Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skjer med Frankrike ?

Hva skjer med Frankrike ? #2737244 04/07/2023 06:36
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
sakser litt fra VG
"Dette er ikke opptøyer, det er krig", "De leker ikke, de er her for å drepe oss" og "Til avisen er politimesteren klar på at han mener dem han kjemper mot har som mål å drepe dem"
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kEP6lB/frankrike-dette-er-ikke-opptoeyer-det-er-krig

Dette er jo sterke ord, selv når det gjelder ett land som er kjent for å protestere voldsomt mot det meste

Er det noen her på forumet som kjenner godt til forholdene i Frankrike, litt mer enn det som da media skriver om - fx ved å ha bodd der eller som kjenner franskmenn. Generell synsing er en ting, men fakta fra folk som kjenner landet godt hadde vært kjekt å få med seg

Det jeg lurer på er om kommentarene som VG siterer er reelle, om dette vil utvikle seg videre, i hvilken grad dette sprer seg til andre land og hvem det er som begår disse handlingene

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hva skjer med Frankrike ? [Re: Brabus] #2737339 04/07/2023 13:17
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Mens vi venter på noen som faktisk kan svare ut kompetansekravet, så har to lekser hjulpet meg til å skjønne litt mer:

For det første: Frankrike har en ekstrem vertikal distanse (Hofstedes "Power Distance"). Frihet, likhet, og brorskap er ikke helt slik det er. Avstanden mellom de som har makt og de som ikke har, er mye større enn vi tror. I Norge har vi en forventning om å kunne treffe statsministeren på trikken, selv om den nok ikke så reell i praksis lenger. Våre ledere er omtrent som oss. Frankrike er nær motsatt ende av den skalaen.

For det andre: Frankrike er et eksempel på den mindre vakre siden av meritokratiet. På skolen blir de beste elevene fulgt opp, de dårligste ikke. Forskjellen er igjen ganske ekstrem. Er du fra en velsatående eller vellykket familie, starter du lenger frem, og blir ganske sikkert fulgt opp. Vokser du opp i en ghetto/banlieu, har du ikke sjans.

(Så kommer ymse kolonihistorie og rasisme opp og rører rundt litt ekstra, i dagens gryte i hvert fall.)

Så vidt jeg har skjønt er dette lederløse opptøyer. De kan godt ha folk som mer enn gjerne dreper politi om de får sjansen. Lederløst betyr ikke fredeligere i det hele tatt. Ledere bidrar faktisk som oftest til å kontrollere vold, i hvert fall de mer vellykkede.

Redigert av oyvin; 04/07/2023 13:17.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hva skjer med Frankrike ? [Re: Brabus] #2737367 04/07/2023 17:58
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg tror VG siterer korrekt, jeg skumleste utsagnet fra politimester (eller var det sjefen for fagforeningen for politiet?) og det var rett frem krigsretorikk. I svar på protester/opprør bare fordi politiet hadde skutt og drept en ubevæpna svart ungdom (såvidt jeg skjønte det).

Jeg får iaf sterke hint av den lovløshet(heh) som mye amerikansk politi opererer under, og med tilhørende fullt frontalangrep når man blir møtt med en motreaksjon.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå