RIP Terrengsykkelforumet
|
Re: RIP Terrengsykkelforumet
[Re: Mr.Jacobsen]
05/07/2023 08:23
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen som har forsøkt scrape forumet? Det er vel fort at det ligger noen anti scrape mekanismer enten i forumet eller mellom forumet og internett, så langt ifra sikkert at det lar seg gjøre med enkle midler. Det blir uansett et problem å både sitte på de dataene og publisere de andre steder, så det er vil ikke så veldig motiverende å sette i gang den jobben....
|
|
|
05/07/2023 08:34
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Trist, har fått mange gode råd og innspill her når google ga opp
Facebook forum blir aldri helt det samme
Farvel
|
|
|
05/07/2023 08:37
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Usigelig trist !!! Forumet er stadig, selv etter 18 år her, en sann glede å ha noen diskutere sykkel, sykling, sykkeltrening og en del annet med, på EN nettside. Det vil være en vegg som faller ut. Ryggen krangler, halvbirken er avlyst, krig i Europa, og nå stenges terrengsykkel-forumet …..
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
05/07/2023 08:46
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Schibsted / VG doesn't care. Følelsene våres er ikke noe de kan bli brydd med å bry seg om.
|
|
|
[Re: supernalle]
05/07/2023 08:51
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Merkelig. Har ikke helt tro på kostnad-forklaringen. Jeg har brukt forumet mindre selv de seneste årene, spesielt siden også woke tok et stygt tak i dette forumet. Jeg har i all tid brukt mtbr.com. Det er bedre diskusjoner og informasjon der. Mindre konservativt, og mer åpne for ny teknologi og løsninger. Mindre opphengt i meningsløse detaljer. Terrengsykkel har mest vært underholdning.
Folka bak fri flyt og tidligere bladet Terrengsykkel har aldri klart å forstå publikummet. Det var mer enn nok marked for et terrengsykkelblad i Norge, men kvaliteten har ikke vært bra nok. De trenger en drastisk utbytting i redaksjonen (om ikke hele). Arrogante og mangel på selvinnsikt, og fjerning av "vi har skjønt det, og er så kule, mens dere er bare nok hodeløse amatører, som vi gjerne driter ut" burde vært på dagsordenen. I stedet legges produkt etter produkt ned. Det er merkelig at de ikke skjønner at noe er galt.
Lykke til alle sammen, vi sees på stiene. Hoi. Den der var langt i fra hva jeg mener ihvertfall. SÅ dårlig har det absolutt ikke vært og det var i mine øyne rimelig ufortjent tyn mot folk som har jobbet og stått på for å lage så bra blad og innhold som mulig. Har hatt masse glede av bladet Terrengsykkel i sin tid. Jada, selv så har jeg punkter å utsette på, men å skyte det ned som så dårlig synes jeg ikke er fair(din meninger selvsagt din mening uansett) og må dermed i hvert fall komme med noe positivt her 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
05/07/2023 08:57
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
DPReview holdt på å lide samme skjebne. De har gått inn sammen med Gear Patrol som skal sørge for videre drift.
Brukerne klarte å overtale/skremme Amazon nok til at de var villige til å se på andre løsninger.
Forum er en ny for form for bibliotek/informasjons database med med erfaringer og opplevelser som er helt spesielt i og med at det er blitt til i samspill med mange brukere.
Det er rent barbari og legge ned noe som er dagens svar på biblioteker.
|
|
|
05/07/2023 09:12
|
Mr.Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er det noen som har forsøkt å kontakte Schibstedt/Friflyt med et ønske om å få tilgang til dataene for å bevare det som oppslagsverk?
|
|
|
05/07/2023 09:37
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Et annet diskusjonsforum VGD var gjennom litt lignende prosess Greia der var at schibsted nok skulle spare penger og endte på en løsning som var helt forferdelig sett i forhold til brukeropplevelse Da samlet en stor andel brukere seg rundt å gå til https://fridiskusjon.no/index.phpDet er et ideelt drevet nettsted fritt for kommersielle interesser som kan finne på å endre og legge ned Det fungerer veldig bra Kunne sett for meg en levende seksjon der, med mulighet for å skape lignende inndelinger som her
|
|
|
[Re: supernalle]
05/07/2023 09:51
|
Dan
More than words
|
More than words
woke tok et stygt tak i dette forumet Utsagn som det her er vel egentlig grunnen til at jeg ga opp forumet for noen år siden. Så kanskje savnet ikke blir så stort og at det kun er snakk om nostalgi.
|
|
|
[Re: Dan]
05/07/2023 09:55
|
perbl
More than words
|
More than words
woke tok et stygt tak i dette forumet Utsagn som det her er vel egentlig grunnen til at jeg ga opp forumet for noen år siden. Så kanskje savnet ikke blir så stort og at det kun er snakk om nostalgi. Utrolig klarte noen å skrive innlegg som om noe gjorde meg mer positiv til nedleggelsen…
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
05/07/2023 10:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Utrolig klarte noen å skrive innlegg som om noe gjorde meg mer positiv til nedleggelsen… Mitt glass er alltid halvfullt. 
|
|
|
05/07/2023 10:59
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
De gangene jeg har hatt abb., har det vært for spesifikke tester eller artikler, og synes veldig mange av turskildringene var inspirerende. Utfordringen var at det virket som de bare ble "oppdatert" og dermed "nye" etterhvert. Det er også litt begrenset hvor mange fantastiske reiseskildringer en kan lage i Norge, før det begynner å bli mye overlapp. Publikumet som er villig til å betale for slikt er kanskje dalende, og de fleste vil kanskje se det på youtube. I et større perspektiv, tror jeg forumet har vært svært bra for mental helse for mange, kanskje ekstra spesielt for menn. Det har gitt pusterom og distraksjon fra utfordrende livssituasjoner, mulighet for drøfting av problemer og det har gitt inspirasjon til å ta den sykkelturen en har utsatt. Når jeg tenker over de siste årene, har jeg flere ganger vært generelt lei trening, og turrapporter i Blandevei, grus, bikepacking og cross har gjort at jeg tok på meg sykkelklær og kom meg ut døra. Etter en tur var alt lysere. For mange som har flyttet til en ny by, har det vært en fin måte å sosialisere seg på og få en større omgangskrets. Nå blir det vel Tinder-profiler med "Wanna ride?", med påfølgende forvirrelse hos de som ikke forstår det handler om sykling. Schibsteds konkurrent Egmont klarer å holde liv i Kvinneguiden, i tillegg til å kjøpe Diskusjon.no. De valgte kanskje å spare på binderskostnaden, kontra å fjerne årsaken til støttemedlemmene så mellom fingrene på at halvpartene av artiklene sto som oppdaterte. Vil ikke bli overrasket om Fri Flyt AS regnskapet blir rødt når støttemedlemmene sier opp. Hvem blir den første til å skrive en Wiki-side for Terrengsykkelforumet?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
05/07/2023 11:01
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Takk for all moro folkens! Sees et annet sted. Sendte inn oppsigelse på abonnement for en uke siden, det bladet er helt uinteressant nå. Kjedelig at forumet blir lagt ned, men 2023 blir et tøft år for flere enn aktører i mediebransjen. Takk for alle fellesturer, Utflukt de første årene på Skeikampen og alle fantastiske folk jeg har blitt kjent med.
RIP terrengsykkelforumet
|
|
|
05/07/2023 11:08
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Så utrolig trist å lese.
Jeg meldte meg inn for 13 år siden etter tips fra en jeg møtte på en sti i Nordmarka.
Langt fra den mest aktive her inne, men for en glede det har vært.
Er dessverre litt enige i at når magasinet døde, sammen med landevei, og gjenoppstod som en hybrid med de andre forsvant en del av min glød. Tror ikke jeg har lest et fullt magasin på maaaange utgaver.
Er den generelle sykkelinteressen på vei ned?
Savner ungdommen med BAB, terrengsykkel og god stemning i skog og by.
God sommer alle! Håper dere nyter tid på sykkelen i skog og på vei.
Og ja, meld dere inn i NOTS om dere ikke er medlem.
Vi trenger noen som snakker for oss i de aktuelle fora, og den kommersielle delen som snakket for terrengsyklister er død.
Idealistene og realistene er igjen!
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
05/07/2023 11:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Men jeg lurte på én ting. Terrengsykkelforumet startet vel hvis jeg husker riktig som et forum og helt reklamefritt, drevet av noen ganske få ildsjeler. Hvis det gikk den gangen, hvorfor går det ikke nå? I starten var vel "artiklene" på nettsiden mer for blogginnlegg å regne og så etter hvert startet Terrengsykkelbladet. Jeg aner vel at det var en håpefull roadmap som ble tegnet den gangen i 2001, og at det å få startet en blekke var end goal (med etablering av Utflukt og en sosial sammenheng som heldige bieffekter). Og da var det kanskje greit å legge fritid og egne penger i å drifte forumet som første stepping stone mot målet. Uten en slik ambisjon er det kanskje vanskelig å få noen til å starte noe lignende i dag. (Hvis min historieskriving er helt feil så håper jeg at noen av gründerne kan rette opp.  )
|
|
|
05/07/2023 12:18
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
I går kveld ble jeg forbanna, i dag er jeg mer trist og nostalgisk. Har brukt siste timene på å lese igjennom alle mine gamle innlegg tilbake fra 2004, fornøyelig å lese gjennom alle gode innspill og diskusjoner fra ulike faser i både liv og sykkelhistorie. Mye klassikere, husker spesielt Hjelmløs sin argumentasjon tilbake fra 2005 om hvorfor det var lurt å sykle uten hjelm, grunnet god fallteknik var dette sikrere å sykle uten.
Etter å ha vært her daglig i 20 år - jeg kommer til å savne dere og forumet.
Forøvrig; abbonnemnet på Friflyt er sagt opp med klart og tydelig begrunnelse!
|
|
|
[Re: hbakken]
05/07/2023 12:19
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merkelig. Har ikke helt tro på kostnad-forklaringen. Jeg har brukt forumet mindre selv de seneste årene, spesielt siden også woke tok et stygt tak i dette forumet. Jeg har i all tid brukt mtbr.com. Det er bedre diskusjoner og informasjon der. Mindre konservativt, og mer åpne for ny teknologi og løsninger. Mindre opphengt i meningsløse detaljer. Terrengsykkel har mest vært underholdning.
Folka bak fri flyt og tidligere bladet Terrengsykkel har aldri klart å forstå publikummet. Det var mer enn nok marked for et terrengsykkelblad i Norge, men kvaliteten har ikke vært bra nok. De trenger en drastisk utbytting i redaksjonen (om ikke hele). Arrogante og mangel på selvinnsikt, og fjerning av "vi har skjønt det, og er så kule, mens dere er bare nok hodeløse amatører, som vi gjerne driter ut" burde vært på dagsordenen. I stedet legges produkt etter produkt ned. Det er merkelig at de ikke skjønner at noe er galt.
Lykke til alle sammen, vi sees på stiene. Hoi. Den der var langt i fra hva jeg mener ihvertfall. SÅ dårlig har det absolutt ikke vært og det var i mine øyne rimelig ufortjent tyn mot folk som har jobbet og stått på for å lage så bra blad og innhold som mulig. Har hatt masse glede av bladet Terrengsykkel i sin tid. Jada, selv så har jeg punkter å utsette på, men å skyte det ned som så dårlig synes jeg ikke er fair(din meninger selvsagt din mening uansett) og må dermed i hvert fall komme med noe positivt her Jeg sier at ikke at alt er piss dårlige, ei heller at de ikke jobber mye (jeg har ingen formening om dette), men at de ikke skjønner publikumet. De drar i feil retning. En ting er at de nerder med flere nesten helt like modeller (av de store produsentene), noe som virker helt meningsløst, og mye av konklusjonene virker i stor grad som personlige preferanser, som gjerne er ubegrunnet. Men hva er nytt, og hvordan kan man utfordre de tradisjonelle tankegangene, er noe man burde lagt langt mer vekt på. Det er leseverdig... hvis de i redaksjonen har ever til å vurdere dette på en god måte (noe de ikke virker å ha). De prøver å nå et bredt publikum, med å henvende seg til Birken-folket, samtidig som de prøver å fremstå som hardcore stisyklister og de kuleste av de kule. En redaksjon som sannsynligvis sitter og highfiver hverandre over hvor enige de er, mens virkeligheten der ute er noe helt annen. Det kan aldri gå når man prøver å bestemme virkeligheten. Publikum vil i stor grad føle seg forvirret og fremmedgjort, foruten nettopp nerdene. De må klargjøre mer hva de skriver og hvorfor? De må ha røde tråder, kanskje hele innsiktsfulle serier. Men noe er rett og slett bare crap, og det forstår så alt for mange. Påstander som ikke holder vann. Bare de er konservative nok så virker det at de tror de er på trygg grunn, men det er de ikke. For all del, jeg har aldri abonnert på dette, men det jeg leste var ikke overbevisende (hele blader før det ble lagt ned. Har også lest fri flyt). Dette er mitt inntrykk.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Dan]
05/07/2023 12:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men jeg lurte på én ting. Terrengsykkelforumet startet vel hvis jeg husker riktig som et forum og helt reklamefritt, drevet av noen ganske få ildsjeler. Hvis det gikk den gangen, hvorfor går det ikke nå? I starten var vel "artiklene" på nettsiden mer for blogginnlegg å regne og så etter hvert startet Terrengsykkelbladet. Jeg aner vel at det var en håpefull roadmap som ble tegnet den gangen i 2001, og at det å få startet en blekke var end goal (med etablering av Utflukt og en sosial sammenheng som heldige bieffekter). Og da var det kanskje greit å legge fritid og egne penger i å drifte forumet som første stepping stone mot målet. Uten en slik ambisjon er det kanskje vanskelig å få noen til å starte noe lignende i dag. (Hvis min historieskriving er helt feil så håper jeg at noen av gründerne kan rette opp.  ) Det er vel litt som i landbruket Oldefar hadde råd til å bygge den svære låven, men oldebarnet har ikke råd til å vedlikeholde den. Oldefar var fornøyd med en tur i marka, oldebarnet vil til syden. 
|
|
|
05/07/2023 13:51
|
Jod-R
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ikke at jeg har vært veldig aktiv eller lenge her, men har funnet utrolig mye god informasjon her inne ved søk. Trist at det skulle forsvinne. En naturlig møteplass fremover kan kanskje være https://www.fjellforum.no/forum/42-sykkel/ Er jo en del overlapp i interesseområder for terrengsykling og andre turer på fjellet.
|
|
|
05/07/2023 14:00
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har meldt meg inn i Discord-gruppen som er linket til tidligere. Synes det er ser lovende ut, savner landeveis forum men håper det også kan komme et godt alternativ der. Ser forøvrig at friflyt har et forum tilsvarende format som dette, men forventer at det også blir lagt ned.
Så synes jeg nedleggelsen av dette forumet er klønete håndtert av ledelsen i Friflyt/Schibsted.. Først med å kun gi 14 dagers varsel, der det også er tydelig på at alt innhold vil bli slettet uten å gi dato for dette. De hadde kommet mye bedre ut av denne saken hvis de hadde varslet nedleggelse lengre tid i forveien. Jeg meldte meg av friflyt-abb i går, hadde kanskje gjort det uansett men det hadde blitt mindre støy og sinne hvis vi hadde fått god tid til å både se over gamle tråder og avsluttet her på en god måte.
|
|
|
05/07/2023 14:58
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Dette er trist. Jeg har mye å være takknemlig for. Samtidig er jeg bitter, bitter fordi forumet har gitt meg mye gjennom deltakerne her. Det er også en iboende manglende respekt mot brukerne i fremgangsmåten fra eierne. Svak kommunikasjon. Jeg har opplevd tonen som mer sutring på manglende abonnenter enn en takk for bidraget. Særlig den siste tiden. Ikke har man søkt løsninger gjennom forumet heller. Da har man tidlig bestemt seg for at skipet skal ned.
Bladet Terrengsykkel hadde aldri eksistert uten forumet. Ikke utflukt heller. Ikke Terrengsykkelrittet. Skal like å se det gjenværende business caset, for det har jeg lite tro på. Her har man strategisk navigert seg selv inn i et hjørne, selv om jeg anerkjenner at markedet totalt har blitt vanskeligere. Umulig er det dog ikke. Interessen for sykling er større enn noen gang.
For meg så virker der som eierne mangler vilje og/eller evner de siste årene.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
05/07/2023 16:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Om et par måneders tid er vel alt av sykkelstoff flytta til Tek.no ref alt friluftsstæsjet de har begynt å teste etterhvert.
Per B.
|
|
|
05/07/2023 16:21
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Trist som faen, rett og slett. Det er over 10 år siden jeg selv var ansatt i Fri Flyt AS, og jeg har siden kun fulgt utviklingen passivt fra sidelinjen - med økende bekymring over manglende fornyelse og mangel på digital kapitalisering av det redaksjonelle varelageret. Litt som at mediehuset Fri Flyt ble stående stille i sin egen verden og tro, mens resten av mediebransjen utviklet seg og dro av gårde. Bare et inntrykk jeg har, og som jeg vet mange deler, men det er sikkert utfordringer og årsaker bak som jeg ikke kjenner til. Resirkulerte klikksaker på VG-fronten gir sikkert kortsiktig programmatisk effekt, men å forsvare en halv tusing i abonnement er utenkelig for stadig flere. Mismatch mellom pris og et stadig mer fragmentert og resirkulert produkt, helt enkelt. Mangel på utvikling og nytenking stusser jeg også på - hvorfor er Utflukt fortsatt på Trysil for n’te året på rad? Personlig har jeg alltid ment at terrengsykkelforumet er et av de største aktivumene som mediehuset Fri Flyt har hatt, og fortsatt har et par ukers tid. Så slukkes lyset for godt.
Leser i dag at Schibsted generelt sliter big time med lønnsomheten, men i dette tilfellet tror jeg noen har feilregnet grovt på risiko og effekt ved nedleggelse av forumet. Litt som da noen smartinger i Viaplay regnet på antatt betalingsvillighet for PremierLeague servert i 0,5K-kvalitet, 2 min delay og Nils Johan Semb som «ekspertkommentator». Det er ikke akkurat noen produktfornyelse som forsvarer prisøkning, og IPTV er vel mer standard enn unntaket nå om dagen som en direkte konsekvens.
Terrengsykkelforumet kunne og burde ha vært levedyktig, med trafikktall og annonseflater som i minste fall hadde dekket opp driftskostnadene, og trolig også profitabelt ved å flytte det over på en mer moderne publiseringsløsning. Min påstand er at Schibsted her har undervurdert kraftig forumets betydning og kraft, og at nedleggelsen dessverre er en solid spiker i kista som nå bankes inn om knapt to uker. Trist sorti. RIP forumet, TS og FF.
Redigert av Heliboy; 05/07/2023 16:37.
Løvsteika
|
|
|
05/07/2023 16:24
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Fortsatt er det liv i: «Flugfiske i Norden» Bare ett abonnement igjen nå.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
05/07/2023 18:26
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det var jo beleilig at jeg her om dagen fikk beskjed om at årsabonnementet tilfeldigvis ikke hadde blitt fornyet. Blir ikke aktuelt å reaktivere det...
|
|
|
05/07/2023 19:07
|
Danhen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trist! Jeg har ikke vært så aktiv med innlegg, men liker å lese det meste av det som diskuteres her. Lærerikt har det også vært. Abo på Schibstedt/Friflyt skal i hvert fall sies opp.
|
|
|
[Re: Heliboy]
05/07/2023 19:21
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Trist som faen, rett og slett. Det er over 10 år siden jeg selv var ansatt i Fri Flyt AS, og jeg har siden kun fulgt utviklingen passivt fra sidelinjen - med økende bekymring over manglende fornyelse og mangel på digital kapitalisering av det redaksjonelle varelageret. Litt som at mediehuset Fri Flyt ble stående stille i sin egen verden og tro, mens resten av mediebransjen utviklet seg og dro av gårde. Bare et inntrykk jeg har, og som jeg vet mange deler, men det er sikkert utfordringer og årsaker bak som jeg ikke kjenner til. Resirkulerte klikksaker på VG-fronten gir sikkert kortsiktig programmatisk effekt, men å forsvare en halv tusing i abonnement er utenkelig for stadig flere. Mismatch mellom pris og et stadig mer fragmentert og resirkulert produkt, helt enkelt. Mangel på utvikling og nytenking stusser jeg også på - hvorfor er Utflukt fortsatt på Trysil for n’te året på rad? Personlig har jeg alltid ment at terrengsykkelforumet er et av de største aktivumene som mediehuset Fri Flyt har hatt, og fortsatt har et par ukers tid. Så slukkes lyset for godt.
Leser i dag at Schibsted generelt sliter big time med lønnsomheten, men i dette tilfellet tror jeg noen har feilregnet grovt på risiko og effekt ved nedleggelse av forumet. Litt som da noen smartinger i Viaplay regnet på antatt betalingsvillighet for PremierLeague servert i 0,5K-kvalitet, 2 min delay og Nils Johan Semb som «ekspertkommentator». Det er ikke akkurat noen produktfornyelse som forsvarer prisøkning, og IPTV er vel mer standard enn unntaket nå om dagen som en direkte konsekvens.
Terrengsykkelforumet kunne og burde ha vært levedyktig, med trafikktall og annonseflater som i minste fall hadde dekket opp driftskostnadene, og trolig også profitabelt ved å flytte det over på en mer moderne publiseringsløsning. Min påstand er at Schibsted her har undervurdert kraftig forumets betydning og kraft, og at nedleggelsen dessverre er en solid spiker i kista som nå bankes inn om knapt to uker. Trist sorti. RIP forumet, TS og FF.
Steika never lied. Abonnerer på DN, FA, Morgenbladet, Financial Times, New York Times, Washington Post, Harvard Business Review, Oppstrøms, Adventure Journal og mye annet bøss. Det første og siste jeg sjekker i våken tilstand? Terrengsykkelforumet. LOL. Bye!
|
|
|
05/07/2023 20:06
|
Rocambole
Medlem
|
Medlem
Dette var trist, rett og slett. Har de siste par årene abonnert på Landevei på sommertids, men det er det nå slutt på. Jeg syns det er kommet mange gode innspill, og for hva det er verdt er jeg enig i mange av disse.
|
|
|
05/07/2023 20:15
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Det positive, hvis man kan si det sånn, er jo at nå kommer en masse folk til spare masse penger på innkjøp av alle mulige duppe-dingser, som noen andre på forumet har kjøpt, og du blir påvirket/inspirert/lurt til å kjøpe selv. Tenk 10 sekunder på hva DU selv har blitt påvirket til å kjøpe...... Stekepanner, Teslaer, Magic Shine, pol-øl, sykler!!, sykkeldeler, gps-utstyr/klokker, Assos, Rapha osv. osv. osv.
|
|
|
[Re: Kjesk]
05/07/2023 22:16
|
kallesykkel
Fersking
|
Fersking
Tenker vel heller stikk motsatt, at folk vil bruke mye mer penger på div utstyr fordi de ikke får lest igjennom andres erfaringer, og dermed vil unngå bomkjøp. Jeg hadde senest igår tenkt å kjøpe "Full pakke" med div verktøy/utstyr ved overgang til slangeløst oppsett... men ungikk endel potensielle "bomkjøp" ved å lese igjennom trådenen om "slangeløst oppsett".
|
|
|
|
|