Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tillit til sykkelverksted?

Tillit til sykkelverksted? #2736036 15/06/2023 10:57
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Jeg har levert en sykkel til verksted og fått beskjed om at bremsene (fra 2013) er så gamle at de ikke er til å redde. Sykkelen har ikke vært så mye brukt de siste åra, men ble jevnlig vedlikeholdt da den ble brukt som mest. Den ble satt på verksted fordi noen kom til å trykke på bremsen mens hjulet var av og det ikke var noen blokkasje mellom klossene. Før det fungerte bremsene helt knirkefritt.

Grunnen til at jeg er skeptisk, er den erfaringen jeg har med verkstedet. Jeg kjøpte en sykkel uten demping men med skivebremser der for en tid tilbake. Jeg har hatt den på verkstedet to ganger, og ikke vært litt undrende til noen ting. Altså:
- Da jeg kjøpte sykkelen, skled setepinnen hele tida ned. Da jeg så nærmere etter, viste det seg at det var en karbonpinne som var montert med fett i stedet for monteringspasta.
- Første gang på service skulle girøret rettes. Da jeg fikk den tilbake, manglet en av festeskruene til girøret.
- Siste gang var det en litt større service. Da var boltene som holdt bakre bremsecaliper, ikke ordentlig skrudd til.

Bør jeg finne et annet verksted?

Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: FormannMjao] #2736038 15/06/2023 11:06
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Er du helt sikker på at de ikke heller sa noe slikt som at det er billigere og bedre å kjøpe et par rimelige, moderne bremser enn å betale timespris for å fikse de gamle? ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 15/06/2023 11:07. Rediger grunn: Skriveleif

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: FormannMjao] #2736044 15/06/2023 11:24
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Du har vel strengt tatt svart på ditt eget spørsmål selv.

Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: DesmoSkier] #2736045 15/06/2023 11:25
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Sitat: DesmoSkier
Er du helt sikker på at de ikke heller sa noe slikt som at det er billigere og bedre å kjøpe et par rimelige, moderne bremser enn å betale timespris for å fikse de gamle? ICON_SMILE

Ja, det er jeg helt sikker på.

Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: sls] #2736047 15/06/2023 11:28
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Sitat: sls
Du har vel strengt tatt svart på ditt eget spørsmål selv.

Det kan nok stemme. Dessverre har kona akkurat kjøpt en terrengsykkel der, og i om med at det er el, har den vel noen proprietære løsninger som helst bør vedlikeholdes hos forhandler. Ibis-en får jeg vel heller levere hos Mike.

Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: FormannMjao] #2736069 15/06/2023 15:01
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selvfølgelig kan bremsene reddes. Men som desmoskier påpeker er det nok ikke regningssvarende.

De rare feilene de har gjort på andre sykler gjør vel at dette er et enkelt valg, spesielt om du har Mike i nærheten.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: Garpen] #2736144 16/06/2023 20:46
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Sitat: Garpen

De rare feilene de har gjort på andre sykler gjør vel at dette er et enkelt valg, spesielt om du har Mike i nærheten.

50 minutter i bil hver vei, men kvaliteten på jobben han gjør, er nok verdt det.

Redigert av FormannMjao; 16/06/2023 20:47.
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: FormannMjao] #2736148 16/06/2023 22:38
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker aldri verksted. Det skal ikke være nødvendig.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: supernalle] #2736149 17/06/2023 06:21
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: supernalle

Det var da veldig bastant, jeg gjør det meste selv, men f.eks Fox X2 bakdemper skal jeg like å se noen har det som trengs for å ta service hjemme…

Lars-Erik
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: Ugla] #2736152 17/06/2023 08:24
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

Det var da veldig bastant, jeg gjør det meste selv, men f.eks Fox X2 bakdemper skal jeg like å se noen har det som trengs for å ta service hjemme…

Av grunner som trådstarter nevner så har jeg helt sluttet med det. Unnaket er at jeg brukte Truls til å rette opp en ny stålramme (og satt på noen fester på en eldre). Kommer evt. til å bruke ham igjen. Jeg har for tiden ingen sykler med bakdemper (men planlegger et slikt kjøp), men ville nok vært innstilt på å gjøre også dette selv. Burde vært en klagenemd for sykkelverksteder, samt en offentlig godkjenning av slike verksteder. Alle verktøy man trenger til Fox dempere selges på nett:

- Voltaire
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: supernalle] #2736154 17/06/2023 09:14
F
FormannMjao Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F

Det fordrer kanskje at man har et verksted og nødvendig teknisk innsikt? Jeg bytter frikrans, drev og kjeder, ordner med dekk, retter girører, bytter alle vaiere, justerer naturligvis sete og styre og liknende ting, men elektronikk eller hydraulikk har jeg ikke utstyr, plass eller håndlag nok til å drive med.

Du har rett i at det gjøres for mye dårlig arbeid, men så er det vel også sånn at de som virkelig gjør godt arbeid, kan sitte igjen med en elendig timelønn. (Mekanikeren jeg brukte før, gjorde ingen feil i løpet av de ca 15 åra han skrudde på mine sykler, men det ble mye jobb og lite inntekt.) Det trengs naturligvis en skikkelig ordning for utdanning av sykkelmekanikere, og prisnivået kan momsfritak på reparasjoner gjøre noe med.

Mens jeg venter på Godot, må jeg leve i den verden som finnes, og det er en verden der jeg ikke fikser dempere og verksted er av veldig varierende kvalitet, så da får jeg heller ta turen til Mike et par ganger i året. Sykkelen til kona får jeg overlate til forhandler, og så heller sjekke at alt som beskytter liv og helse, er skrudd ordentlig fast.

Redigert av FormannMjao; 17/06/2023 09:17.
Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: supernalle] #2736159 17/06/2023 12:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Garpen
Selvfølgelig kan bremsene reddes. Men som desmoskier påpeker er det nok ikke regningssvarende.

Nettopp, derfor lapper verkstedet heller ikke slanger og rengjør bilverksteder ikke filter. Det koster mer enn å momtere nytt.

Sleng gjerne på elektrikere, rørleggere, tømrere,murere, lærere m.fl.
Men nå er det slikt at ikke alle kan alt og da er det greit å ha noen som kan det du ikke kan selv.

Re: Tillit til sykkelverksted? [Re: Tange] #2736627 24/06/2023 12:05
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Sleng gjerne på elektrikere, rørleggere, tømrere,murere, lærere m.fl.
Men nå er det slikt at ikke alle kan alt og da er det greit å ha noen som kan det du ikke kan selv.

Her blander du mange yrker. Flere av dem er sterkt regulert og du har klagenemder. Det er også sertifiseringer som f.eks. mesterbrev. Murer har også en estetisk del. Det er poenget. Det må reguleres og kvalitetskontrolleres, noe mange av disse yrkene er. I læreryrket må man f.eks. ha pedagogisk utdannelse for å undervise i et fag. Dette vil være til det beste for sykkelverkstedfaget, der de som faktisk er flinke er sikker på at hele bransjen har et godt rykte, som kundene kan stole på. Jeg og mange med meg har hatt flere dårlige opplevelser hos sykkelverksted, og det er umulig å stille dem til ansvar, annet enn å klage direkte til dem, og da kan responsen være høyst variabel. Alt fra å betale mer til total ansvarsfraskrivelse, noe som er helt uakseptabelt.

- Voltaire

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå