Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny norsk sykkelteknologi

Ny norsk sykkelteknologi #2736506 22/06/2023 11:31
B
BikeWhisperer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei!

Mitt første innlegg her og jeg er ikke sikker på om innlegget mitt mottas med glede, nysgjerrighet eller aggresjon. Dersom sistnevnte må admin gjerne ta ned innlegget.

Jeg jobber for sykkelteknologiselskapet Apiir som holder til i Trondheim. Vi har laget en ny løsning for sykkeltilpasning, og utvikler nå en enkel videoløsning for å anbefale korrekt rammestørrelse uavhengig av sykkeltype og -merke. Vi gjør i disse dager en emisjon der vi ønsker å få med oss syklister på eiersiden der hvem som helst kan bli aksjonær i selskapet. Minste investeringsbeløp er 1500kr og du kan lese om det her: https://www.apiir.no/folkeinvest

Håper det vekker interesse og at du kan tenke deg å bli med på denne reisen med Apiir!

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736552 23/06/2023 07:29
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei

Dere holdt en demo for sykkelklubben vår (Ranheim sykkel), mener det kanskje var i forbindelse med sesongavslutningen vår på høsten. Veldig interessant og lettvint metode.
Da var det kun landeveissykler som kunne måles. Betyr det, ut ifra det du skriver her, at man nå også kan ta sykkeltilpasning på samme måte for grusracere og terrengsykler (hardtail og fulldempere)?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736563 23/06/2023 10:29
B
BikeWhisperer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei parob!
Stemmer det, mye som har skjedd siden den gang. Anbefalingene fra løsningen er definitivt best for landevei. Grusracer funker også bra. Vi har normer for å tilpasse også terreng og hybrid, men disse er i mindre grad testet i samme omfang som sykler med bukkestyre.

En ting som er felles for alle sykler som vi kan uttale oss om er seteposisjonen (som er mer enn mindre lik for alle typer sykkel). Det som skjer framover på sykkelen på spesielt terreng og hybrid må tester mer.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736649 25/06/2023 07:59
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
For å være festbrems. Intensjon med innlegget er å selge aksjer i en emisjon. Dette kan umulig være lovlig etter verdipapirhandelloven og bør slettes av admin.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: Marøder] #2736653 25/06/2023 09:13
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Marøder
For å være festbrems. Intensjon med innlegget er å selge aksjer i en emisjon. Dette kan umulig være lovlig etter verdipapirhandelloven og bør slettes av admin.

Hvilke spesifikk lov er det de bryter @festbrems? De kommer opp som reklame på min instagram, med samme budskap der. Ser ikke helt problemet as`.

@bikewhisperer; Lykke til med produktet!

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: Anerds] #2736657 25/06/2023 09:58
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Anerds

Hvilke spesifikk lov er det de bryter @festbrems? De kommer opp som reklame på min instagram, med samme budskap der. Ser ikke helt problemet as`.

Har ikke kjennskap til lovverket her, men forumet har vel sine egne retningslinjer. Dette er etter min mening ikke greit:

"Minste investeringsbeløp er 1500kr og du kan lese om det her: https://www.apiir.no/folkeinvest"

Edit: Forumets retningslinjer: "Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!"

Jaja...da skjønner jeg litt mer av den manglende modereringen her....

Redigert av Gubbe; 25/06/2023 10:02.
Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: Anerds] #2736658 25/06/2023 10:33
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Anerds

@Nerd - det er faktisk ganske strenge regler for å hindre at mennesker blir lurt til å handle verdipapirer. Det er ikke det samme som å selge en kilo løk. Vil du vite mer, så sjekk ut lov om verdipapirhandel.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736668 25/06/2023 11:56
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Så lenge folkeinvest er lov, kan jeg umulig tenke meg at det er ulovlig å linke dit.

Når det er sagt: Folkeinvest-plattformer er stort sett for firmaer som har så dårlige forretningsplaner at de ikke får andre investorer.

https://www.kapital.no/reportasjer/...i-folkefinansiering?zephr_sso_ott=N8vLRK

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736674 25/06/2023 13:02
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Folkefinansiering via Folkeinvest er fullstendig legit og representerer et interessant alternativ for virksomheter som skal hente kapital. Folkelån via f. eks FundingPartner er også fullstendig kosher og mer og mer pop ettersom banker og investorer holder mer og mer på pengene.

Samtidig er det selvsagt vesentlig risiko knyttet til å investere i lån eller aksjer via slike tjenester. Enkelte selskaper, som Monio, har også demonstrert slappe rutiner som har utsatt investorene for høyere risiko enn antatt.

Er det illegit å annonsere folkefinansieringsrunder på forumet? Njaaa, kanskje ikke helt innafor, men aktiviteten her inne er ikke større enn at det må være greit.

Lykke til med runden, BikeW!

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736678 25/06/2023 14:14
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvor stort/aktivt forumet er, har vel ingen juridisk relevans for lovligheten av innlegget? Med en advokat som styreleder, bør det være enkelt å sjekke opp det juridiske. Mtp. andre setning i innlegget, er det nok en utfording de er klar over.

Enhver som investerer i oppstartsfirmaer bør forstå risikoen, og sannsynligheten for at dette er det nye store. Alle oppstartsfirmaer lover gull og grønne skoger, og det er opp til investoren til å gjøre grundig research før de investerer. Litt imponert over hvor lineær fremtidsveksten/forecasten til sykkelmarkedet er, deler av markedsrapporten ligger her.

Et spennende konsept og prisen på 99kr for en sykkeltilpasning fremstår nesten litt lav? Det er kanskje ikke sluttprisen for kunden, men kun for sykkelbutikken? Mtp. at sykkeltilpasning ofte innebærer små justeringer kan det være utfordrende å matche kompetansen til erfarne sykkeltilpassere, men det er få av dem her på berget.

Bare det å få målene sine digitalt, med litt anbefalinger og tips kan være nok for mange. For de som skal kjøpe ny sykkel til kr 20 000+ via nett kan det også være nyttig. Bare se på hvor mange her på forumet som er usikre på størrelsen de skal ha, og det er ikke alle som gidder runkepelle på div. geometri-sider som for en glade amatør ikke gir så mye nyttig informasjon annet enn at reachen er lang eller at standover heighten over tid kan gi utfordringer for fruktbarheten.

Lykke til.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736687 25/06/2023 17:18
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du mener det er _juridisk_ i randsonen å omtale en folkefinansieringsrunde? Det virker søkt på meg. Dette handler ikke om juss.

Forumet har egne regler for hva som tillates og kan håndheve de suverent. Kommersielle budskap er normalt utenfor og omtale av runden er åpenbart kommersiell, så strengt tatt er det uproblematisk å fjerne tråden. På den annen side må det være litt takhøyde på forumet skal det i hele tatt være aktivitet.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: runermm] #2736690 25/06/2023 18:42
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nei, jeg mente om det Marøder skriver angående verdipapirhandelloven, avhenger ikke av aktiviteten/størrelsen på dette forumet eller forumets regler. Formulerte meg rotete. En emisjon/kapitalutvidelse involverer juss som må følges. Er verken jurist eller kompetent angående emisjoner, så har intet mer å tilføre enn det jeg skrev, annet at jeg vil tippe at med en styreleder som er advokat er ting etter boka. Selv trodde jeg emisjoner var dekket av aksjeloven og allmennaksjeloven, kap. 10.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736693 25/06/2023 20:20
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mye juss i dette, men antar at det nettopp er Folkeinvest sin oppgave, å sørge for at alt er på stell. Nå har Monio nettopp vist at de ikke var voksen for den oppgaven, men tror FI er bedre.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736727 26/06/2023 10:12
B
BikeWhisperer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei!

Innlegget skapte mer blest enn jeg hadde sett for meg og intensjonen med innlegget var aldri å bryte forumets retningslinjer. Beklager dersom noen har oppfattet det slik. Jeg var hele veien klar på at innlegget fint kunne tas ned dersom det bryter med retningslinjer her inne.

Ser ut til at dere har kommet fram til deg jeg ville skrevet selv, men her kommer en notis fra meg om det som er blitt skrevet her:
- Det er alltid forbundet risiko med å investere, og jo høyere risiko jo høyere avkastning bør en forvente i det lange løp.
- Forumets regelverk tørr jeg ikke uttale meg for mye om. Jeg er heller ikke jurist selv. Derfor andre setning i det opprinnelige innlegget.
- At Folkeinvest stort sett er for selskaper som ikke henter annen kapital er kanskje det som tradisjonelt har vært fasit. Nå ser en at det i større grad at det for enkelte selskaper kan være et strategisk valg.
- Vi er kanskje noe frempå i vår markedsføring (ref. 1500kr), men vi tvinger ingen. Dette kommer i affekt av at vi ser folk flest forbinder ordet “investering” med noe som er forbeholdt for en spesiell gruppe mennesker. Det er akkurat dette plattformer som Folkeinvest ønsker å snu opp ned på der alle kan bli investorer. Vi ønsker syklister på eiersiden da vi anser dette som perfekt for videre kommersialisering av selskapet som helhet.
- Folkeinvest er som det nevnes her det juridiske leddet i emisjonen. De gjør bakgrunnssjekk av selskapet, forretningsidéen, investorer og ivaretar at det oppleves som ryddig for alle parter. Hvem som helst kan _ikke_ gjøre en emisjon på Folkeinvest.
- Det finnes en rekke rapporter på sykkelmarkedets ventede vekst i årene framover. Tallene er astronomiske uavhengig uansett hvilken rapport en leser.
- 99kr per sykkeltilpasning er kanskje lavt ja. Uten å utlevere alle våre framtidsplaner på dette forumet så er dette del av en mer langsiktig strategi.

Gøy at det skapte blest. Håper ikke jeg har skapt noe dårlig bilde av Apiir gjennom denne posten for igjen, det var aldri hensikten å tråkke på noen tær. Takk for at innlegget fikk stå. Ta gjerne kontakt på hello@apiir.tech dersom du har andre spørsmål rundt emisjonen så kan jeg ta det mer direkte med deg på mail.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736752 26/06/2023 13:48
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Dere må få en butikk i Oslo til å bruke Apiir - Er absolutt interessant å teste ut, før en velger å investere. Ser jo at f.eks Unaas Trondheim og Spinn Sandnes står oppført som butikk som bruker Apiir, de har jo begge butikk i Oslo også.

Redigert av TorbjornJ; 26/06/2023 13:49.
Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: TorbjornJ] #2736763 26/06/2023 16:57
B
BikeWhisperer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: TorbjornJ
Dere må få en butikk i Oslo til å bruke Apiir - Er absolutt interessant å teste ut, før en velger å investere. Ser jo at f.eks Unaas Trondheim og Spinn Sandnes står oppført som butikk som bruker Apiir, de har jo begge butikk i Oslo også.

Enig, vi jobber med saken! ICON_SMILE Vi har vært i dialog med flere Oslo-butikker tidligere, men kjedene du nevner (som kanskje blir den beste benevnelsen) liker best å teste det ut i noen butikker før de kjører det i hele kjeden – forståelig nok. Noe som kanskje ikke kommer så godt frem er at vi i august slipper konsumer-versjonen slik at du selv kan gjøre dette hjemme da vi ser at de fleste syklister allerede har det som trengs for å gjøre en tilpasning hjemme.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736783 26/06/2023 22:10
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: Jamez] #2736830 27/06/2023 12:59
B
BikeWhisperer Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B

Neill er etter min mening verdens nummer 1 innen sykkeltilpasning. I en idéell verden hadde alle fått en sykkeltilpasning av han, men det går jo ikke i praksis..

Jeg mener Neill har helt rett, men det er dessverre enklere sagt enn gjort. Et konkret eksempel: et menneskeøye er begrenset til rundt 30-60 fps. Det som observeres (og ikke observeres) skal så bearbeides og formidles, og her kreves mye trening og erfaring for å unngå feiltolkninger. Når en ikke kan masseprodusere folk som Neill er måleverktøy til stor hjelp – til tross for svakhetene han nevner.

Re: Ny norsk sykkelteknologi [Re: BikeWhisperer] #2736898 28/06/2023 13:00
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg kommenterte med vilje ikke videoen jeg la ut, fordi den taler så godt for seg selv.

Støtter deg i at det kreves mye trening og erfaring for å tolke riktig.
Har selv prøvd myvelofit, som ut fra det jeg har forstått er litt samme konseptet som Apiir?
Det jeg fikk utav det var mindre nyttig for min del enn hva det har vært å se videoer med Neill på youtube og eksperimentere iterativt ved å justere og føle hvordan det oppleves på veien.

Eksempelvis syntes myvelofit at jeg satt i overkant aggresivt i forhold til min mobilitet, og anbefalte heving av fronten og ville også ha meg til å sitte ganske høyt med setet.
Jeg har eksperimentert meg fram til (en god del gjennom tips i Neill sine videoer) at å flytte setet bak og litt lavere gir meg bedre kontroll på tråkket. Lavere sete øker min fleksibilitet og evne til å rotere bekken forover massivt. Kontraintutivt , men helt i tråd med det Neill forklarer i en av videoene , kunne jeg sitte mer avslappet og redusere press på hendene og nummenhet på langtur ved å senke stem. Justeringene ut ifra mitt tidligere utgangspunkt ble således motsatt av myvelofits forslag. Ganske basic konsepter der altså.

Jeg tenker stor del av bikefit er erfaringen og kunnskapen til å tolke og forstå årsak-virkning og grunnleggende mekanikk.
Og så er det å jobbe ut fra hva man ønsker å oppnå, dersom rytteren opplever bestemte plager samt forstå når bikefit bør avvike fra den typiske medianen. Brukes Apiir veilledende og som utgangspunkt så kan det kanskje ha noe for seg, men å stole blindt på statistikken her tror jeg man må passe seg veldig for!

Redigert av Jamez; 28/06/2023 13:00.

Moderator  support