RIP Terrengsykkelforumet
|
Re: RIP Terrengsykkelforumet
[Re: altitude]
06/07/2023 16:51
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
sykkel.org ser også lovende ut sykkel.org er blokkert av Telenor som usikker side hos meg. Fint om domene-eier tar kontakt for å få "låst opp" siden hos Telenor. Telenor har ingen innvendinger til området hos meg.
|
|
|
[Re: altitude]
06/07/2023 17:04
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
sykkel.org ser også lovende ut sykkel.org er blokkert av Telenor som usikker side hos meg. Fint om domene-eier tar kontakt for å få "låst opp" siden hos Telenor. Hei. Det skal være åpent og tilgjengelig gjennom sikker tilkobling, uavhengig av ISP. Det kan hende du forsøkte å besøke siden under migreringen slik at nettleseren cachet en usikker tilkobling (skjedde med meg under x antall refreshes under migreringen). Tipper det løser seg om cache tømmes, en annen nettleser brukes eller kanskje enklest ved å gå direkte på sikker kobling: https://sykkel.orgGi gjerne en beskjed hvis problemet vedvarer!
|
|
|
[Re: baroudeur]
06/07/2023 21:19
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sykkel.org ser også lovende ut sykkel.org er blokkert av Telenor som usikker side hos meg. Fint om domene-eier tar kontakt for å få "låst opp" siden hos Telenor. Hei. Det skal være åpent og tilgjengelig gjennom sikker tilkobling, uavhengig av ISP. Det kan hende du forsøkte å besøke siden under migreringen slik at nettleseren cachet en usikker tilkobling (skjedde med meg under x antall refreshes under migreringen). Tipper det løser seg om cache tømmes, en annen nettleser brukes eller kanskje enklest ved å gå direkte på sikker kobling: https://sykkel.orgGi gjerne en beskjed hvis problemet vedvarer! problemet vedvarer.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
06/07/2023 21:34
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Takk for meg! Har vært innom her litt for ofte de siste 15 årene. Jeg har lært mye om sykkel, mekking og god stemning, og det er takket være folka her inne. sykkel.org ser bra ut 
Redigert av Brusdalen; 06/07/2023 21:53.
|
|
|
[Re: Gew88]
07/07/2023 06:03
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
sykkel.org ser også lovende ut Nei, jaggu så den ikke relativt lik ut også. SOm jeg har nevnt i en tidligere tråd. Dette tror jeg er en dårlig avgjørelse av Landevei/Terrengsykkel/Friflyt. Jeg savner ett sykkelblad, som skriver om sykkel, på samme måte som Kondis skriver om løping. Ja, jeg vet det er færre som sykler, og at markedet ikke er stort nok. Hvis noen som er skrivekyndige, og ahr lyst til å gjøre en jobb for sykkel, så kan de kanskje ta kontakt med Kondis.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
07/07/2023 06:16
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes det er litt rart at det flagges med at det er færre som sykler, osv, osv. Vi i bransjen har kanskje ett litt treigt år, men tallene på antall dyre stisykler som har blitt solgt de siste årene har skutt i været. Så handler kanskje mer om det Hellboy nevner, at mangel på utvikling internt i Friflyt
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
07/07/2023 07:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
sykkel.org ser også lovende ut sykkel.org er blokkert av Telenor som usikker side hos meg. Fint om domene-eier tar kontakt for å få "låst opp" siden hos Telenor. Hei. Det skal være åpent og tilgjengelig gjennom sikker tilkobling, uavhengig av ISP. Det kan hende du forsøkte å besøke siden under migreringen slik at nettleseren cachet en usikker tilkobling (skjedde med meg under x antall refreshes under migreringen). Tipper det løser seg om cache tømmes, en annen nettleser brukes eller kanskje enklest ved å gå direkte på sikker kobling: https://sykkel.orgGi gjerne en beskjed hvis problemet vedvarer! problemet vedvarer. Og der sitter man med et av argumentene for nedleggelse, førstelinjesupport og "brukere"... :-D Det koster penger/ressurser. (dette er ikke en kommentar direkte til deg mtbmaniac)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: polkaDOT]
07/07/2023 07:09
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg synes det er litt rart at det flagges med at det er færre som sykler, osv, osv. Vi i bransjen har kanskje ett litt treigt år, men tallene på antall dyre stisykler som har blitt solgt de siste årene har skutt i været. Så handler kanskje mer om det Hellboy nevner, at mangel på utvikling internt i Friflyt Jepp, og "folk" bruker ikke forum, de spør i en chat på facebook. FriFlyt utvikler seg jo for å finne disse folka, de bruker ikke forum, vi oldisene dør jo ut, markedet tilpasser seg. De sier jo selv at nye abbonenter ikke bruker forumet. Såvidt jeg husker å ha lest er tidenes mest leste artikkel "hvor fyller du luft i dekkene dine?" og har færrest treff direkte via nettsida eller forum, og mest via google. FriFlyt gjør som de fleste andre og tilpasser seg søkemotorer, de ser man på måten tekster og artikler er forfattet. Så, et passe komplekst problem, men forum er jo døende... blant "folk".
|
|
|
07/07/2023 07:12
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkelinteressen har aldri vært større, det er ganske åpenbart.
Oslo Dawn Patrol samler flere hundre syklister kl 05.40 tirsdager og torsdager. Det hadde ingen trodd på for 5 år siden.
UnoX herjer i Touren og Rema-Reitan er blitt Norges fremste sykkelentusiaster.
Norges første ultraritt starter til helga fra Tolga med deltagelse fra hele verden.
Sykkelladden sykler halve jorda med VG på slep.
Værfast Ringebu/Urørt Alvdal har gjort sykketurisme til levevei.
Hallingdalen satser hundrevis av millioner på sykkel.
Bortsett fra monotone grusritt peker alt i riktig retning.
FF har dessverre ikke klart å forløse noe av dette i attraktive magasiner eller bærekraftige digitale tjenester.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
07/07/2023 07:21
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
sykkel.org ser også lovende ut sykkel.org er blokkert av Telenor som usikker side hos meg. Fint om domene-eier tar kontakt for å få "låst opp" siden hos Telenor. Hei. Det skal være åpent og tilgjengelig gjennom sikker tilkobling, uavhengig av ISP. Det kan hende du forsøkte å besøke siden under migreringen slik at nettleseren cachet en usikker tilkobling (skjedde med meg under x antall refreshes under migreringen). Tipper det løser seg om cache tømmes, en annen nettleser brukes eller kanskje enklest ved å gå direkte på sikker kobling: https://sykkel.orgGi gjerne en beskjed hvis problemet vedvarer! problemet vedvarer. Dersom du har forsøkt alle disse tingene og problemet vedvarer kan du teste en annen enhet på samme nettverk. Siden er som sagt ikke låst eller utrygg hos noen ISPer. Test av en ekstra enhet vil avdekke om problemet er lokalt på enheten du har feilsøkt på.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
07/07/2023 07:27
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Og der sitter man med et av argumentene for nedleggelse, førstelinjesupport og "brukere"... :-D Det koster penger/ressurser. Nettsamfunn som Diskusjon.no har vært bærekraftig lenge, mye på bakgrunn av gratisinnsats/dugnad fra brukere. Dette til tross for flere restruktureringer blant modersidene (det som før var hardware.no, overklokking.no, (gamle) gamer.no osv. har vel bare blitt til tek.no). Så det er fullt mulig, men det må være noen som gjør det. Angående forumfolk som døende rase er ikke jeg særlig gammel (eller ung), men foretrekker forum fremfor andre kommunikasjonskanaler, særlig når det kommer til sykkel. Det ser vi jo også er tilfellet internasjonalt, med store, aktive fora knyttet til CyclingNews, TrainerRoad, WeightWeenies, Mountain Bike Reviews, Paceline osvosv. Da må vi klare å i hvert fall ha ett godt alternativ i Norge.
|
|
|
07/07/2023 07:36
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Var litt lei meg en stund, når jeg så at forumet forsvant.....
Ser at jeg har vert her en stund
Gullars Online Fra Ås, Akershus Registrert 17/08/2002 17:54 Sist lest 29 minutter siden Innlegg 2,388 (Ivrig) Poster per dag 0.313
Forumet er og var en vesentlig bidragsyter til at jeg tok opp igjen sykkelinteressen i 2002 og for at det har gått fullstendig over styr siden😀 Veldig takknemlig for det og det er nok begge jentene mine som i dag har terrengsykkel som hovedinteresse. hobby og satsing.
Ble glad igjen når jeg kom over på nytt forum og håper flest mulig tar med seg brukernavn og avatarer så vi kjenner hver andre igjen.
Det er litt fascinerende hvor mye tillit man kan få til folk man aldri har møtt annet enn i tekst på et forum😀
Kudos til de som har "reddet" forumet.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
[Re: knutspeed]
07/07/2023 07:56
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? I utgangspunktet kunne det være naturlig at NOTS driftet forumet videre; så spørs det om det er noen i NOTS som har innteresse, tid og kompetanse til å drifte ett forum. Eventuelt så må de spørre seg selv om hvorfor de skal drifte ett forum med stadig færre brukere når de allerede har egen nettside og egne FB sider. Sålangt så har vel ikke NOTS som organisasjon (ikke enkeltpersoner som Simen og Anders) vært for synlige på forumet, hvilket tilsier at innteressen for forumet ikke er allverden hos NOTS Jeg har vel mer tro på at enkeltpersoner kan drifte forumet på egen fritid - evn som en deltidsjobb hvis det er noe penger i det
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
07/07/2023 08:03
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkelinteressen er ikke døende. At Fri Flyt ble kjøpt av VG er et eksempel på det. Men å tjene penger på forum er vanskelig. Fullt mulig å drive på hobbybasis. Derfor har jeg advart om at dette kom til å skje flere ganger.
Jeg synes imidlertid det er overraskende at ikke Fri Flyt lar det gamle innholdet bli liggende. Det er mulig det er noen juridiske grunner eller usikkerhet knyttet til GDPæ som ikke blir oppgitt. Schibsted er i dag mer et techselskap enn en mediebedrift og aksjekursen er sensitiv for alt som har med sånt å gjøre.
|
|
|
[Re: baroudeur]
07/07/2023 08:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Og der sitter man med et av argumentene for nedleggelse, førstelinjesupport og "brukere"... :-D Det koster penger/ressurser. Nettsamfunn som Diskusjon.no har vært bærekraftig lenge, mye på bakgrunn av gratisinnsats/dugnad fra brukere. Dette til tross for flere restruktureringer blant modersidene (det som før var hardware.no, overklokking.no, (gamle) gamer.no osv. har vel bare blitt til tek.no). Så det er fullt mulig, men det må være noen som gjør det. Angående forumfolk som døende rase er ikke jeg særlig gammel (eller ung), men foretrekker forum fremfor andre kommunikasjonskanaler, særlig når det kommer til sykkel. Det ser vi jo også er tilfellet internasjonalt, med store, aktive fora knyttet til CyclingNews, TrainerRoad, WeightWeenies, Mountain Bike Reviews, Paceline osvosv. Da må vi klare å i hvert fall ha ett godt alternativ i Norge. Jaja, for all del, det er supert at du tar tak. Hyller initativene som er tatt både med sykkel.org(også at det nok er særdeles lurt å dekke sykkel, ikke bare en enkelt "gren") Men i en bedrift som jobber i et voldsomt skiftende digitalt marked, kostnadsstyring, betalingsmurer og fallende annonse-intekter og endring på alt, er det nok ganske sikkert at å holde liv i et forum ikke ender opp som primær-oppgave. Når redaksjonen også er halvannen stilling´ish, kan det hende noen ønsker å prioritere arbeidsoppgaver annerledes. Legg til det juridiske ansvaret et selskap har og vil ha, rundt innhold, eierskap, alt rundt personvern, gdpr etc.
|
|
|
[Re: larsdx]
07/07/2023 08:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg synes imidlertid det er overraskende at ikke Fri Flyt lar det gamle innholdet bli liggende. Det er mulig det er noen juridiske grunner eller usikkerhet knyttet til GDPæ som ikke blir oppgitt. Schibsted er i dag mer et techselskap enn en mediebedrift og aksjekursen er sensitiv for alt som har med sånt å gjøre.
Tror du toucher mye her. Du har også kommentert på discord der enkelte ser ekstremt lett på "data", personvern og eierskap til data, noe et selskap som Schibsted ikke kan gjøre. At noen nå driver å "stjeler" data kan jo bli spennende å se om noen andre tar tak i.
|
|
|
07/07/2023 08:50
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For Schibsteds aksjekurs betyr FF og TS selvsagt ingenting som helst, verken positivt eller negativt. Det betyr ikke noe for toppledelsen hvordan det går med FF.
Brudd på compliance/GDPR, derimot, kan få alvorlige konsekvenser både for selskapet, styret og ledelsen. Derfor setter f. eks DNB inn enorme ressurser på overholdelse og kontroll, og det er et utall antall kontrollnivåer mellom topp og bunn for å skjerme top management.
Å videreføre forumet selv i en lukket utgave har således nær ingen positive sider, mens alle i konsernet vil applaudere en stenging og rydding av «problemet».
|
|
|
07/07/2023 17:08
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom du har forsøkt alle disse tingene og problemet vedvarer kan du teste en annen enhet på samme nettverk.
Siden er som sagt ikke låst eller utrygg hos noen ISPer. Test av en ekstra enhet vil avdekke om problemet er lokalt på enheten du har feilsøkt på.
Hos meg er det kun blokkert når jeg sitter på nettet til jobben. Kanskje også hvis jeg sitter med jobb-mac på hjemmenettverket. Men det er nok fordi Cloudfare flagger det ut, og IT må whiteliste det. Hjemme kommer jeg inn uten problem.
|
|
|
07/07/2023 20:33
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Dersom du har forsøkt alle disse tingene og problemet vedvarer kan du teste en annen enhet på samme nettverk.
Siden er som sagt ikke låst eller utrygg hos noen ISPer. Test av en ekstra enhet vil avdekke om problemet er lokalt på enheten du har feilsøkt på.
Hos meg er det kun blokkert når jeg sitter på nettet til jobben. Kanskje også hvis jeg sitter med jobb-mac på hjemmenettverket. Men det er nok fordi Cloudfare flagger det ut, og IT må whiteliste det. Hjemme kommer jeg inn uten problem. sykkel.org er jo en relativt ny og ukjent side. Kanskje det tar litt tid før den blir analysert og tilgjengelig? Min arbeidsgiver har også sjekk på nettsteder, via en ekstern tjeneste, sykkel.org har hele tiden fungert, men terrengsykkelforumet.no var blokkert en god stund. Løste det med mobilen og 4G. Får du noen grunn for blokkeringen, eller er det bare en generell melding?
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
07/07/2023 21:18
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jaja, moro så lenge det varte.
|
|
|
08/07/2023 06:15
|
Lostnorwegian
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kjøpte meg gravelbike for et par uker siden og nå legges det ned, perfekt timing! Har vært et veldig fint sted å finne ruter i oslo og generelle tips. Hvilket andre alternativer har man nå?
|
|
|
[Re: Lostnorwegian]
08/07/2023 06:56
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjøpte meg gravelbike for et par uker siden og nå legges det ned, perfekt timing! Har vært et veldig fint sted å finne ruter i oslo og generelle tips. Hvilket andre alternativer har man nå? Discord og forum.
|
|
|
08/07/2023 08:32
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Her er min siste helleristning. Kanskje vil noen internettarkeologer i fremtiden, se hvilket fint samfunn dette var.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: jag]
08/07/2023 08:33
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hos meg er det kun blokkert når jeg sitter på nettet til jobben. Kanskje også hvis jeg sitter med jobb-mac på hjemmenettverket. Men det er nok fordi Cloudfare flagger det ut, og IT må whiteliste det. Hjemme kommer jeg inn uten problem. sykkel.org er jo en relativt ny og ukjent side. Kanskje det tar litt tid før den blir analysert og tilgjengelig? Min arbeidsgiver har også sjekk på nettsteder, via en ekstern tjeneste, sykkel.org har hele tiden fungert, men terrengsykkelforumet.no var blokkert en god stund. Løste det med mobilen og 4G. Får du noen grunn for blokkeringen, eller er det bare en generell melding? Kun generell melding.
|
|
|
08/07/2023 09:07
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Men det er nok fordi Cloudfare flagger det ut, og IT må whiteliste det. Hjemme kommer jeg inn uten problem.
Cloudflare er en løsning som dessverre kommer med en del feil. En av dem er at adresser blacklistes feilaktig og at det er for vanskelig å få til whitelisting. Min ISP hjemme er f.eks helt ubegrunnet på blacklist, noe som gjør at jeg f.eks må shoppe fra jobb på Bike24. Jeg kan sikkerhet godt nok selv til å ha sjekket alle relevante kilder og finner ingen grunn til blacklistingen jeg opplever. Tatt det opp med Cloudflare og til dags dato nada respons etter gjentatte henvendelser og over ett år med trøbbel
Lars-Erik
|
|
|
[Re: ScottRacing]
08/07/2023 18:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? I utgangspunktet kunne det være naturlig at NOTS driftet forumet videre; så spørs det om det er noen i NOTS som har innteresse, tid og kompetanse til å drifte ett forum. Eventuelt så må de spørre seg selv om hvorfor de skal drifte ett forum med stadig færre brukere når de allerede har egen nettside og egne FB sider. Sålangt så har vel ikke NOTS som organisasjon (ikke enkeltpersoner som Simen og Anders) vært for synlige på forumet, hvilket tilsier at innteressen for forumet ikke er allverden hos NOTS Jeg har vel mer tro på at enkeltpersoner kan drifte forumet på egen fritid - evn som en deltidsjobb hvis det er noe penger i det Det jobbes med saken altså, heldigvis fungerer ikke Simen og undertegnede som noen livestream fra NOTS sitt virke 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/07/2023 19:32
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Kunne NOTS ha overtatt forumet? Too far fetched? I utgangspunktet kunne det være naturlig at NOTS driftet forumet videre; så spørs det om det er noen i NOTS som har innteresse, tid og kompetanse til å drifte ett forum. Eventuelt så må de spørre seg selv om hvorfor de skal drifte ett forum med stadig færre brukere når de allerede har egen nettside og egne FB sider. Sålangt så har vel ikke NOTS som organisasjon (ikke enkeltpersoner som Simen og Anders) vært for synlige på forumet, hvilket tilsier at innteressen for forumet ikke er allverden hos NOTS Jeg har vel mer tro på at enkeltpersoner kan drifte forumet på egen fritid - evn som en deltidsjobb hvis det er noe penger i det Det jobbes med saken altså, heldigvis fungerer ikke Simen og undertegnede som noen livestream fra NOTS sitt virke  såvidt jeg kan se så er sykkel.org allerede i full drift og da er det vel ikke noe tema å dra i gang ett forum til ?
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
08/07/2023 19:51
|
baroudeur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
såvidt jeg kan se så er sykkel.org allerede i full drift og da er det vel ikke noe tema å dra i gang ett forum til ? Sykkel.org er i drift og også i dialog med NOTS. Det første målet var å få på plass et teknisk fungerende alternativ til terrengsykkelforumet innen det ble lagt ned, så blir neste oppgave å lande videreutvikling og drift. Brukermassen som har etablert seg på den nye løsningen har bidratt til et svært hyggelig og velfungerende forum allerede og i kulissene jobbes det med flere parter for å få på plass en god og bærekraftig driftsmodell fremover. Det tror jeg vi skal få på plass om ikke så altfor lenge og inntil videre har vi et fullverdig forum tilgjengelig for alle som ønsker å bli med videre.
|
|
|
[Re: Juffe]
08/07/2023 20:03
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er min siste helleristning. Kanskje vil noen internettarkeologer i fremtiden, se hvilket fint samfunn dette var. +1 . Men meldt overgang til sykkel.org
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|