Garmin pulsklokke, trenger man Fenix?
|
Garmin pulsklokke, trenger man Fenix?
30/06/2023 16:09
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Eller er det nok med en enklere modell?
Jeg trenger ny klokke og ser på Garmin modellene. Er det noe poeng med alle funksjonene i Fenix modellene når man ikke driver spesielt mye aktiv trening og oppfølging? Holder det kanskje med Instinct 2 (med solceller?) til mye lavere pris eller kanskje Venu SQ2 som er enda billigere er nok?
Fenix og Instinct har noe Garmin kaller «MTB-DYNAMIKK, Spor detaljene på hver tur med terrengsykkelstatistikk» osv, gir denne funksjonen noe mer enn det jeg får via Strava? Og er det verdt pengene opp fra den enkle Venue SQ2 som jeg egentlig tror har det jeg trenger.
Gadget genet mitt sier Instinct eller Fenix, økonomen sier Instinct hvis funksjonene trumfer de på Venue SQ2 for en mosjonist.
Håper noen har innsikt i dette og kan komme med innspill og tips.
Som bakgrunn kan jeg si at jeg i flere år nå har hatt Polar Vantage M og så M2 og vært fornøyd med de. Vil prøve Garmin da jeg er misfornøyd med byggekvaliteten på Polar klokkene (har klokke nr 3 inne til garantivurdering nå på 4 år).
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Garmin pulsklokke, trenger man Fenix?
[Re: svene]
30/06/2023 19:22
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hva ønsker du egentlig å bruke med klokken til?
Jo nyere og dyrere Garmin klokke, jo mer avansert er den. Har selv Fenix 6, hadde tidligere Forerunner 735. Fenix er en fin hverdagsklokke og dekker mitt behov for sportstracking. Forerunneren dekket også behovet jeg hadde da, og var lettere på hånden. Kjenner flere løpere som enda bruker lignende klokke, fordi de er hovedsakelig opptatt av de enkle data.
Hvis du ikke er så opptatt av det estetiske og ikke all data er like viktig for deg, kan du f.eks. se på Forerunner 245 som koster under kr 2 500. Utfordringen med Garmin og andre sportsklokker er at en fort drukner i målinger, hvor mange egentlig bare er resultat av algoritmer og ikke så veldig nyttige i det store og hele. Det er gøy å se på utvikling av data over tid, om man forsøker å forbedre noe, men mye av dataen er for spesielt interesserte.
Kjøpte Venu SQ 2 til min mor, og hadde selv ikke valgt den om jeg skulle tracke aktivitet.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
30/06/2023 22:04
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Klokka skal brukes som en hverdagsklokke og tracke daglig pendling med sykkel samt stisykling 1-2 ganger pr uke. Kjekt med restitusjonsdata/belastningsnivå også. Mye som ser gøy ut på Fenix, men tror mye av det blir uinteressant etter kort tid. Design/størrelse er viktig så jeg har sett på S modellen av de forskjellige Garmin klokkene for å holde størrelsen på et ok nivå. Skal sjekke ut Forerunner 245 også.
Et par ting jeg ønsker meg er å kunne se hvem som ringer på klokka og også se tekstmeldinger, men ikke få opp resten av varslene som popper opp på telefonen. På Polar klokka kan jeg sette opp varsling, men da kommer absolutt alle varsler fra alle apper på telefonen og det blir bare irriterende.
|
|
|
01/07/2023 08:34
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Jeg bruker Forerunner 245 og Polar Vantage M2 til (kun) trening. Holder i massevis for meg. Passe størrelse for kontoristhåndledd. Foretrekker Polar'n, men musikk på armen er kjekt å ha. Sikkert gøy med mange datapunkter, men bruker få av mulighetene som finnes. Har også Edge 840 og 130 Plus. Bruker TrainingPeaks og Intervals.icu til analyser.
|
|
|
03/07/2023 07:04
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for innspill. Etter en del undersøkelser og besøk i butikk for å plukke på klokkene så er konklusjonen så langt at den gyldne middelvei er Forerunner 255s. Passe stor skjerm og nok funksjoner. Nyeste versjon av pulssensoren til Garmin er pluss. Bl.a brødsmuleguiding som vist skal fungere bra.
Venu SQ syns jeg har best design, men taper på størrelsen og oppløsninga på skjermen og at den har ganske begrenset med funksjoner.
Instinct 2 taper på at skjermen er utrolig liten (både på normal og S versjon). I tillegg har den ikke farger, lite minus men klokka ser bare kjedelig ut.
|
|
|
03/07/2023 07:28
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Bruker selv en Forerunner 745 som var på tilbud når siste gen kom. Den holder i massevis til pendling, litt random løpeturer, hundelufting og sykkelturer hvis puls ikke er veldig viktig å nerde over. Opplever at håndleddspulsen på den er ganske upålitelig. Må strammes ubehagelig mye for å bli representativ. Eksempelvis når jeg sykler opp en irriterende slitsom klatring, kikker på klokka, og pulsen er skikkelig puslete. Strammer remma, og pulsen flyr opp så mye som 20-30 bpm.
De andre fancy grafene er bare vås. Klokka klarer ikke å telle skritt riktig engang (ja, jeg kan gå sittende stille foran skjermen ved å veive med armen), så å tro at den klarer å lese terrenget og angi om jeg har flyt eller om stien er vanskelig er utopi IMO. Samme med søvnpoeng/body battery. Har hatt skikkelig dårlige netter med plenty dobesøk og stressing over at jeg burde ha sovnet for X timer siden og får rapport om at jeg har sovet som et barn og er klar for Norseman.
Mulig det kan justeres vekk, men det er også smått irriterende at den drar opp treningsforslag (terskeløkt) når jeg starter "bike commute" som må trykkes vekk.
Skal jeg treningssykle blir det med pulsbelte og min gamle 520 på styret.
|
|
|
03/07/2023 08:00
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ifølge div tester og forum så skal vist den nye pulssensoren fra Garmin som sitter i 255 være mye bedre enn den gamle. Både med tanke på nøyaktighet og dette å ikke trenge stramme reima så mye. 745 har forrige generasjon sensor ser der ut til, så jeg antar pulstrackingen på 255 er bedre.
|
|
|
03/07/2023 14:58
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Elevate 4 er best siste generasjon pulssensor. Elevate 5 ble introdusert med Fenix 7 Pro og epix Pro (Gen 2) denne sommeren. Jeg driver Pulssonen.no og har skrevet tester av alle de nevnte klokkene.
Forerunner 255-serien er kjempe gode klokker som byr på veldig mye for pengene. Forskjellen fra Elevate 4 til 5 er ikke enorm, og vil variere fra person til person som alle andre pulssensorer.
For min del fungerer pulsmåling på Enduro 2 bedre enn på Forerunner 255 og 965, noe som er helt høl i huet med tanke på vekt og størrelse.
Fenix 7 Pro og Epix Pro (Gen 2) leverer gode målinger six i 51 mm utgaven.
Best pulsmåling får jeg med Apple Watch. Og igjen, alt dette er individuelt.
Instinct 2X Solar er også et knallbra kjøp. Undervurdert og glemt. En stor oppgradering fra Indict 2 takket være større skjerm og lykt.
|
|
|
|
|