Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst

Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst #2737246 04/07/2023 07:22
K
kallesykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei,
jeg har nå kjøpt meg brukt fulldemper med slangeløst oppsett. Jeg har alltid brukt sykkel med slange før, og nå godt over til slangeløst. Så er helt ny på dette.

Hva bør jeg alltid ha med meg av utstyr på tur (i sekken) og i heimen nå når jeg har gått over til slangeløst?

Jeg klarte å punktere for noen dager siden.. langt innpå fjellet.. så en ting jeg ihvertfall må ha med er slange og pumpe. Guffa som var i dekket klarte ikke å tette hullet..

Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737248 04/07/2023 07:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vet at fulldemper er noe annet, men om du vil se tilsvarende problemstilling for blandeveissykkel tilsvarende langt inn på fjellet ICON_SMILE titt f.eks. på denne tråden.

Sitat: Sepeda

Har ingen erfaring med dekkinnlegg selv, men det høres ut som et godt råd fra Natier om det virkelig blir heftig.

Du vet det sikkert, men å konvertere til slangeoppsett er den siste utveien ved trykktap i slangeløst oppsett. Beklager enda en gang å ri kjepphest, men altså - ved hull som guffen ikke selv umiddelbart fikser, eventuelt etter oppumping og spinning:

1) Fyll på med fersk grov guffe fra miniflaske, pump opp dekket og spinn hjulet. Om det ikke er nok...
2) Plugg hullet med larve av rett størrelse. Om det ikke holder...
3) Konverter til slange. Om det er så stort hull eller flenge at slangen eksponeres...
4) Legg en dekkbit, en pengeseddel, gress eller blader mellom slange og dekk.

Farter en del rundt omkring selv, og har aldri kommet til alternativ 3 i alle år på slangeløst. Kun én gang til alternativ 2. På betydelig svakere oppsett enn ditt bunnsolide.

Om du skulle velge å plugg et hull, kan du vel hjemme velge å fjerne pluggen og lappe med f.eks. Tip Top Tubeless for en enda mer permanent og mindre synlig fiks.

Se også Alpers gode Slik reparerer du sykkelen langs veien.

Hjem kommer du deg alltid.

Om du vil følge den logikken for slangeløst oppsett, bør du ta med pumpe, ventilverktøy, en miniflaske med frisk guffe og slangeløst pluggesett. Og ekstraslange og dekkspaker i tilfelle større revne e.l. der du blir pukka nødt til å konvertere tilbake til slange. Gjerne en ekstra dekkbit for de episke ekspedisjonene.

Av de siterte punkteringsløsningene, er det kun miniflaske med ekstra guffe som gjennom årene har kommet til nytte for meg og turkompiser mer enn én gang ICON_SMILE Forskjellig guffe har forskjellig levetid og tetningsevne, men fersk guffe tetter gjerne større hull bedre enn guffe som har lagt i dekket noen måneder.

Så kan man debattere om det er verdt å ta med noen hundre gram ekstra utstyr for å slippe å måtte av med hjul, dekk og ventiler for å konvertere til slange i skauen eller i fjellheimen.

Sier på forhånd unnskyld for å ha blandet meg inn i stifolkets gjøren og laden, og gjør meg klar til blodig slakt. Med buskljå.

Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737252 04/07/2023 08:36
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har med på tur:
* Pluggesett (fikser 95% av hull som guffa ikke tar)
* Slange (som blir brukt kanskje tredjehvert år)
* Pumpe
* Dekkspaker
Jeg har ikke med guffe på tur. Og så har jeg selvsagt med litt andre greier som ikke er relatert til slangeløst oppsett.

Jeg har hjemme:
* Kompressor eller pumpe med trykkammer for enklere oppsett av slangeløse dekk
* Ventilverktøy
* Sprøyte fra Stans for å få guffe inn via ventilstammen
* Gorillatape (som jeg bruker til å tape opp hjulet)
* Guffe (kjøper Stans "vanlig" i litersflaske)
* Syl, som jeg varmer opp og bruker til å smelte hull i tapen til ventilen

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: DesmoSkier] #2737311 04/07/2023 11:37
K
kallesykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for gode svar!

Har du med co2-pumpe?
Gorillatape som felgtape? Funker det like bra som egen tubeless felgtape?

Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737315 04/07/2023 11:51
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har med en helt vanlig pumpe. Siden jeg ikke sykler ritt så har jeg det ikke så travelt v/punktering og dermed utgår behovet for CO2.
Dvs. pumpen er ikke heeelt vanlig, jeg bruker en OneUp EDC som har plass til verktøy og pluggesett inne i pumpa. Veldig praktisk om man vil sykle uten sekk.

Gorillatape fungerer helt knall som felgtape. Jeg bruker den store/bredeste rullen og tilpasser bredden når jeg drar tape av rullen.
(Men det må være Gorillatape, det funker ikke med "vanlig" sølvtape fra andre steder.)

Redigert av DesmoSkier; 04/07/2023 11:51.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737344 04/07/2023 13:31
K
kallesykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Er det slik at man må bytte felgtape ofte?

Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737404 05/07/2023 06:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: kallesykkel
Er det slik at man må bytte felgtape ofte?

Nei.

I praksis "aldri" hvis den sitter godt fra starten. Jeg har opplevd at trange dekk presser av Gorilla-tape, litt fordi gorilla er tykkere og gir tightere fit, og det blir mer friksjon mellom gorilla og dekk så den kan "flises" av når man demonterer dekk. Mer noe som skjer med type enduro/dh-dekk, i min erfaring.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737438 05/07/2023 10:28
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Med tanke på punktering så har jeg med meg ekstra slange og pumpe, samt en bøff.
Bøffen tar jeg på meg hvis det blir kaldt eller bruker den som innlegg mellom dekk og slange hvis dekksiden får seg en flenge

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737445 05/07/2023 12:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
På lengre tur

Slange (veldig hendig når pluggene ikke tar hullet i sideveggen)
Pumpe (fordi co2 som du lånte fra kompisen blir oppbrukt når pluggene og guffa ikke tetter hull i sidevegg)
Dekkspaker som man må vite funker for de dekkene du har montert
Plugg(er)
En dæsj gorillatape for å feste mellom slange og dekk, når nevnte plugg ikke tetter hull i sidevegg.
Ventilhette fra feks Peatys som er ventilkjerneverktøy.

Og ja, dette lille ekstra redda en 6 timers tur på på Gran Canaria fra å bli 1.5 timer, og 2 timer gåing hjem.

Har også med et girøre(som jeg nå har lagt igjen hjemme, bank i bordet...) på langturer.

Hjemme:
Guffe av en eller annen type som funker ok(må skiftes passe ujevnlig)
Pumpe med trykkammer (eller kompressor)
Reserve-ventilkjerner

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: kallesykkel] #2737449 05/07/2023 13:03
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Noen zip-ties!

Re: Hva bør man på tur og i "heimen" med slangeløst [Re: Ndreas] #2737450 05/07/2023 13:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas
Noen zip-ties!

elzk

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå