Plaster?
|
Plaster?
22/06/2023 11:20
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg får mye småskader gjennom hagearbeid, mekking og annet. Og i takt med alderen så har grokjøttet blitt betydelig dårligere. Før var småflenger reparert av kroppen på egenhånd i løpet av en natt. Nå kan et lite kutt være et håpløst sår i dagesvis, for ikke nevne en uke. Selvfølgelig godt hjulpet av at jeg blir våt på henda, vasker meg, tar av/på hansker etc.
Og da kommer behovet for gode plaster. De fleste plaster jeg har prøvd så langt, ender opp som en våt klump inne i nevnte hanske.. Så langt virker det som om det eneste som holder skikkelig stand, er elektrikertape.
Hva er ditt Rolls Royce produkt som funker? (Pris er nesten helt underordnet, om det virker bra.)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Plaster?
[Re: Anders A-R]
23/06/2023 06:10
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slike "Aqua" plaster; husker ikke merkenavnet. Men disse er av typen der man setter de på med limsiden, for deretter å fjerne et papirlag på oversiden; og man står igjen med et blankt, gjennomsiktig plaster som er mykt og følger fingerens bevegelse.
Alternativt to runder elektrikertape,
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
23/06/2023 07:15
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
23/06/2023 07:26
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Slike "Aqua" plaster; husker ikke merkenavnet. Men disse er av typen der man setter de på med limsiden, for deretter å fjerne et papirlag på oversiden; og man står igjen med et blankt, gjennomsiktig plaster som er mykt og følger fingerens bevegelse.
Alternativt to runder elektrikertape, Ja, disse har jeg forsåvidt vært brukbart fornøyd med - de er ganske sterke i limet og så har de såpass tynn "hud" at de føyer seg etter bevegelser. Scanportape har jeg brukt ganske mye, men jeg syns jeg stort sett ender opp med at den løsner i kantene/endene, eller bare går sakte men sikkert i oppløsning, og så ender jeg opp med å røske av hele driten og legge på elektrikertape i stedet. Et annet produkt som jeg har testet og var veldig entusiastisk for var slike selv-klebende plaster som BlueMax ( https://bluemaxplaster.com/ ) men disse har samme problem som nevnt lenger opp; de kleber effektivt til seg selv - også dersom du tar av/på hansker og kanten på plasteret blir dratt mot seg selv. Da ender du opp med en stor klump og så er du like langt. Men uten bruk av hansker som sitter for godt, så er de veldig bra.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
23/06/2023 08:15
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Sportstape har bra lim og er robust nok til at den blir sittende på i lange tider (så lenge den limes mot seg selv).
|
|
|
23/06/2023 12:31
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Micropore-tape/kirurgtape fungerer ok om du er nøye med å sette det på renset område og det ikke er et sted som du vasker flere ganger om dagen. Et tips jeg fikk av en kirurg engang, etter operasjon. Ellers er vanntett plaster ofte noe som sitter litt lengre. Er en nøye med å rense festeområdet og sette det tett på, har jeg opplevd at f.eks. Sorbact Secure plaster 5x7,2cm har overlevd 3-5 dager(inkl. løpetur, sykkeltur og padle/campingtur). Det er litt forskjell på vanntette plastere, så verdt å teste litt ut. Sist jeg opererte fant jeg ut av Norgesplaster holdt 1-2 dager og Sorbact holdt 3-5.
Alltid best å bruke hansker, bukse og hettegenser (og hjelm med visir), men som oftest skader en seg når en "skal bare". Sist gang jeg trimmet trær og busker på tomta så det ut som at jeg var kvestet av et rabiat ekorn etterpå. Motorsagbukse, kraftig hettegenser og hansker lå fint på en stol i hagen fordi det var for varmt.
Redigert av Andreas83; 23/06/2023 12:46.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
23/06/2023 16:56
|
baardei
Fersking
|
Fersking
Mimetik flytende plaster fungerer ganske bra. Spesielt ved bruk i vann Jeg kjøpte det i Spania og det ser ut som det finnes på nett i Norge også. Ellers så fungerer opsite spray ganske bra. Begge deler tåler håndvask bedre enn vanlig plaster.
|
|
|
23/06/2023 18:50
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: ML1]
23/06/2023 22:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter et langt liv med under pari behandling av superlim, kan jeg berette at superlim på fingre, lepper, hår og ører bare er dust :-(
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
24/06/2023 06:06
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Joda, men brukt på småkutt er det helt suverent.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
24/06/2023 06:16
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Etter et langt liv med under pari behandling av superlim, kan jeg berette at superlim på fingre, lepper, hår og ører bare er dust :-( Etter å ha fått to kutt i hodet brukte legevakten superlim. Riktignok ved hjelp av håret på begge sider av flengene.
|
|
|
[Re: pbk]
25/06/2023 12:25
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har en rull liggende enda, etter min bestefar. Og, han døde i 1998. Sitter nesten for godt.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
25/06/2023 13:34
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Legevakten brukte nok en form for "medisinsk superlim"-hudlim. Dette er noe annet enn Clas/Loctite/etc-superlim. Vanlig superlim kan sikkert fungere i en nødssituasjon, men jeg har gjennom tiden spurt et par leger/kirurger om det, og de anbefaler det ikke. Utfordringen - i tillegg til at det kan gi etseskader, toksisk eksem og irritasjon - er vel å låse inne bakterier, og som kan gi en kraftig infeksjon. Hudlim skal kun brukes av sykepleier/lege av den grunn. Det er sikkert mange meninger om vanlig superlim og sår, men det ble vel populært ved at sanitetssoldater/medics brukte det i Vietnamkrigen, kilde. Og så har det spredd seg via yrkesmilitære til generelle befolkningen. Har en et så stort sår at en trenger å lime det, er det kanskje greit å besøke legevakten så snart en har anledning. Samme gjelder for de som har med seg nål og nylontråd på tur for å "sy igjen store sår". Turen er som regel over når en står ovenfor slike utfordringer.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
25/06/2023 14:36
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Andreas83]
26/06/2023 09:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Legevakten brukte nok en form for "medisinsk superlim"-hudlim. Dette er noe annet enn Clas/Loctite/etc-superlim. Vanlig superlim kan sikkert fungere i en nødssituasjon, men jeg har gjennom tiden spurt et par leger/kirurger om det, og de anbefaler det ikke. Utfordringen - i tillegg til at det kan gi etseskader, toksisk eksem og irritasjon - er vel å låse inne bakterier, og som kan gi en kraftig infeksjon. Hudlim skal kun brukes av sykepleier/lege av den grunn. Det er sikkert mange meninger om vanlig superlim og sår, men det ble vel populært ved at sanitetssoldater/medics brukte det i Vietnamkrigen, kilde. Og så har det spredd seg via yrkesmilitære til generelle befolkningen. Har en et så stort sår at en trenger å lime det, er det kanskje greit å besøke legevakten så snart en har anledning. Samme gjelder for de som har med seg nål og nylontråd på tur for å "sy igjen store sår". Turen er som regel over når en står ovenfor slike utfordringer. Takk til fornuftens stemme her altså. Vi vil ikke lime inne drit i sårene med noe som ikke går å få vekk. Kan fort bli ubehagelig. LarsB
|
|
|
26/06/2023 15:10
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fornuftens stemme igjen altså. Fanken heller. Kan ikke noen bare finne en kilde på at billig-lim fra ClasO er prima vare og lett kan benyttes for alle slike skavanker? Bruke tid hos lege/legevakt er veldig langt ned på min favorittliste, spesielt siden MAMILs havner bakerst i køen, og ender opp med å bli sykere/smittet av alle andre i stedet for å få fikset sine problemer 
|
|
|
26/06/2023 16:03
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Er det så mye bedre med åpent sår og klissete plaster da.. kjøp veterinærlim da vel det er billig og tilsvarende kvalitet (ikke like giftig som Loctite/gorilla) som hos legevakten. Sånne passe dype irriterende kutt, ikke til kjøttsår😉 https://morethanjustsurviving.com/super-glue-for-cuts/
Redigert av ML1; 26/06/2023 16:14. Rediger grunn: Link
|
|
|
[Re: larsb]
27/06/2023 09:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Legevakten brukte nok en form for "medisinsk superlim"-hudlim. Dette er noe annet enn Clas/Loctite/etc-superlim. Vanlig superlim kan sikkert fungere i en nødssituasjon, men jeg har gjennom tiden spurt et par leger/kirurger om det, og de anbefaler det ikke. Utfordringen - i tillegg til at det kan gi etseskader, toksisk eksem og irritasjon - er vel å låse inne bakterier, og som kan gi en kraftig infeksjon. Hudlim skal kun brukes av sykepleier/lege av den grunn. Det er sikkert mange meninger om vanlig superlim og sår, men det ble vel populært ved at sanitetssoldater/medics brukte det i Vietnamkrigen, kilde. Og så har det spredd seg via yrkesmilitære til generelle befolkningen. Har en et så stort sår at en trenger å lime det, er det kanskje greit å besøke legevakten så snart en har anledning. Samme gjelder for de som har med seg nål og nylontråd på tur for å "sy igjen store sår". Turen er som regel over når en står ovenfor slike utfordringer. Takk til fornuftens stemme her altså. Vi vil ikke lime inne drit i sårene med noe som ikke går å få vekk. Kan fort bli ubehagelig. LarsB Heldigvis får man kjøpt Dermabond eller lignende som man kan ha i 'lomma' i tilfelle nødtilfeller. Har brukt strips før, men etter at legen limte nte kutt i panna, er lim definitivt med på selvhjelpslista. Når det er sagt, om man virkelig sliter med sår som ikke gror igjen kan det også være andre årsaker enn alder. Og en tur til legen kan være en mulighet, ikke får å på limt, sydd eller stripset men for å se om det ikke er en underliggende årsak til at det ikke gror igjen.
|
|
|
28/06/2023 06:54
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Ordinært superlim..hmm, ville vel begrensa meg til å brukt det som ekstra lim på eit ordinært plaster og ikkje i sjølve såret!
|
|
|
|
|