Sykler forbi denne daglig. Et par kommentarer:
1) Denne strekninga er tungt trafikkert av syklister. Og en viss andel av oss syklister er dessverre småidioter som kaster seg uti rundkjøringer etc uten å ta hensyn, på samme måte som en viss andel av bilister er det.
(Digresjon: Blir både flau og rasende over å se hvordan noen syklister oppfører seg på Lysakerlokket hver dag, for å spare 10-15 sekunder. Her tilpasser jeg meg trafikken, og bruker maks 10 sek lengre enn de som kaster seg inn foran biler som kommer fra venstre og må bråbremse.)
Derfor: Når SVV blir gjort oppmerksom på at syklistene havner i blindsonen her, så har jeg full respekt for at de ASAP må gjøre noe med det.
Hvis de hadde blitt gjort kjent med risikosituasjonen og valgt å utrede løsninger - og så skjer det et uhell i mellomtiden - så ville det blitt ramaskrik.
2) Det som er gjort feil her er den manglende involveringen av syklister (og for så vidt tungtransport) i å finne løsninger i forkant her. SVV tviholder på at det er de som har ansvar for vikepliktmarkeringer, men det hindrer de ikke i å involvere syklister, sykkelplanleggerne i Oslo, etc.
3) Enig i at gå-sakte-aksjonen er barnslig. Men for å vise litt forståelse: Det førte til ekstra oppslag om en sak der syklister taper. Og som kanskje kan medføre at SVV eller andre neste runde har syklistene litt mer i tankene før de skal jobbe med krevende kryss.
4) Er irritert på overskriftene media klarer å produsere på dette. "Finansfiffen" raser på å måtte forholde seg til vikeplikt, etc. Er det rart syklister opplever hat, når den typen overskrifter nører opp under hvor provoserende alle syklister er?