Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bråkete eiker?

Bråkete eiker? #2736569 23/06/2023 11:17
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Jeg har et knallfint bakhjul som etter et par års bruk begynte å lage irriterende lyder. I tørt vær, spesielt ved belastning som f.eks klatring. Knirk og "eikelyder". Fant ut at ved å spraye olje der eikene krysser hverandre ble lyden vekk en stund, nok til en tur eller frem til neste vask/tørk.

Hadde hjulet på service og fikk rettet/strammet, og da holdt det tyst en stund. Men nå er det tilbake. Det er såpass at når jeg klemmer sammen to eiker der de krysser er det som om de har slitt seg til hverandre, merkbar motstand, det knepper og lager klang når jeg slipper. Om sykkelen er veldig tørr, som nå om dagen, blir det et skikkelig bæleverk på tur.

Er det noen hack for å løse dette mer permanent, eller må rett og slett hjulet få byttet alle eikene? Er fin carbon felgring og 240 nav, så er verd å redde.

Re: Bråkete eiker? [Re: knutspeed] #2736572 23/06/2023 11:48
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Har hatt samme problem på et DT racerhjul jeg hadde. Måtte tørke med en fille mellom eikekryss etter noen få hundre km. Brukte ikke olje, bare tørket.
Når jeg fikk bygd nye racerhjul gikk jeg for sølvfargede eiker, som i tillegg til å se kulere ut, også (i mitt enkle hode) er glattere enn anodisert sort. Null problem nå.

Re: Bråkete eiker? [Re: knutspeed] #2736575 23/06/2023 12:22
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Du kan alltids bygge om hjulet slik at eikene ikke krysser over/under i siste krysset. Har sett hjul fra f.eks Race Face som har blitt bygd sånn. Tror ikke det vil påvirke styrken på hjulet i særlig grad, men det kan sikkert folk her som har mer peiling på hjulbygging enn meg si noe om.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Bråkete eiker? [Re: Raoul Duke] #2736578 23/06/2023 12:31
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Raoul Duke
Du kan alltids bygge om hjulet slik at eikene ikke krysser over/under i siste krysset. Har sett hjul fra f.eks Race Face som har blitt bygd sånn. Tror ikke det vil påvirke styrken på hjulet i særlig grad, men det kan sikkert folk her som har mer peiling på hjulbygging enn meg si noe om.

Det høres interessant ut. Når jeg ser på hvordan eikene er "lisset" så lurte jeg litt på hvorfor de er lagt oppå hverandre på den måten. Ser jo ut til at det hele kunne vært unngått ved å bytte om på over/under.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå