Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke?

Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? #2736707 26/06/2023 08:14
T
Tor Egelien Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
I vinter skled jeg på blankis i svært lav fart, gikk overende sideveis og fant ut til min store overraskelse at sveisen på min Blackburn Outpost bagasjebærer knakk tvert av. Rør og alt annet overlevde fint, men sveisen tålte ikke et fall. Har andre opplevet noe tilsvarende? Butikk og importør avviser blankt en reklamasjon. Jeg mener nå at en profesjonell sveis må tåle det samme som materialet som sveises sammen...eller? Forøvrig har stativet levert bra.

Re: Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? [Re: Tor Egelien] #2736713 26/06/2023 09:26
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Tor Egelien
Jeg mener nå at en profesjonell sveis må tåle det samme som materialet som sveises sammen...eller?

Ja og nei, det spørs hva du mener det skal tåle, og hvilken type sveis/materiale, og hvor mye ekstra du er villig til å betale for noe sånt.

I aluminium er det normalt at sveisen(og varmepåvirket sone) har lav fasthet ifht. grunnmaterialet. Dette går som regel helt fint.

Det som trolig har skjedd i ditt tilfelle er at sveisen er en eller annen plass hvor flere rør møtes? Da er det naturlig å tenke at sveisen har fått større spenning enn omliggende rør i forbindelse med fallet, slik at denne ville knekt uansett. Hvis sveisen hadde vært "uendelig sterk" ville trolig resten av rørene blitt bøyd for å ta opp fallenergien, og du hadde vært omtrent like langt.

Re: Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? [Re: Tor Egelien] #2736715 26/06/2023 09:30
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Du har påfør krefter som bagasjebærer ikke er tiltenkt .Svak sak tipper jeg .

Re: Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? [Re: Tor Egelien] #2736721 26/06/2023 09:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dekning av tap ved uhell eller ulykke er et spørsmål om forsikring (mest aktuelt i dette tilfellet er utvidet innboforsikring eller reiseforsikring), ikke reklamasjon.

Man kan ønske seg og kanskje forvente at bagasjebæreren skulle tåle dette. Men som sagt over - den er ikke konstruert for å tåle kreftene den er påført i form av vekt av sykkel og rytter ved sideveis fall.

Det blir gjerne litt knall og fall på vinteren.

Men kjedelig, da.

Re: Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? [Re: Tor Egelien] #2736765 26/06/2023 18:22
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Krasj er krasj. Vanskelig å klandre produsenten for å ikke tåle krefter med helt uforutsett retning og styrke.

Re: Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? [Re: oyvinsr] #2736793 27/06/2023 07:32
T
Tor Egelien Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Jeg har sett samme bærer løsne (med full last) på den ene siden, velte over med den følge at nederste feste på høyresiden var bendt nesten i 90 grader. Vi fikk banka og bøyd det tilbake og fortsatte overnattingsturen uten problemer. Så noe bekymring for rør osv forøvrig har jeg ikke hatt, tvert i mot, det har levert. Det er ingen tvil om at produktet er solid, men da burde sveisen holde et enkelt sidelengs fall. Hadde jeg tryna i et hopp eller utforbakke i stor fart hadde det stilt seg litt annerledes, men selv da hadde jeg forventet at sveisen holdt, men kanskje at skruefester el.l hadde blitt revet løs, men jeg skjønner at flere har lavere forventinger enn dette.... ;-)

Re: Blackburn Outpost, sveisen knakk, OK eller ikke? [Re: Tor Egelien] #2736807 27/06/2023 08:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Tor Egelien
... men jeg skjønner at flere har lavere forventinger enn dette.... ;-)

ICON_SMILE

Siden du blunker:

Poenget er hva du spør om eller vil ha frem.

Om du spør hvorvidt skade på stativ ved fall kan anses som reklamasjonssak, er det dessverre rimelig åpenbart at det kan det ikke.

Om du spør hvorvidt man burde kunne forvente at stativet er solid nok/solid nok sveiset til at slik skade ikke oppstår ved fall, vil meningene være delte. Særlig ettersom ingen av oss andre på forumet vet hvordan fallet artet seg. Strengt tatt vet vi heller ikke hvilket stativ, tyngde på sykkel og rytter, last på stativet osv.

Jeg ville også ha ønsket og forventet en solid konstruksjon jeg kunne være trygg på, særlig ved ekspedisjoner i fjerne strøk. Kanskje er da stål et tryggere, om enn tyngre valg enn lettvektsmodeller i aluminium.

Forstår at dette er frustrerende, men vet ikke hva mer som kan sies, bortsett fra at man om mulig bør unngå å falle, selv i lav fart på isen ICON_SMILE

Jeg har lært meg det siste ved å bruke brodder på skoene når det er klink holke - da får du grep når du setter foten i bakken.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå