Det er flott at du griper tak i dette, supernalle.
Siden jeg i mai litt tøysete skrev om
endringene hos R2-bike, har jeg tenkt på å følge opp, men ikke kommet så langt.
Det er åpenbart krevende for utenlandske forhandlere å forholde seg til den eksepsjonelle norske tilknytningen til det europeiske fellesskapet, der vi er del av det indre marked, men ikke av tollunionen, med derav følgende norske særordninger med sine egne overgangsordninger og unntaksordninger. For forhandlerne blir spørsmålet raskt hvor mye ekstraarbeid man vil påta seg for å selge til det vesle norske markedet.
Informasjonen fra Skatteetaten rettet mot utenlandske forhandlere er også formulert for å motivere dem til å registrere seg i VOEC, med en ordbruk som gir inntrykk av at de utenlandske forhandlerne har omfattende forpliktelser overfor Norge. Der ligger gjerne misforståelsen.
Uansett:
Det er naturlig å vise til Skatteetetatens informasjon til utenlandske netthandlere, som finnes på nettsiden
VAT On E-Commerce - VOEC og i guiden
Sell, charge and ship goods to Norway. Det blir enklere for oss som kunder dersom R2-bike registrerer seg i VOEC.
Men det er også avgjørende å få frem at dersom R2-bike ikke registrerer seg i VOEC, kan de fortsatt selge til kunder i Norge, også for summer under kr. 3000. Det medfører kun at kunden i Norge må betale mva og tollbehandlingsgebyr, slik det oppgis i informasjonsskrivet
Changes in the Norwegian VAT system: Are you a supplier of low value goods to Norwegian consumers? Alternativt en ordning som DDP.
Jeg ville også ha oppfordret om å kontakte Skatteetaten for å få spørsmål besvart og misforståelser oppklart på
voec@skatteetaten.no.
Jeg er helt enig at R2-bike sin praksis med å øke forsendelsesgebyret for å komme over kr. 3000 er problematisk og potensielt ulovlig, og at de bør oppfordres om å avvikle den praksisen.
Dersom det er franske
Duke 80 mm felgtape du ønsker, selges de også direkte fra
jpracingbike1 i samme gruppe som Duke i Chambretaud. Jeg kjenner ikke betingelsene for mva og forsendelse til Norge.