva skjer nå”, slik at flest mulig forum deltakere finner frem til en ny møteplass. (Legger gjerne ut lenke til forumet på discord og, om det er ønskelig fra initiativtakers side?)

Takk for alt engasjementet rundt forumet, det har vært gøy å lese om både minner og gamle innlegg. Håper de nye forumene etterhvert byr på like gode historier.

Hilsen
Anne Julie Saue
Daglig leder, Fri Flyt AS

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Anne Julie] #2737794 14/07/2023 10:46
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Anne Julie
Hei til alle i tråden,

Terrengsykkel og Fri Flyt har blitt kontaktet av flere som ønsker at vi bevarer innleggene i forumet som et arkiv. Ser det har kommet en del innlegg i denne tråden om det samme, så poster svar her og.

Av hensyn til data og personvern så har vi dessverre ikke mulighet til å bevare forumet som et arkiv/ oppslagsverk over en lengre periode. Formålet med å oppbevare data forsvinner da vi stenger forumet, og dermed bortfaller også det rettslige grunnlaget vi har til å oppbevare dataen.
Forumet stenges for nye innlegg mandag 17.juli, men vi lar det ligge tilgjengelig i noen uker til slik at dere som vil har noe mer tid til å se gjennom gamle tråder og innlegg.

Beslutningen om å legge ned terrengsykkelforumet var tung å ta, da vi vet hvilken kilde det har vært for sykkel- inspirasjon og -kunnskap i årevis. Driften har vært vanskelig å forsvare økonomisk i en god stund, og det krever ressurser vi ikke har. Fremover kommer vi derfor til å prioritere ressursene på journalistikk og brukeropplevelsen på terrengsykkel.no. Det er derfor veldig gledelig å se at dere har fått på plass gode alternativer til forumet, og at praten rundt sykkel og sti kan fortsette flere steder. Fra vår side, kommer vi i en periode etter 17.07 til å opplyse om sykkel.org i teksten på landingssiden under “hva skjer nå”, slik at flest mulig forum deltakere finner frem til en ny møteplass. (Legger gjerne ut lenke til forumet på discord og, om det er ønskelig fra initiativtakers side?)

Takk for alt engasjementet rundt forumet, det har vært gøy å lese om både minner og gamle innlegg. Håper de nye forumene etterhvert byr på like gode historier.

Hilsen
Anne Julie Saue
Daglig leder, Fri Flyt AS

Hei Anne Julie! Det er absolutt ønskelig med en link til Discord også ICON_SMILE Linken er: https://discord.gg/dPMrffPxJm

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737795 14/07/2023 10:48
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
bla bla.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: adr34s] #2737796 14/07/2023 10:54
A
Anne Julie Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Supert! Da legger vi inn den og ICON_SMILE

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: mtbmaniac] #2737798 14/07/2023 11:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: mtbmaniac
bla bla.

hva?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737806 15/07/2023 17:47
chalshus Offline
More than words
More than words
Takk for meg. Og tusen takk til terrengsykkel.no

Jeg har lest siden begynnelsen og registrerte meg i 2002 og var meget aktiv den første tiden. Utflukt på Skei var spesielt trivelig.
Forumet har gitt meg mange venner i rundt i landet og mange flotte opplevelser både på sykkel og utenfor.
Det var jo eneste kanal for terrengsykling med unntak av utfor.com før fb ble allemannseie. På mandag blir det ts . no T-skjorte .

Redigert av chalshus; 15/07/2023 17:51.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737810 16/07/2023 11:44
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for laget! Terrengsykkel ble lest med glede da magasinet hadde sin storhetstid, og forumet har vært en viktig del for sykkelinteressen min. Jeg syns det er synd at all informasjonen, samtalene og kunnskapen som ligger lagret her kan forsvinne med et tastetrykk. Det vise bare hvor flyktig alt digitalt egentlig er.

Vi sees på sykkel.org.

I was just riding along...
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737813 16/07/2023 15:02
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det er synd at det kom til dette, og spesielt det at forumet forsvinner som et arkiv. Det er jo etablert en bedre forumløsning (dette forumet er jo etterhvert ganske utdatert og har ikke vært oppdatert på evigheter), men det at informasjonen her inne blir borte er nesten utilgivelig.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737814 16/07/2023 17:57
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Da nærmer det seg vel stengetid! Takk for alt til Terrengsykkelforumet. Sees på sykkel.org.

Friflyt/landevei/terrengsykkel.no blir derimot ikke besøkt med det første.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737815 16/07/2023 18:25
chalshus Offline
More than words
More than words
Som Erlend Sande skriver kan du jo tipse dem om en fet sti, som de kan legge bak betalingsmur. ICON_WINK

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737817 16/07/2023 19:36
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Takk for mange fine år på forumet!
Her har jeg både blitt med på og invitert til fellesturer, hatt mange fine diskusjoner, lært mye og truffet gode venner.
Jeg er på både sykkel.org og Discord med samme brukernavn.

Redigert av DesmoSkier; 16/07/2023 19:37.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737818 16/07/2023 20:20
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har ikke jeg vært aktiv her inne på lenge, men jeg har fulgt med fra tid til annen. Trist at forumet forsvinner, men ingen ting varer evig.
I det minste fikk jeg med meg et kranglete innlegg fra supernalle helt på tampen her, så nostalgien er absolutt ivaretatt for min del. ICON_LAUGH

Takk for laget, alle sammen! Det har vært en glede og en frustrasjon, som sykling i den virkelige verden kan være. Én ting er sikkert: jeg ville ikke kommet i gang med terrengsykling om det ikke var for forumet. Jeg skylder stor takk for det. Så stor, faktisk, at jeg skal overse hvor mye tid og penger det har kostet meg å sykle rundt.

Sayonara.

Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737820 16/07/2023 21:41
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, ja folkens. Takk for moroa.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737821 16/07/2023 21:53
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Takk for mange artige diskusjoner ICON_SMILE Vi sees på https://sykkel.org og Discord (https://discord.gg/dPMrffPxJm)!

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: RIP Terrengsykkelforumet [Re: Mr.Jacobsen] #2737829 17/07/2023 06:33
jrm Offline
Takk til alle for årene på TS!

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Side 8 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå