Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oversikt over utenlandske nettbutikker med VOEC

Oversikt over utenlandske nettbutikker med VOEC #2737062 30/06/2023 10:33
olavrb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Jeg tenkte starte en liste med utenlandske sykkelrelaterte nettbutikker som er registrert for VOEC (VAT On E-Commerce) eller DDP (Delivery Duty Paid).

!! Gjør egen research før du handler, jeg tar ikke noe ansvar dersom innholdet i denne posten er feil !!

Kommenter gjerne om du vet om flere. ICON_SMILE

Utenlandske nettbutikker
Med DDP

Med VOEC

Ordner toll og moms på andre måter (ukjent)

Andre nettbutikker med VOEC

Kort fortalt
DDP
Internasjonal ordning.
Kunde betaler kjøpssum inkludert moms og frakt, selger ordner resten. Ingen videre avgifter eller gebyrer tilkommer.

VOEC
Særnorsk ordning.
VOEC-ordningen er til for at utenlandske nettbutikker kan betale moms rett til Norge på vegne av kunden på varer med verdi opp til 3500,- NOK. Da slipper man å få momutleggsgebyr og annet tjafs på toppen fra fraktselskapene.
  • Man kan ha høyere totalverdi enn 3500,- på en ordre, så lenge hver enkeltvare koster mindre enn 3500,-

Info fra skatteetaten:

Mange nettbutikker bruker "Shopify" i bunn. Når Shopify legger til støtte for VOEC i deres nettbutikkløsning kan denne listen plutselig vokse veldig. Mer info:

Redigert av olavrb; 30/06/2023 13:46. Rediger grunn: Flyttet Bikester til DDP
Re: Oversikt over utenlandske nettbutikker med VOEC [Re: olavrb] #2737064 30/06/2023 10:59
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Se her:
https://www.skatteetaten.no/person/...ser-som-er-registrert-i-voec-registeret/

En kan laste ned PDF-en og søke i den, eller søke direkte fra nettsiden.

Redigert av Labbetuss; 30/06/2023 11:02.
Re: Oversikt over utenlandske nettbutikker med VOEC [Re: Labbetuss] #2737068 30/06/2023 11:19
olavrb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Sitat: Labbetuss
Se her:
https://www.skatteetaten.no/person/...ser-som-er-registrert-i-voec-registeret/

En kan laste ned PDF-en og søke i den, eller søke direkte fra nettsiden.

Jeg har lenket til samme ressurs, bare på engelsk. Det er ikke alltid så lett å finne sykkelbutikker i den listen. For eksempel finner man "Halo Wheels" under deres moderselskap "Ison Distribution Ltd.".

Derfor mener jeg at denne tråden kan være en bedre ressurs for å finne sykkelrelaterte utenlandske nettbutikker som er registrert i VOEC-ordningen. ICON_SMILE

Re: Oversikt over utenlandske nettbutikker med VOEC [Re: olavrb] #2737073 30/06/2023 12:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
På siden, men relevant:

En god del utenlandske forhandlere er ikke registrert i VOEC, men tilbyr DDP (Delivery Duty Paid). Da betaler kunden kun kjøpssum inkludert mva og forsendelse, og ingen videre avgifter eller gebyrer tilkommer.

Etter min erfaring fungerer det internasjonalt anerkjente og vel etablerte DDP bedre enn det særnorske VOEC, der det hyppig rapporteres om mangelfull merking eller misforståelser i tollbehandling.

Bl.a. Bike-Discount og Velocio bruker DDP, så vidt jeg vet også Wiggle og Silca. Sikkert mange andre.

Re: Oversikt over utenlandske nettbutikker med VOEC [Re: Sepeda] #2737081 30/06/2023 13:18
olavrb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Takk @Sepeda, det er interessant informasjon. Legger det til i OP. ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå