Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

R2 sin merkelige (ulovlige?) porto

R2 sin merkelige (ulovlige?) porto #2736433 21/06/2023 12:33
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg forsøkte å gjøre en bestilling på R2 sin nettbutikk på ca. 70 Euro, men fikk plutselig en porto på 195 Euro. jeg kontaktet så R2 og spurte om dette, og om de i det hele tatt ønsket norske kunder. Det viser seg at de kun selger for over 3000 kroner til Norge. Og her er twisten... hvis du handler for under dette så legger de dette på portoen, slik at summen blir til sammen 265 Euro. Dette gjør de for å slippe å behandle norsk moms, og skylder på "systemet". Det siste har liten troverdighet etter mine kunnskaper. Er det noen som kan tysk/EU lov? Kan man ta man ta hvilken som helst portosum i Tyskland for å unngå et pålegg. Jeg tipper det er tvilsomt. Svaret er som under (ps. grunnen til at jeg ønsker å handle der er at det var det eneste stedet jeg fant som hadde tubeless felgtape på 80mm (i Europa). Nei, jeg kommer ikke til skjøte på midten, ei heller bruke gorilla-tape(som uansett ikke er bred nok)):

"Thank you for your email. For orders from Norway, the minimum order value is 265 € incl. shipping costs (standard 12,50 €, bulky goods 32,50 €).
For baskets below the minimum order value, the shipping costs will be adjusted accordingly, so that the sum of the goods value and shipping costs is at least 265 €.

The reason for our required minimum order value are import regulations of Norway. These state that the retailer must charge the norwegian VAT rate on orders under the value of 265 € (approx. NOK 3000). Unfortunately, our shop system does not allow taxation for Norway. Therefore we can only process orders with a value of minimum 265 €.

Orders with a value from 265 € will be priced without VAT (0% VAT) as usual. In the country of destination, norwegian customs will charge customs duty and VAT.

We kindly ask for your understanding.

ICON_LAUGH we want norwegian customers ICON_LAUGH

viele Grüße | best regards

Toni Handrick"

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: supernalle] #2736476 21/06/2023 20:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dette er såvidt jeg kan skjønne en grov misforståelse av regelverket.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: baronKanon] #2736478 21/06/2023 22:36
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Dette er såvidt jeg kan skjønne en grov misforståelse av regelverket.

Nettopp. Forslag til svartekst?

- Voltaire
Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: supernalle] #2736479 22/06/2023 05:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er flott at du griper tak i dette, supernalle.

Siden jeg i mai litt tøysete skrev om endringene hos R2-bike, har jeg tenkt på å følge opp, men ikke kommet så langt.

Det er åpenbart krevende for utenlandske forhandlere å forholde seg til den eksepsjonelle norske tilknytningen til det europeiske fellesskapet, der vi er del av det indre marked, men ikke av tollunionen, med derav følgende norske særordninger med sine egne overgangsordninger og unntaksordninger. For forhandlerne blir spørsmålet raskt hvor mye ekstraarbeid man vil påta seg for å selge til det vesle norske markedet.

Informasjonen fra Skatteetaten rettet mot utenlandske forhandlere er også formulert for å motivere dem til å registrere seg i VOEC, med en ordbruk som gir inntrykk av at de utenlandske forhandlerne har omfattende forpliktelser overfor Norge. Der ligger gjerne misforståelsen.

Uansett:

Det er naturlig å vise til Skatteetetatens informasjon til utenlandske netthandlere, som finnes på nettsiden VAT On E-Commerce - VOEC og i guiden Sell, charge and ship goods to Norway. Det blir enklere for oss som kunder dersom R2-bike registrerer seg i VOEC.

Men det er også avgjørende å få frem at dersom R2-bike ikke registrerer seg i VOEC, kan de fortsatt selge til kunder i Norge, også for summer under kr. 3000. Det medfører kun at kunden i Norge må betale mva og tollbehandlingsgebyr, slik det oppgis i informasjonsskrivet Changes in the Norwegian VAT system: Are you a supplier of low value goods to Norwegian consumers? Alternativt en ordning som DDP.

Jeg ville også ha oppfordret om å kontakte Skatteetaten for å få spørsmål besvart og misforståelser oppklart på voec@skatteetaten.no.

Jeg er helt enig at R2-bike sin praksis med å øke forsendelsesgebyret for å komme over kr. 3000 er problematisk og potensielt ulovlig, og at de bør oppfordres om å avvikle den praksisen.

Dersom det er franske Duke 80 mm felgtape du ønsker, selges de også direkte fra jpracingbike1 i samme gruppe som Duke i Chambretaud. Jeg kjenner ikke betingelsene for mva og forsendelse til Norge.

Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: Sepeda] #2736497 22/06/2023 10:29
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har hatt noe mailutveksling med denne personen, og han er "bare" en selger. Men det er hevet over enhver tvil at de tror at dette er regler for beskytte norges indre marked, noe det nærmest tvert imot er. De tror nok alt av "spesialregler" er "mot" dem, og gjør strategier for å beskytte seg selv, mens de i selve verket kan selge mer hvis de følger dem. Jeg har prøvd å forklare dette til denne personen.

Ja, det er den. Egentlig ønsker jeg scotch 8896 i 96mm, slik at jeg kan kutte til selv, men de finnes ikke tilgjengelig uten at jeg må kjøpe tre kasser, og da snakker vi 12000 kr. Hadde holdt i flere generasjoner, men jeg tipper limet vil tørke inn etterhvert.

- Voltaire
Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: supernalle] #2736501 22/06/2023 10:50
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sepeda, vi bør reise ned og ha et businessmøte med dem.

- Voltaire
Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: supernalle] #2736671 25/06/2023 12:03
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
100% R2 som ikke forstår regelverket.

Det at de øker momsprisern er ingen omgåelse av noe som helst skattemessig, så sånn sett ikke ulovlig. Men når du skal momse inn må du jo betale for både varens verdi og shippingbeløpet, så blir ekstra med moms også.

Re: R2 sin merkelige (ulovlige?) porto [Re: supernalle] #2736749 26/06/2023 13:26
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hvis flere skriver til dem så kanskje de kommer på bedre tanker....

- Voltaire

Moderator  support