RIP Terrengsykkelforumet
|
Re: RIP Terrengsykkelforumet
[Re: kallesykkel]
05/07/2023 22:25
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Tenker vel heller stikk motsatt, at folk vil bruke mye mer penger på div utstyr fordi de ikke får lest igjennom andres erfaringer, og dermed vil unngå bomkjøp. Unaas får vel et oppsving etter 17. juli 
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: neonstz]
06/07/2023 06:21
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tenker vel heller stikk motsatt, at folk vil bruke mye mer penger på div utstyr fordi de ikke får lest igjennom andres erfaringer, og dermed vil unngå bomkjøp. Unaas får vel et oppsving etter 17. juli  Hahaha!!
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
06/07/2023 06:41
|
perbl
More than words
|
More than words
Og der ragequittet jeg og, forfall var 17.juli. Hadde gjerne fortsatt abonnementet hvis forumet ikke hadde gått@skogen, men kun bladet har blitt for uinteressant for meg etterhvert. Jeg synes det har vært tidvis et bra produkt, men nå når alt skal forsøkes dekkes i ett blad, blir det for mye klatring og padling for meg som ikke klatrer på noe særlig nivå og aldri har satt meg i en kajakk i ei elv.
Pakka med å betale for denne sosiale arenaen har gitt meg mer kunnskap enn alskens blader har gjort opp gjennom åra, men når forumet forsvinner blir det ikke nok igjen i totalpakka til at jeg synes det er verdt det.
Per B.
|
|
|
[Re: Supermann]
06/07/2023 06:42
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Legge ned biblioteket i Alexandria? Skjerpings!
|
|
|
[Re: jan erik]
06/07/2023 06:57
|
erlingba
.
|
.
Kan vi opprette en Spleis slik at vi kan leie inn en gjeng som kan fires ned gjennom takvinduet hos Schibsted med en minnepinne og sikre seg en backup før de skrur av?
|
|
|
06/07/2023 07:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, sendt inn forslag til Tom Cruise, Mission Impossible 9.
|
|
|
[Re: Dan]
06/07/2023 07:51
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Men jeg lurte på én ting. Terrengsykkelforumet startet vel hvis jeg husker riktig som et forum og helt reklamefritt, drevet av noen ganske få ildsjeler. Hvis det gikk den gangen, hvorfor går det ikke nå? I starten var vel "artiklene" på nettsiden mer for blogginnlegg å regne og så etter hvert startet Terrengsykkelbladet. Jeg aner vel at det var en håpefull roadmap som ble tegnet den gangen i 2001, og at det å få startet en blekke var end goal (med etablering av Utflukt og en sosial sammenheng som heldige bieffekter). Og da var det kanskje greit å legge fritid og egne penger i å drifte forumet som første stepping stone mot målet. Uten en slik ambisjon er det kanskje vanskelig å få noen til å starte noe lignende i dag. (Hvis min historieskriving er helt feil så håper jeg at noen av gründerne kan rette opp.  ) Det stemmer ganske bra det, Dan. Alt ble gjort på dugnad parallellt med vanlig jobb, og de fleste av oss hadde ikke ramlet inn på familie/kids/klemma enda. Det var ikke noe end-goal annet enn å ha et sted å diskutere terrengsykling og teste utstyr lokalt. Vi startet med å selge annonser for å dekke kostnader til drift, samt reiser for å teste enda mer utstyr. Jeg har fortsatt 2 sugoishorter som vi kjøpte til alle sammen i 2002 eller 3, så det var en god investering  vi klarte også å dra til spania en vår og teste sykler uten at vi betalte en krone for reisen. Ekstra kudos til Christian Løverås som programmerte hele sulamitten av en løsning, det må ha kostet mye mer innsats enn vi andre innså.
|
|
|
06/07/2023 08:01
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hele denne greia minner meg om da Trek kjøpte Klein, bare for å suge ut det de kunne, og så legge ned det vakre som de tok over og ødela.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
06/07/2023 08:07
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men jeg lurte på én ting. Terrengsykkelforumet startet vel hvis jeg husker riktig som et forum og helt reklamefritt, drevet av noen ganske få ildsjeler. Hvis det gikk den gangen, hvorfor går det ikke nå? I starten var vel "artiklene" på nettsiden mer for blogginnlegg å regne og så etter hvert startet Terrengsykkelbladet. Jeg aner vel at det var en håpefull roadmap som ble tegnet den gangen i 2001, og at det å få startet en blekke var end goal (med etablering av Utflukt og en sosial sammenheng som heldige bieffekter). Og da var det kanskje greit å legge fritid og egne penger i å drifte forumet som første stepping stone mot målet. Uten en slik ambisjon er det kanskje vanskelig å få noen til å starte noe lignende i dag. (Hvis min historieskriving er helt feil så håper jeg at noen av gründerne kan rette opp.  ) Det stemmer ganske bra det, Dan. Alt ble gjort på dugnad parallellt med vanlig jobb, og de fleste av oss hadde ikke ramlet inn på familie/kids/klemma enda. Det var ikke noe end-goal annet enn å ha et sted å diskutere terrengsykling og teste utstyr lokalt. Vi startet med å selge annonser for å dekke kostnader til drift, samt reiser for å teste enda mer utstyr. Jeg har fortsatt 2 sugoishorter som vi kjøpte til alle sammen i 2002 eller 3, så det var en god investering  vi klarte også å dra til spania en vår og teste sykler uten at vi betalte en krone for reisen. Ekstra kudos til Christian Løverås som programmerte hele sulamitten av en løsning, det må ha kostet mye mer innsats enn vi andre innså. Grunderskap er undervurdert. I Norge har grundere tradisjonelt blitt sett på som sjarlataner. I de senere årene har de blitt hipstere. Da mener jeg det ikke positivt. Står på scener og "pitcher" for å vinne premier og få innovasjon norge tilskudd. Mens det de presenterer bare er fluff. Målet er å stå på scenen, og få en premie. Så kan de poste på facebook og insta. Ekte grunderskap handler om passion. Passion for å skape noe virkelig nytt (ikke for å få en premie). Eksempelvis den passion Dan beskriver ovenfor som var her opprinnelig, om å skape et forum. Det var en veldig bra greie, det ser vi kanskje sterkest nå. Før eller siden blir slikt ødelagt av kapitalmakten. Når "pengemakten" kommer inn blir , så går det nedover med passion. Jeg sier det ikke for å være deprimerende, det er bare realiteten. Schibsted er en grå masse av "corporate" bullshit, et system med HR og karrierer og lønninger og pensjoner. Med en "hyret leder" på toppen og et styre. Veldig profesjonelt. Men ikke mye passion. "Sorry, vi legger det ned. We just dont care." De mener det seriøst. Ja, om noen finner passion igjen for å bygge opp noe nytt, så er det veldig bra. Dessverre handler issuet her akkurat nå, kanskje i stor grad om hvordan man skal kunne bevare det som har vært av historikk. Jeg ser for meg at "noen" da "bare" må "laste ned alt".......... som kanskje er ganske stor og krevende oppgave. Og vi har dårlig tid.
|
|
|
06/07/2023 08:14
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Når forumet blir borte, kan nok dette bidra til at bladet også sakte men sikkert vil miste større og større markedsandel. For syklister som ikke er interessert i gravel og styrevesker, har det blitt ett stusselig blad. Jeg er ikke abb. lenger, og kan hende at de siste utgavene er bedre. Fri flyt bladet ble for oss som liker konkuranssesykling litt som om Aktuell Rapport skal begynne med test av langt undertøy.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
06/07/2023 08:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg skulle kopiere over min avatar fra gammelt til nytt forum men oppdager at den er borte herfra allerede. Har de begynt å slokke lyset allerede? 
|
|
|
06/07/2023 08:18
|
perbl
More than words
|
More than words
Ja, jeg får heller ingen avatar her lengre, men ser enkelte har det. Hvilke spesialprivilegier er det egentlig Tange har?
Per B.
|
|
|
06/07/2023 08:21
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skulle kopiere over min avatar fra gammelt til nytt forum men oppdager at den er borte herfra allerede. Har de begynt å slokke lyset allerede?  Ja selvfølgelig De har en "prosjektplan" som er "vedtatt i styremøte" for lenge siden. Nå er det satt inn en "avhender" / assassin / bøddel, som skrur av alle knappene, en etter en, så direktørene ikke trenger å få hendene skitne. Dette er typisk en type fyr uten følelser og som "bare gjør en jobb". Godt betalt.
|
|
|
06/07/2023 08:37
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg skulle kopiere over min avatar fra gammelt til nytt forum men oppdager at den er borte herfra allerede. Har de begynt å slokke lyset allerede?  Jepp, min Charlie Kelly-avatar, som jeg ærlig og redelig stjal uten å tenke på opphavsrettigheter den gangen for 15 år siden, er også borte, og nå husker jeg ikke engang nøyaktig hvilket det var. Dette, kanskje? ![[Linket bilde fra sonic.net]](http://www.sonic.net/~ckelly/Seekay/ck_repack3.jpg)
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/07/2023 09:32
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beslutningen om å slette forumet permanent fremstår som det minst gjennomtenkte grepet, noe grunngivelsen i meldingen også avspeiler.
Redaksjonen leser tråden.
Jeg håper at de merker seg både ønsket om og behovet for å bevare forumet som en kunnskapsbase av langvarig nytte for søk, og verdien av forumet som sykkelhistorie.
Det er ingen tungtveiende grunner til å slette forumet permanent, men mange grunner til å la det være tilgjengelig. Jeg føler det er litt som å stenge et bibliotek, inkludert alt digitalisert lesestoff. Med gode grunner føler jeg også et snev at eierskap til dette, sikkert i likhet med mange andre faste brukere og bidragsytere gjennom mange år. The times they are a'changing.
Gaute
|
|
|
[Re: supernalle]
06/07/2023 09:53
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merkelig. Har ikke helt tro på kostnad-forklaringen. Jeg har brukt forumet mindre selv de seneste årene, spesielt siden også woke tok et stygt tak i dette forumet. Jeg har i all tid brukt mtbr.com. Det er bedre diskusjoner og informasjon der. Mindre konservativt, og mer åpne for ny teknologi og løsninger. Mindre opphengt i meningsløse detaljer. Terrengsykkel har mest vært underholdning.
Folka bak fri flyt og tidligere bladet Terrengsykkel har aldri klart å forstå publikummet. Det var mer enn nok marked for et terrengsykkelblad i Norge, men kvaliteten har ikke vært bra nok. De trenger en drastisk utbytting i redaksjonen (om ikke hele). Arrogante og mangel på selvinnsikt, og fjerning av "vi har skjønt det, og er så kule, mens dere er bare nok hodeløse amatører, som vi gjerne driter ut" burde vært på dagsordenen. I stedet legges produkt etter produkt ned. Det er merkelig at de ikke skjønner at noe er galt.
Lykke til alle sammen, vi sees på stiene. Hoi. Den der var langt i fra hva jeg mener ihvertfall. SÅ dårlig har det absolutt ikke vært og det var i mine øyne rimelig ufortjent tyn mot folk som har jobbet og stått på for å lage så bra blad og innhold som mulig. Har hatt masse glede av bladet Terrengsykkel i sin tid. Jada, selv så har jeg punkter å utsette på, men å skyte det ned som så dårlig synes jeg ikke er fair(din meninger selvsagt din mening uansett) og må dermed i hvert fall komme med noe positivt her Jeg sier at ikke at alt er piss dårlige, ei heller at de ikke jobber mye (jeg har ingen formening om dette), men at de ikke skjønner publikumet. De drar i feil retning. En ting er at de nerder med flere nesten helt like modeller (av de store produsentene), noe som virker helt meningsløst, og mye av konklusjonene virker i stor grad som personlige preferanser, som gjerne er ubegrunnet. Men hva er nytt, og hvordan kan man utfordre de tradisjonelle tankegangene, er noe man burde lagt langt mer vekt på. Det er leseverdig... hvis de i redaksjonen har ever til å vurdere dette på en god måte (noe de ikke virker å ha). De prøver å nå et bredt publikum, med å henvende seg til Birken-folket, samtidig som de prøver å fremstå som hardcore stisyklister og de kuleste av de kule. En redaksjon som sannsynligvis sitter og highfiver hverandre over hvor enige de er, mens virkeligheten der ute er noe helt annen. Det kan aldri gå når man prøver å bestemme virkeligheten. Publikum vil i stor grad føle seg forvirret og fremmedgjort, foruten nettopp nerdene. De må klargjøre mer hva de skriver og hvorfor? De må ha røde tråder, kanskje hele innsiktsfulle serier. Men noe er rett og slett bare crap, og det forstår så alt for mange. Påstander som ikke holder vann. Bare de er konservative nok så virker det at de tror de er på trygg grunn, men det er de ikke. For all del, jeg har aldri abonnert på dette, men det jeg leste var ikke overbevisende (hele blader før det ble lagt ned. Har også lest fri flyt). Dette er mitt inntrykk. Du har aldri abonnert, og du har lest lite, men mener tydeligvis mye og sterkt om hvordan redaksjonen har jobbet/jobber, og er dessuten sterkt kritisk til redaksjonens holdninger og selvbetraktninger som du åpenbart finner på selv? Med tanke på hvor mange Terrengsykkel har nådd ut til, må det ha blitt produsert en del som har truffet publikum. Såpass må vi kunne si.
Gaute
|
|
|
[Re: perbl]
06/07/2023 09:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, jeg får heller ingen avatar her lengre, men ser enkelte har det. Hvilke spesialprivilegier er det egentlig Tange har? Hahaha, Det vil du gjerne vite ja. Bzzzzzzz.........
|
|
|
06/07/2023 12:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Kan ikke alle ta en liten kikk på sin historikk og begynne å kopiere ut gode tråder fra fortiden? Disse kan så poppe opp på det nye forumet i en TbT-tråd etter hvert. Og hvilken dag er det i dag? 
|
|
|
06/07/2023 12:27
|
Klang
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Før lyset slukkes her må jeg skynde meg å rette en takk til alle de som har brukt mye tid og delt kunnskapen sin her.
Jeg registrerte meg her i 2009 og er ingen veldig aktiv skribent, men har hentet mye lærdom, tips og inspirasjon fra flere.
Jeg håper virkelig Sepeda og andre som gjennom år utrettelig har inspirert, gitt råd og vist vei med valg av sykler, bruk av Nordmarka og grussyklingens gleder finner veien til en av de alternativene som nå utarbeides.
Jeg har abonnert på Terrengsykkel og/eller Landevei over år, men har vel sjelden tatt av plastvrappen av bladene- sett på det som støtte til forumet. Nå er det sagt opp.
|
|
|
06/07/2023 12:55
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Min digitale jomfrudom tok jeg på dette forumet. Fulgte med noen år før jeg endelig tok mot til meg og postet noe. Utrolig skummelt var det. Nå stasjhorer jeg rundt på både fjesboka og insta. Sånn kan det gå.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
06/07/2023 13:09
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Dette var trist lesing. Forumet har virkelig gitt meg mye hjelp i ulike situasjoner. Det innebærer både råd før innkjøp, dialog rundt ritt og ikke minst gode refleksjoner rundt trening. Skulle gjerne sett at man hadde fått opp et tilsvarende tilbud.
|
|
|
06/07/2023 13:18
|
Iselilja
|
Whaaaaaaaat… nå ble jeg skuffet. En epoke er over. Hvem skal jeg spørre når jeg lurer på noe nå da?! Forumet har vært mitt «go to» hver gang jeg har hatt et relevant spørsmål. Skikkelig nedtur.
|
|
|
[Re: Iselilja]
06/07/2023 13:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Whaaaaaaaat… nå ble jeg skuffet. En epoke er over. Hvem skal jeg spørre når jeg lurer på noe nå da?! Forumet har vært mitt «go to» hver gang jeg har hatt et relevant spørsmål. Skikkelig nedtur. Jeg noterer at hvis man har jobbet hardt og iherdig for å få på plass sin avatar så får man beholde den lengre. 
|
|
|
06/07/2023 13:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Avatar-ninjaer som fortsatt har avatar.
|
|
|
06/07/2023 13:38
|
Iselilja
|
Ja, se der. Hmm… jeg er sikkert bare glemt. Har gått over til discord, men uten avatar. Den blir igjen her. Var så strevsomt å få den på plass. Haha…
|
|
|
06/07/2023 13:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg skulle kopiere over min avatar fra gammelt til nytt forum men oppdager at den er borte herfra allerede. Har de begynt å slokke lyset allerede?  https://web.archive.org/web/20200425101007/https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showprofile&User=5132 https://web.archive.org/web/20200428190750im_/https://www.terrengsykkelforumet.no/images/avatars/5132.jpg
|
|
|
06/07/2023 14:19
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
sykkel.org ser også lovende ut
|
|
|
[Re: Gew88]
06/07/2023 14:42
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
sykkel.org ser også lovende ut sykkel.org er blokkert av Telenor som usikker side hos meg. Fint om domene-eier tar kontakt for å få "låst opp" siden hos Telenor.
|
|
|
06/07/2023 16:10
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Rip Terrengsykkelforumet. Vi ses på stiene.
#Pedalenkrs
|
|
|
06/07/2023 16:44
|
olek
Medlem
|
Medlem
Dette var trist, og det var siste spikeren i kisten. Avslutter abonnementet.
|
|
|
|
|