Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fulldempet sykkel til en feit fyr?

Fulldempet sykkel til en feit fyr? #2737088 30/06/2023 14:41
O
oddarne74 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Jeg har satt meg et hårete mål om å delta i OffroadFinnmark 150 til neste år. Det funket for meg å ha et mål da jeg sluttet å røyke i 2008 og deltok i Bergen-Voss. Håpet er at jeg vil gjenta suksessen, denne gang med vekttap og OffroadFinnmark i 2024!

Etter det jeg forstår anbefales det sterkt fulldemper til dette rittet.

Da er spørsmålet: Hvilken fulldempet sykkel kan anbefales til en type på ca 115 kg? Jeg kommer til å gå ned i vekt før rittet (målvekt 95), men akkurat nå er det 115kg som gjelder.

Budsjett er ca 30.000, til nød 40.000.

Hva bør jeg tenke på? Alu vs Carbon? Finnes det dempere som ikke bare kollapser med gjør en jobb for såpass tunge ryttere?

Redigert av oddarne74; 30/06/2023 15:59.
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737093 30/06/2023 16:37
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
jeg vil vel tro at det viktigste er å komme seg i grei form. 150km kan bli langt hvis det er våte forhold
hvis du veier 100kg og kjører hardt så hadde jeg vært mer bekymret for hjulene enn rammemateriale og dempere.

vet ikke hvor viktig det er med fulldemper i OF egentlig, men jeg ser jo at folk stiller med mye nytt og gromt.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737096 30/06/2023 17:03
O
oddarne74 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Takk for tilbakemelding!

Målet er å gjennomføre. Gjennomfører jeg og kommer på sisteplass har jeg nådd målet mitt!

Siden jeg ikke er i god form nå, har null erfaring bortsett fra Bergen-Voss x 3, og veier så mye, så tenker jeg at for å hjelpe litt på sjansene så er det viktig at sykkelen ikke blir problemet.

Jeg vet ikke hva som trengs rett og slett. På hjemmesidene anbefaler de fulldemper eller high end hardtail. På videoene ser det ut som om fulldempet er tingen. Siden jeg mangler erfaring er jeg villig til å kjøpe meg bort fra problemer som noen erfaring ikke vil ha.

Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737098 30/06/2023 17:52
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Du kommer til å kjøre i stykker et hjulsett som normalt følger med i prisklasse sykkel du nevner, så for en såpass rørslig kar så ville jeg prioritert å legge penger i et solid, håndbygd hjulsett. Regn med 10-15.000 kr bare på hjulene. Et eksempel på noen som kan bygge slike hjul til deg er https://www.facebook.com/DogstarBicycles.
Så bruker du de resterende 25-30.000 på en brukt, godt vedlikeholdt fulldemper med 100-120mm vandring. En fulldemper vil være snillere mot bakhjulet ditt. Du kommer til å få opptil flere forslag her inne på hvilke modeller som er aktuelle. (De forslagene får du ikke av meg, siden det segmentet sykler har jeg lite peiling på.)
Og som du skjønner så foreslår jeg at du allerede nå innser at det går mot 40.000 i budsjett ICON_WINK

Redigert av DesmoSkier; 30/06/2023 17:56.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737109 01/07/2023 07:43
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har syklet deler av Offroad Finnmark løypa og ser ikke noe akkutt behov for å ha fulldemper i det hele tatt. Det er jo helt klart en fordel men ikke noe mer.

Hvis du veier 125kg og banker på uten hensyn til underlaget så vil du ødelegge de fleste felgene som er å få kjøpt, garantert
dersom målet kun er å fullføre så kommer du greit gjennom uten punkteringer og bøyde hjul. Ha solide dekk med litt volum, eventuelt med innlegg, se deg for og foreta sporvalg utenom de største steinene.
Felger til 15' for å sykle rolig gjennom offroad finnmark er etter min mening fullstendig unødvendig for den jamne mosjonist med normalt gangsyn

for en desmodrom som er vant med å handle dyr merkevare fra Italia med kort levetid så stiller ting seg litt anderledes når det gjelder valg av utstyr ICON_SMILE

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737114 01/07/2023 08:26
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ha ha! Desmoskier plukket akkurat av en kassett av en mtb med 5000 k på telleverket... Kort levetid gjelder tydeligvis bare på motorsykler.

Nye hjul er jeg med på, men du slipper unna med maskinbygde til 7 og en tur innom en hjulbygger som kan justere eikene. ICON_SMILE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737130 03/07/2023 07:17
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Nå kan jeg bare sammenlikne med Offroad Valdres og UB, kjenner ikke løypa for OF. Uansett er min erfaring at sykkelen ikke bør være for slem. Dvs heller litt mer grep, komfort og slakke vinkler enn en fullblods rakett. Eksempelvis ble det slitsomt etterhvert med 2016 Epic WC som krevde at jeg var 100% våken. Årene etterpå med 120mm "lett" stisykkel (dvs ca 13-14kg) var mye mer behagelig på alle måter. Totalt sett gikk det like fort for meg.

Om du når målet på 95 er du vel godt innafor å kjøre ganske så vanlig oppsett ellers mtp hjul og dekk. Tubeless med innlegg bak, evt litt forsterkede dekk burde holde. Kjører jo ikke maks på disse rittene, men det er ikke fritt for at det blir noe kløning etterhvert som hode og kropp slutter å virke..

Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: ScottRacing] #2737131 03/07/2023 07:26
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: ScottRacing

for en desmodrom som er vant med å handle dyr merkevare fra Italia med kort levetid så stiller ting seg litt anderledes når det gjelder valg av utstyr ICON_SMILE

Haha, jeg svarer bare med bilde av 24-åringen som var ute på tur lørdag ICON_SMILE
[Linket bilde]

Jeg kan godt være med på at jeg tok i litt prismessig på hjulsett. Men poenget at en som veier litt må tenke på hjulsettet synes jeg består. Og generelt at bakhjulet får mindre juling på en fulldemper, gitt at terrenget man sykler i er det samme.

Redigert av DesmoSkier; 03/07/2023 07:27.

Helge
Strava
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: DesmoSkier] #2737136 03/07/2023 07:42
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: DesmoSkier

Haha, jeg svarer bare med bilde av 24-åringen som var ute på tur lørdag ICON_SMILE
[Linket bilde]

Jeg kan godt være med på at jeg tok i litt prismessig på hjulsett. Men poenget at en som veier litt må tenke på hjulsettet synes jeg består. Og generelt at bakhjulet får mindre juling på en fulldemper, gitt at terrenget man sykler i er det samme.

Imponerende med nesten 80' på en Ducati ! regner med at du har overhalt motoren tre-fire ganger allerede ?

(er bare misunnelig, har ønsket meg en 748/916 helt siden jeg ble for gammel til å kjøre en frown )

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737138 03/07/2023 07:52
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Disclaimer: Ikke syklet offroad finnmark selv, men kjenner flere som har. Har dog en del lengre turer på sti.

Din erfaring tilsier mest landevei og kanskje noe grus, men minimalt med sti. Det er en overgang, selv om kanskje ikke Offroad Finnmark har det teknisk vanskeligste stiene, har de utifra det bekjente har sagt mye stein og slagete terreng, dvs at det rister og du får "juling".

Som nevnt over, et fabrikkhjulsett som kommer med sykkelen du kjøper kan bli meget solid/bra om du tar det med til en mekaniker som er god på hjulsett, beskriver hva du skal sykle og ber han justere eikene eller bygge det opp. Mitt alu-hjulsett som jeg syns var dårlig og ble skeivt en gang i måneden har nå vært dønn stivt det siste året etter en slik runde hos sykkologen på Lillehammer.
Jeg ville valgt en sykkel med enten 120mm eller 130mm vandring på gaffelen, og 120/110mm vandring bak. Da kjøper du deg litt slack i alle slagene som du får i mange timer sammenlignet med 100/100 vandring.
Utover det, ergonimiske holker kjører flere med, det er fornuftig, samt at skikkelige dekk til formålet er å foretrekke. Feks Maxxis Ardent Race EXO, i så bred variant du har plass til på sykkelen din. Dekkinnlegg er nok også lurt og du bør selvsagt kjøre slangeløst.

Det er nok litt å sette seg inn i og lære seg, men du trenger ikke ta alt nå. Dekk, slangeløst osv kan du ta om et år. Få på plass sykkelen og få ordnet hjul og sjekket at dempere er servet osv denne høsten og ila vinteren.

Lykke til.

Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737142 03/07/2023 08:06
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Imponerende med nesten 80' på en Ducati ! regner med at du har overhalt motoren tre-fire ganger allerede ?
(er bare misunnelig, har ønsket meg en 748/916 helt siden jeg ble for gammel til å kjøre en frown )

Nå trenger vi ikke å gjøre dette til en MC-diskusjon, men motoren har vært splittet én gang nylig for bytte av veiv- og rådelager. Da er den klar for nye 80', minst. Egentlig er det bra for en V2-motor som har en del tusen av de kilometerne på bane (og dermed på høyt turtall, som er det som dreper motorer).
Om du greier å sitte på en terrengsykkel så greier du å sitte på en 916, så det er bare løp og kjøp om du drømmer om en slik.

OnTopic: Veldig enig med alt Gew88 sier ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737163 03/07/2023 09:41
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg har syklet offroad Finnmark 150 og vil absolutt anbefale fulldemper , det er ikke veldig teknisk men det er små slag hele veien , og lange slake klatringer som er mye enklere med en fulldempet sykkel , når du passerer 5-6 timer så begynner alle små slag å merkes godt i kroppen.

Jeg syklet på 2022 Scott spark rc med 120mm vandring og 2.4 dekk , noe jeg mener er helt perfekt for dette rittet.

Jeg regner med du kjører for å fullføre og ikke vinne , derfor ville jeg valgt en sykkel hvor turen blir best / mest behagelig for deg .
Moderne rittfulldemper med 120mm vandring er nok det mest optimale hvis man skal sykle fort , men de kan fort bli litt dyre.
Men det finnes masser av sykler på Finn som takler dette rittet fint.
Med ditt budsjett kunne jeg selv lett vurdert brukt eks. Scott Spark , Spark rc , Ibis Ripley osv
Jeg ville godt for Maxxis Recon Race 2.4 dekk , da de har mer enn nok grep og godt volum.

Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737216 03/07/2023 16:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ingen erfaring med OFF 150, men tipper @Lømo har helt rett i at en moderne rittfulldemper er optimalt. Ser du får en canyon lux world cup som såvidt klokker inn rundt 40k.

Men så skal man jo trene litt også for å klare distansen, og da spiller det en rolle hva slags terreng og stier man har tilgjengelig lokalt. Om de er mer krevende enn det man finner på finnmarksvidda, kan det være et argument i retning noe mer "downcountry"-aktig, for eksempel Rocky Mountain Element, transitition spur, canyon nerve etc. Så lenge man ikke skal vinne ritter er antakelig sykkelvalg mindre viktig enn evnen til å holde ut og ha det vondt.

Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737228 03/07/2023 20:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
For demping, er det viktig å ha så lang vandring som mulig på selve bakdemperen i forhold til hjulvandringen. Dette gjør at du ikke risikerer å måtte fylle maks luft i bakdemper og ikke få stiv nok fjær. Si at du vil ha en 120mm bakvandring, så er 55mm på demperen bedre enn 50mm på demperen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737325 04/07/2023 12:27
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Før forumet stenges må vi nesten få svar på hva du går for her ;-D

Re: Fulldempet sykkel til en feit fyr? [Re: oddarne74] #2737365 04/07/2023 17:49
O
oddarne74 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
O
Utrolig trist at det stenges. Mye historie, kunnskap og et fellesskap som går tapt.

Jeg tror jeg satser på en brukt fulldemper av god kvalitet og spanderer på meg et solid hjulsett hvis det ikke følger med. Var ute på en times tur på røff ( for meg) skogsvei med hardtail i dag og nå gjør alt vondt, så jeg er overbevist om fulldemper nå i alle fall ICON_GRIN

Jeg tenker Trek av et eller annet slag siden de ser ut til å ha 136 kg som vektgrense.

Takk for all hjelp, dette med hjul hadde jeg ikke kommet på av meg selv!

Redigert av oddarne74; 04/07/2023 17:51.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå