Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke

Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke #2736220 19/06/2023 06:50
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
For å få gjort unna det åpenbare: ja, dette er enkel fysikk ICON_LAUGH

Likevel: synes fulldemperen min (Orbea OIZ TR) har begynt å kjennes EKSTRA tung i slak motbakke når jeg tråkker sittende. Uendret om jeg har låst eller åpne dempere.
Får ikke samme feelingen med hardtail eller grussykkel, og virker som det ikke er like ille når jeg står og tråkker, dvs. verst når det er mer vekt på bakhjulet.
Er selvsagt vanskelig å kvantifisere - men merker meg at når jeg har syklet ritt eller hardøkt med andre, så sklir de enkelt forbi meg oppover, mens jeg har merkbart mer overskudd på flatene og nedover.

Min første tanke er å få tatt service på bakhjul - er det noen andre åpenbare steder å leite?

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736221 19/06/2023 06:59
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Bakdemperen langt unna service?

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: Ndreas] #2736223 19/06/2023 07:04
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: Ndreas

Er nok en stund siden den har fått service ja - men burde det ha noe å si når den er låst (og kjennes fast og fin i låst posisjon)?

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736233 19/06/2023 08:03
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MagnusWJ

Er nok en stund siden den har fått service ja - men burde det ha noe å si når den er låst (og kjennes fast og fin i låst posisjon)?

Nei, ikke om du har riktig sag.

-Kranklager ruller greit om du hekter av kjedet og snurrer kranken?

-Bakhjulet, ruller det lett eller kan det være drag i lagere eller i bosset?
-Forhjulet, lagere er ok?

-Ingen bremser som subber?

Disse tingene kan forsterke effekten av motstand i oppoverbakker.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: Ripen] #2736236 19/06/2023 08:39
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: Ripen

Nei, ikke om du har riktig sag.

-Kranklager ruller greit om du hekter av kjedet og snurrer kranken?

-Bakhjulet, ruller det lett eller kan det være drag i lagere eller i bosset?
-Forhjulet, lagere er ok?

-Ingen bremser som subber?

Disse tingene kan forsterke effekten av motstand i oppoverbakker.

Både gaffel og demper skal uansett ha service ila. sommeren, så da får jeg avklart/luket ut den usikkerheten ICON_SMILE

- Kranklager: nesten nytt, snurrer bra/uten motsand i mekkestativet og kjennes bra ut på flatt underlag

- Begge hjul ruller lett/uten motstand i mekkestavit og kjenner ikke noe slark i de, men planen er å åpne de opp og ta en titt/service (er DT350 nav, som er ~rett over et år gamle)

- Ingen subbende bremser i mekkestativ, og hører ikke noe som indikerer det heller, når jeg sykler.

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736266 19/06/2023 11:38
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja. Da er det ikke lett å komme med en logisk forklaring på hvorfor sykkelen oppleves som tung og treg i motbakker.

Om ikke det er alt for lite kompresjonsdemping på den da, så den synker veldig sammen med mer vekt på bakhjulet.
Det ser du om du flytter O-ringen på bakmåleren inn mot luftkammeret i bunnen av en klatring uten noe særlig tekniske hindere, og ser hvor mye vandring du har brukt når du er på toppen.
Men du har allerede sjekket og opplever den som tung med bakdemperen i låst posisjon også?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736268 19/06/2023 11:41
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Du får byttelåne sykkel med de du har syklet med, og se om det endrer seg hvem som sykler fra hvem oppover.

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: Ripen] #2736271 19/06/2023 11:57
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Ripen

Om ikke det er alt for lite kompresjonsdemping på den da, så den synker veldig sammen med mer vekt på bakhjulet.
Det ser du om du flytter O-ringen på bakmåleren inn mot luftkammeret i bunnen av en klatring uten noe særlig tekniske hindere, og ser hvor mye vandring du har brukt når du er på toppen.
Men du har allerede sjekket og opplever den som tung med bakdemperen i låst posisjon også?

Dette har jeg kjent litt på, hvor mye % vandring er "greit" på en asfalt/grusklatring feks?

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736282 19/06/2023 12:48
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
kanskje litt skråblikk - har du syklet mer på andre sykler de siste månedene? Er det større forskjeller i sittestilling mellom syklene?

Har alltid en drøy tilvenningsperiode når jeg skal fra vintersykkelen til sommersyklene og omvendt. Vintersykkelen drar på åra, der trår jeg mye mer med baken og låra enn på de andre.

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736285 19/06/2023 12:54
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
- er du allergisk - mye pollen i luften for tiden
- kan en eik ha røket / dunket bremseskiven - så bremsen subber litt?
- kranklageret - ofte er det vel med vekt på at en merker mest om et lager er "ødelagt" - så spinning rundt uten vekt har gjerne ikke alt å si
- endret demperinnstillingene?
- for mye / lite luft i hjulene?
- er setet litt lavere enn før, så du ikke får brukt kreftene?
(- er du snart 50 og blodårene rundt hjertet begynner å tette seg?)

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736290 19/06/2023 13:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sett hjulene fra hardtail på fulldemper, kjenn om det ligger noe i hjulene; vekt og gummi feks.
Ellers som det blir sagt over her, sittestillinga kan spille godt inn, kanskje får du et annet optimalt eller ikke-optimalt tråkk som er annerledes enn på de andre syklene.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736292 19/06/2023 13:30
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
@Ripen: Kan sjekke - men har ref. første innlegg testet med låst demper (som låser skikkelig) og sitter med samme følelsen.

@espenta: må se om jeg kan få testet det neste gang jeg er ute med andre, fin ide! Da bør jeg få litt mer feeling med om det bare sitter i hode ICON_SMILE

@knutspeed: tjah, er vel den jeg sykler på 1/3 av tiden, de to øvrige tredjedelene på landeveissykkel og gravel - men sånn har det vært i noen år egentlig. Men kjenner absolutt følelsen av å bytte over til den blytunge vinterpendler med piggdekk og slitne lager, synes ikke det er samme feelingen her.

@MannenFallerIkke:
- ingen (påvist) allergi, ingen problemer med harde løpeintervaller, og ikke på flatere terreng på sykkel heller
- har ikke sjekket røkete eiker, men har ikke merket noe.. Som nevnt over; ingen bremsesubb i mekkestativ
- Kranklager: som sakt nesten nytt (ca. 300 km, bare tørt). Skal prøve å kjenne etter/se om det er noe åpenbart under større belastning/subb/slark - men kjennes bra ut i utgangspunktet.
- ikke endret på demperinnstilling, men har ikke sjekket de siden i fjor heller. I terrenget/på sti kjennes de som de pleier.
- samme dekktrykk som jeg har hatt de siste mange årene, 24-26 psi.
- samme setehøyde som i fjor
( - 36 år, og null problem med å løpe harde intervaller/testløp)

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: RazeFaze] #2736293 19/06/2023 13:32
M
MagnusWJ Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: RazeFaze
Sett hjulene fra hardtail på fulldemper, kjenn om det ligger noe i hjulene; vekt og gummi feks.
Ellers som det blir sagt over her, sittestillinga kan spille godt inn, kanskje får du et annet optimalt eller ikke-optimalt tråkk som er annerledes enn på de andre syklene.

Skal teste med annet hjulsett!
Sittestillingen: skal som sakt være ganske uendret, selv om jeg faktisk har byttet sete nylig - men mener det ble satt så å si likt med det gamle.. Hvis jeg skal teste, er det da frem/bak/opp/ned som trolig gir best uttelling?

Re: Sykkel kjennes (ekstra) tung i motbakke [Re: MagnusWJ] #2736294 19/06/2023 13:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Skal teste med annet hjulsett!
Sittestillingen: skal som sakt være ganske uendret, selv om jeg faktisk har byttet sete nylig - men mener det ble satt så å si likt med det gamle.. Hvis jeg skal teste, er det da frem/bak/opp/ned som trolig gir best uttelling?

Siden det ikke er en ny sykkel så skal det liksom ikke være det heller. Men klart, det er jo forskjell mellom sykler.

Vanskelig å si ja :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support