10-delt kjede på 8-delt kassett?
|
10-delt kjede på 8-delt kassett?
#2736559
23/06/2023 09:38
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Emnet sier egentlig alt. Jeg skal bytte kjede på billig-gravelen min nå (som forøvrig er en veldig bra sykkel, White GX Lite). Jeg mener jeg med suksess har satt et 10-delt kjede på et 8-delt drivverk før, men er ikke helt sikker. Google gir meg ingen definitive svar.
Jeg har ett ubrukt 10-delt kjede (HG54) liggende og det hadde vært fint å slippe å kjøpe nytt.
Noen med erfaringer å dele?
Redigert av Raskall; 23/06/2023 09:38.
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Raskall]
#2737014
30/06/2023 06:32
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Siden ingen har svart, så kan jeg jo svare selv. Jeg prøvde rett og slett og på kassetten gikk det helt fint. Men med 2-delt Claris-krank beregnet for 8-delt så ble kjedet for smalt. Det havnet mellom drevene på kranken når jeg skulle skifte gir foran.
Så nå er da spørsmålet, ny krank for 10-delt foran, eller nytt kjede for 8-delt. Claris fungerer egentlig overraskende bra, så nytt kjede er vel kanskje det mest fornuftige.
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Raskall]
#2737015
30/06/2023 06:40
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
8-delt drivverk bør være 8-delt hele veien og ha 8-delt kjede. Bare spør Shimano. Nytt kjede  Tommel opp for rimelig og funksjonell gruppe. Håper hydraulikk kommer i Sora og Claris før eller siden. Vi/noen/forumet burde ha svart deg før. Beklager. Unnskyldningen får være at dette kan anses som mat for krøllstyre/blandeveisforumet  Godt å høre fra deg - håper alt er vel - synd at jobbturen din nå er for lang til at vi får pendlerbilder fra vei, skog og mark!
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Sepeda]
#2737022
30/06/2023 07:28
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
(...) Bare spør Shimano. Nytt kjede  (...) Raskall, du gjorde det rette med prøve selv. Vanligvis sier Sepeda de rette tingene. Baer se på det jeg har klipt bort  men jeg synes ikke vi alltid skal høre på Shimano/Sram/Campagnolo om hva som fungerer. Da vil vi gå glipp av både mye gøyal mekking, en haug penger og funksjon vi ønsker som de ikke tilbyr. Det er mye Shimano sier man ikke skal gjære som virker fint. Det samme med SRAM. Nå kjører jeg kassett med 52 tenner på mitt GX bakgir. (pre-lunar, eller hva de kaller de nyeste oppdateringene) og det funker uten problemer. I følge Sram skulle jeg kjøpt nytt gir. Og så videre og så videre. Kudos for å prøve selv. LarsB
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: larsb]
#2737027
30/06/2023 07:36
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Siden du gikk løs med saks (stisag? buskljå? krafse?) på innlegget mitt: Jeg er jo ikke uenig i det du skriver, Lars  Men 10-delt Shimano-kjede er, som Raskall oppdaget, fysisk smalere enn tilsvarende 8-delt kjede og dermed ikke hverken funksjonelt eller optimalt, særlig på tennene på drevene. Om det allvitende forum hadde svart tidligere, ville han spart seg for å åpne/montere et ubrukt kjede. Så i dette tilfellet var det dessverre ikke kostnadssparende å prøve selv, og dermed et eksempel på at noen ganger er det verdt å lytte til produsent  Eller pedanter som meg! Listen er da også høyere for hva dannede krøllstyresyklister aksepterer av friksjon og motstand i drivverket eller upresis giring enn de ville hordene av frittvandrende terrengsyklister. Vi snakker landeveisgruppe her  Ædda bædda osv. God helg!
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: larsb]
#2737039
30/06/2023 09:08
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
men jeg synes ikke vi alltid skal høre på Shimano/Sram/Campagnolo om hva som fungerer. Da vil vi gå glipp av både mye gøyal mekking, en haug penger og funksjon vi ønsker som de ikke tilbyr.
Det er mye Shimano sier man ikke skal gjære som virker fint. Det samme med SRAM. Nå kjører jeg kassett med 52 tenner på mitt GX bakgir. (pre-lunar, eller hva de kaller de nyeste oppdateringene) og det funker uten problemer. I følge Sram skulle jeg kjøpt nytt gir. Og så videre og så videre.
Kudos for å prøve selv.
LarsB
Jeg kjører XX1 Eagle 12-delt kjede på XX 10-delt kassett på pendlersykkelen, og det funker som en kule. Kun ett drev foran, et 38t DH-drev som sikkert var ment for 9-delt kjede. Rullene på XX1 Eagle har større diameter enn på 10-delt, faktisk endel større enn forskjellen mellom XX1 Eagle og Transmission, så jeg tipper mye rart går an å blande med Transmission også. "Lunar" tror jeg er gråfargen til SRAM.
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Raskall]
#2737045
30/06/2023 09:23
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
En vinter da jeg ga to av mine fulldempere kjærlig omsorg, så greide jeg å bytte om kjedene dvs. 11- og 10-delt Shimano havnet på hver sin feile sykkel.
Kjedelåsene røpet feilen jeg hadde gjort, det ble så stivt ledd med 11-delt kjedelås på 10-delt kjede. Men utenom det, så synes jeg det ble så finfin funksjon etter omsorg, ikke noe annet enn det stive leddet røpet feilen jeg hadde gjort. 10-delt kjedelås har også virket fint på 12-delt etter jeg kom over noen som var i nød på fjellet, som ble reddet av kjedelåsen min, for 10-delt.
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Sepeda]
#2737048
30/06/2023 09:38
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467 |
Men 10-delt Shimano-kjede er, som Raskall oppdaget, fysisk smalere enn tilsvarende 8-delt kjede og dermed ikke hverken funksjonelt eller optimalt, særlig på tennene på drevene.
Innvendig bredde er faktisk lik, så resultatet til Raskall er helt i tråd med andres (mine) erfaringer.
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: jorlie]
#2737053
30/06/2023 10:00
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Det er ikke så enkelt. Skillet i indre bredde går nettopp mellom 8- og 9-delt, så nei, ikke lik indre bredde for 8-delt og 10-delt kjede. Likeledes har forskjellene i ytre bredde betydning. Betraktninger i tråden om 9- til 12-delt er ikke nødvendigvis direkte relevant for 8-delt. En grundigere gjennomgang av nettopp 10-delt kjede på 8-delt gruppe finnes f.eks. hos Brainy Biker, uten at man der går spesifikt inn på faren for at det smalere kjedet havner mellom krankdrevene. Om man ikke tar funksjon så nøye, kan man mene at kombinasjonen burde gå bra. For meg tilsier forskjellene i dimensjoner og sannsynligheten for nedsatt funksjon et klart nei, slik problemstillingen i dette tilfellet er for Raskall. I hans andre innlegg har vi allerede fasit. *** Oppdatering, ref. jorlies svar under i tråden: Jeg misforsto deg visst. Beklager - og takk for dine utdypning. Vi synes enige
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Raskall]
#2737058
30/06/2023 10:16
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Min tommelfingerregel er at man alltid problemfritt kan montere kjedet som er 'et hakk' opp i antall gir. (IG, HG, UG osv. kan selvfølgelige rote det til i noen tilfeller). Og ofte går det også bra med to hakk opp.
Omvendt er verre, for bredt kjede 'hekter' i neste (større) drev på kassetten og fører til både støy og dårlig funksjon. Men etter at 11 og 12-delt kom, som ikke har samme bredde på kassetten som 8,9 og 10 hadde har produsentene rotet det til for enkle tommelfingerregler.
|
|
|
Re: 10-delt kjede på 8-delt kassett?
[Re: Raskall]
#2737072
30/06/2023 11:59
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467 |
Du har rett i at det er et skille fra 8-9 delt sepeda. Utover det har ikke jeg sagt at noe annet enn det Raskall fant ut når han testet: Siden kjedet er smalere treffer det ikke rett på rampene som hjelper giring fra lite til stort drev og risikerer å kile seg mellom drevene. Så det er selvfølgelig best å følge standarden.
Når det er sagt går det godt an å utfordre standardene hvis det behøves. Min 5 girs bysykkel fra 80-tallet har etterhvert fått nytt liv med 8 delt gir.
|
|
|
|
|