Pinion motor og girboks i ett med elskift
|
Pinion motor og girboks i ett med elskift
21/06/2023 20:11
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
Re: Pinion motor og girboks i ett med elskift
[Re: Arne_And]
22/06/2023 06:34
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Så den, det kan være spennende!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
22/06/2023 06:54
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Sitert: Pedaling beyond 25km/h is a seamless transition, but there is some drag of the MGU noticeable when pedaling without motor support. It's not as bad as with the old Shimano motor for example, but it's there.
Noe skeptisk, til å "dra på en girkasse" når motorstøtten blir borte over 25 km/t. På Bosch CX gen.2 motoren (med det lille krankdrevet) som tildels er internt giret, kom begrepet "Å møte Bosch-veggen" opp etter brukeres opplevelser. På nåværende CX gen.4 har Bosch kuttet ut intern utveksling og har større krankdrev.
|
|
|
22/06/2023 08:32
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Interessant og fin utvikling, for e-mtb er dette helt supert gitt at produktkvaliteten holder det den lover. Umodenhet er jo mer regel enn unntak i denne bransjen foreløpig, bare å se på de store og hvordan de har slitt/sliter med sine produkter.
Den er tyngre enn dagens alternativ, men forskjellen er ikke så enorm.
For mer pendlerorienterte sykler hvor man ønsker å kunne sykle over fartssperra virker det som om de har litt å jobbe med. Da er motstand i motoren ikke særlig moro.
Lars-Erik
|
|
|
22/06/2023 12:05
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Ulempen med Pinion girbokser er nettopp effektiviteten (~91%? for P1.18), som er et godt hakk dårligere enn Rohloff Speedhub (94%?), samt spesielt utenpåliggende gir (96%?). Dette systemet vil derfor ha litt mer motstand i tråkket over 25 km/t enn de beste systemene uansett. For en elektrisk sykkel så betyr ikke effektiviteten like mye som når man tråkker selv, forutsatt at effekten måles på drev/utgangen av systemet og ikke på hvor mye effekt den elektriske motoren har/gir, men det er helt klart en ulempe med dette systemet. Systemet finnes for øvrig også som S-Pedelec med 45 km/t makshastighet, med de muligheter og begrensninger det gir.
Pinion e-drive ser veldig godt egnet ut for pendlersykler, med mindre vedlikehold og bedre holdbarhet, forutsatt at lovnadene holder.
Systemet ser også veldig godt egnet ut for nedoversykling/enduro på grunn av mye mindre masse i bakhjulet som da vil følge underlaget bedre, samt at massen er konsentrert lavt og sentralt for enda bedre egenskaper nedover. Et bakhjul med symmetriske eiker er også sterkere hvis man utnytter den ekstra plassen på baknavet.
Automatisk giring kan også bli veldig bra. Jeg ser utrolig mange elsyklister som tråkker på lav kadens/for lavt gir, og selv om det er hverdagsyklister/pendlere jeg har observert så finnes nok mange av de i terrenget også. Jeg ser at noen skriver om mye større slitasje på girsystemer på elsykkel, så det er vel grunnen til at Shimano lanserte Linkglide. Automatisk giring virker derfor veldig nyttig, men Pinion får forhåpentligvis inn en helningsmåler så systemet kan justere startgir avhengig av om man starter i nedoverbakke, på flatmark eller i oppoverbakke. Automatisk giring på Shimano (Auto Shift) ser også ut som et godt konsept for den allmenne syklist, selv om et elektrisk gir blir betydelig dyrere enn et mekanisk gir og dyrt å reparere/bytte. Girvalg når man slakker av (Shimano Free Shift) er dog avhengig av at sykkelen triller, så det er ikke like fleksibelt når man stopper som hos Pinion. Så får vi se hva SRAM kommer med etter hvert, men det blir vel med utenpåliggende gir hvis jeg skal tippe. Så får vi se om girbokser er framtiden for mye av elsykkelmarkedet.
Ut fra det jeg har lest så slakker ingen av de eksisterende systemene av motorkraften i et halvsekund (eller hva slags tid som trengs) når man skifter gir, hvilket for meg virker som en tapt mulighet til å redusere slitasje betydelig. Det krever dog elektronikk i girskifteren. Shimano/SRAM har vel jobbet rundt det med å ha girskiftere som kun girer ett gir i gangen. Jeg regner med at vi fortsatt vil se en ganske stor utvikling på elsykkel i de nærmeste årene, kanskje spesielt på integrering med girsystemer.
For de som frekventerer dette forumet så tror jeg Pinion e-drive er mindre interessant for stisyling og lignende; Der syns jeg de nye lette systemene virker mest interessante for de som ikke vil/orker å tråkke oppoverbakkene selv ;-P
Karbonbasert livsform.
|
|
|
22/06/2023 12:27
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tok det nesten for gitt at Pinion benyttet sjansen til å slakke av på motoren under giring, samt gjøre girskiftet når krankarmene står loddrett, sinde girbokser ikke liker last under giring noe særlig.
Enig i siste setning, jeg har mer trua på lette elsykler for stientusiaster, men det virker som mange også på dette forumet vil ha full power.
|
|
|
[Re: rokkitan]
22/06/2023 14:40
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ulempen med Pinion girbokser er nettopp effektiviteten (~91%? for P1.18), som er et godt hakk dårligere enn Rohloff Speedhub (94%?), samt spesielt utenpåliggende gir (96%?). Utenpåliggende (korrekt navn er flimsy) har kun denne effektiviteten når det er helt rent og nyoljet. Dette holder seg kun i minutter, nettopp på grunn av at det raskt kommer dritt inn. Denne effektiviteten er derfor i sannhet en myte. Rohloff er således mer effektiv generelt sett. Hvor Pinion egentlig står i forhold til flimsy er derfor ikke helt enkelt å si. Jeg tror Pinion sitt nye system blir gullstandarden fremover for e-sykler. Jeg kjører allerede Pinion i kombinasjon med Neodrives, og det fungerer svært så bra.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
22/06/2023 21:43
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Forskjellige personer har forskjellig bruk, så det er fint at det finnes alternativer. Hvis man regner med tiden som blir brukt på vedlikehold så kommer jo girbokser og navgir godt ut i forhold til utenpåliggende gir, og spesielt hvis giret blir skadet eller ødelagt. Effektiviteten er nok dog dessverre ikke i nærheten. Hardtail Party hadde problemer med å holde følge med venner og når de byttet så ble det motsatt, så effektiviteten er nok mindre både målt og i praksis: https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/https://youtu.be/FTDFlp6-Lms?t=1038 og https://youtu.be/7hmweQOYrugDet er lansert flere sykler med Pinion eDrive. Fra Bikerumor https://bikerumor.com/pinion-mission-on-e-edrive-is-a-true-ebike-transmission-motor-gearbox-in-one/ : As of today, several new ebikes from city commuters to mixed-surface trekking & touring ebikes to high-performance trail eMTBs can be found from well-known ebike producers including Bulls, Flyer, Pegasus, Rotwild, Simplon, Tout Terrain, and several others. Fra Pinkbike https://www.pinkbike.com/news/first-ride-pinion-e-drive-system.html : Pinion has partnered with a bunch of early adopters, although more of them on the urban and touring side of things rather than mountain bike. As for the eMTB sector, Rotwild, Simplon and Bulls will have mountain bikes with Pinion's E-Drive System for 2024 in their lineup.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
23/06/2023 06:05
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Forskjellige personer har forskjellig bruk, så det er fint at det finnes alternativer. Hvis man regner med tiden som blir brukt på vedlikehold så kommer jo girbokser og navgir godt ut i forhold til utenpåliggende gir, og spesielt hvis giret blir skadet eller ødelagt.. Selvfølgelig. Mindre vedlikehold er fortrinnet. Å skifte girolje hver 10.000 km bør være overkommelig for de fleste. Men som pendlersykkel eller blandevei er jeg ikke like positiv, og heller ikke for mange av de brukere vi ser i dag på elsykler med en kadens ned i 50-60. Spec. sier maks. kadens på 120. Det er høyt. Så spørs det hvor sweet spot ligger, noe det ikke står noe om. Sweet spot, hvor motor yter best. Å sykle en elsykkel med sweet spot på 90 med 50-60 er som å kjøre en bensinbil i alt for høyt gir i lav fart. Det er noe den eldre garde av kjøpere ikke vet, eller blir opplyst om hos forhandler. Ofte er det en andre motortyper som er mer egnet til deres bruksmønster. En girkasse må nødvendigvis ha en oljesump. Det er det vanskelig å komme unna, hvis en da ikke bruker kompositt, med fare for sammenbrudd. Som pendlersykkel/blandevei er min nevnte skepsis på hva en møter etter at motorstøtten kutter ut ved >25 kmt/t. Da skal flere tannhjul fremdeles dras igjennom en oljesump. Når det er sagt. Konseptet er godt tenkt og mindre vedlikehold er meget velkomment ved at en slipper alt som har med alskens kjederens remedier samt samt smøring. Spørsmålet, når en velger seg den varianten som også jeg absolutt kunne ha tenkt meg, er om opplevelsen vil gjøre at en må ty til ulovligheter for å få en smooth overgang mellom 25 og >25.
Redigert av Labbetuss; 23/06/2023 06:06.
|
|
|
23/06/2023 12:35
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Ut fra det jeg har lest så slakker ingen av de eksisterende systemene av motorkraften i et halvsekund (eller hva slags tid som trengs) når man skifter gir,.. Jeg må modere meg litt. I følge video fra Pinkbike så skifter Pinion gir når krankarmen er på topp: https://youtu.be/l6x92PH7UIQ?t=277 Det virker dog ikke spesielt fornuftig på en elsykkel hvor kraften kan leveres jevnt uavhengig av i hvilken posisjon krankarmene er, og kan også gi en merkbar forsinkelse før skiftet skjer. Jeg ville bare skiftet så fort som mulig og redusert motorkraften litt mens det trengs, og ideelt sett timet det i forhold til når skifting er mulig med tanke på drevene i girboksen (eller på kassetten ved utenpåliggende gir). Noe av det mest tilfredsstillende på bil med manuelt gir var når jeg klarte slakke av på gassen samtidig som jeg trykket inn kløtsjen og så klarte å gi på rett gass mens jeg slapp ut kløtsjen så skiftet skjedde uten rykk og napp og bilen dro godt så fort neste gir var lagt inn. Det var også mulig å gire uten kløtsj, men vanskeligere å få til uten noe rykk. En kontroller har dog muligheter til å få til dette hver gang hvis man lager systemet smart nok. Jeg vet ikke hvor stor andel av hverdagssyklister/pendlere som gidder å sykle fortere enn 25 km/t, når de uansett må tråkke mye mer enn med motorstøtte. Min antagelse ut fra elsyklistene jeg ser på vei til og fra jobb og som ikke ser ut til å anstrenge seg, er at det er et mindretall, men jeg har ikke noen annen bakgrunnsinfo som kan støtte det. Jobbveien min inneholder dog for det meste oppover-/nedoverbakker og lite flate strekninger. Så spørs det hvor mange av de som vil sykle fortere som modifiserer sykkelen i stedet, og hvor mange som ikke gjør det og syns at effektiviteten i girsystemet er viktig. Det er også minst like viktig at det ikke er noen motstand fra motor når man trår manuelt, men som sagt så er motstanden i Pinion-systemet dårligere enn de beste elmotorene i dag og så spørs det hvor mye det har å si for markedet. Pinion-systemet virker i hvert fall som et veldig godt alternativ for vintersykling her i Trondheim.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
23/06/2023 13:13
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
I følge video fra Pinkbike så skifter Pinion gir når krankarmen er på topp: https://youtu.be/l6x92PH7UIQ?t=277 Det virker dog ikke spesielt fornuftig på en elsykkel hvor kraften kan leveres jevnt uavhengig av i hvilken posisjon krankarmene er, og kan også gi en merkbar forsinkelse før skiftet skjer. Jeg synes det er fornuftig, kraften fra syklisten er på det minste da, og forsinkelsen er minimal (under 0,01 s med en RPM på 60). En syklist som veier beskjedne 65 kg som trykker til med all vekt på en fot klarer å generere over 100 Nm, så du får en betydelig reduksjon i maksmoment ved å gjøre skiftet der.
Redigert av Arne_And; 23/06/2023 13:13.
|
|
|
25/06/2023 09:26
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
RMP på 60 betyr vel at en runde tar 1 sekund, så i verste fall er det 0,5 sekund fra skift ønskes til det skjer ved skift på topp på begge sidene. Da vil det i snitt ta 0,25 sekund før et gir skift skjer, og jeg er usikker på om det føles for lenge eller er helt greit. Dog vil motorstøtte føre til at kraften er mye jevnere i motsetning til hvis man tråkker manuelt, så jeg ser ikke at kraften er særlig mindre på topp med elmotor.
Brose ser også interessant ut. Det er bilder av to motorer og jeg antar at den med trinnløst gir er den litt klumpete så jeg er spent på å se hvordan den blir når den integreres i rammen, samt ikke minst i bruk. Det står litt lite om giret, men har de hatt noe samarbeid med Nuvinci eller bilindustrien? Subaru var vel først ute med CVT på personbiler, og jeg mener å ha lest at det Brose har bakgrunn i bilindustrien. CVT som Nuvinci har også typisk enda mindre effektivitet enn girboks, og blir i så fall enda mindre fristende å trå selv over 25 km/t. Det hadde dog kanskje vært best å ta diskusjonen av Brose sitt nye system foregår i en egen tråd?
Karbonbasert livsform.
|
|
|
25/06/2023 09:34
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Huff, der bommet jeg grovt på matten 
|
|
|
26/06/2023 15:17
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Yes, har prøvd den. Bra greier, men ikke noe jeg personlig ville kjøpt for MTB. For s-pedelec som jeg prøvde på så er det langt bedre enn derailleur og jeg sier ja takk.
|
|
|
|
|