Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger

setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger #2735954 14/06/2023 11:53
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I går stod jeg midt ute på sykkelløypa med setepinnen i deler spredt ut over grusveien jeg egentlig ikke burde ha havnet på. Så de resterende 45 km ble syklet stående. Kjenner på låra at det gidder jeg ikke neste gang. Dette er en 2012 storck fenomentalist. Som har karbonramme og burde ha hatt karbon-setepinne og styre, men merkelig nok ikke har det. Ikke at det spiller noen rolle for en førtiåring om det er alu eller karbon, men men.

Til setepinne har jeg sett på denne, ok?
https://bikeshop.no/race-face/61407316/race-face-next-karbon-setepinne-316mm-400mm

Men funderer på å oppgradere styret også, merker min andre racer fra 2018 har et langt bedre et komfortmessig. Hva bør fungere på en 2012-era sykkel med felgbrems uten å være alt for overkill?

Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: GeirEivind] #2735976 14/06/2023 18:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ville gått for en setepinne med litt setback hvis målet er komfort.

Create the problem and sell the solution
Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: GeirEivind] #2735979 14/06/2023 18:35
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg mener setback bør styres av din sittestilling og sykkelens geometri, og spesielt vinkel på seterør. Hvis komfort er målet bør du finne noe ettergivende med flex. Som f.eks den anerkjente Canyon-pinnen med sånn «splitt». I mine øyne er selv stive karbonpinner og -styrer mer komfortable enn alu-ekvivalentene.

R2-bike har veldig godt utvalg og har mye info per vare. Ville startet her, samt googlet meg frem til tester for de du føler er aktuelle mhp pris og egenskaper.

Mye finnes også brukt på Finn i ny og ne.

Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: GeirEivind] #2735982 14/06/2023 19:06
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke noe pratisk betyding men jeg syntes det er stilig når setepinne styret(stem) er av samme merket og matcher utseende messig.

Felgbrems <3
Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: yolo] #2735986 14/06/2023 19:39
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: yolo
Jeg mener setback bør styres av din sittestilling og sykkelens geometri, og spesielt vinkel på seterør. Hvis komfort er målet bør du finne noe ettergivende med flex. Som f.eks den anerkjente Canyon-pinnen med sånn «splitt».

Den kommer vel ikke i 31.6mm?

Create the problem and sell the solution
Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: DuffMcShank] #2735987 14/06/2023 19:44
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: DuffMcShank
Den kommer vel ikke i 31.6mm?
Kanskje ikke, det har jeg ikke sjekket. Var ment som et eksempel på pinne med slike egenskaper, mer enn et konkret kjøpstips. TS har vel ikke sagt noe om ønskede egenskaper mer enn produksjonsmaterialet.

Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: GeirEivind] #2735993 14/06/2023 20:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror sykkelen din heter Fenomalist ICON_SMILE

Som yolo skriver, bør du gjerne også være en smule mer presis om hvilke egenskaper du ønsker i pinne og eventuelt styre.

Nevnte Canyon VCLS 2.0 CF, som egentlig er Ergon CF Allroad Pro Carbon, er utmerket om du ønsker vibrasjonsdemping og lav vekt. Har selv brukt den i versjon både med og uten setback, og kan anbefale begge. Som Duff er inne på, kommer den kun i 27,2 mm, slik flere moderne komfortpinner gjør, men du kan eventuelt bruke shim som f.eks. Cane Creek 27.2 mm to 31.6 mm.

Men det er mange andre og gjerne rimeligere alternativer, som alle trolig vil gi mer komfort enn din originale pinne i aluminium.

Som yolo skriver, er R2-bike et utmerket sted å se på alternativer, men den tyske forhandleren har dessverre innført minimumsbeløp på Euro 265 for kjøp fra annerledeslandet Norge. Bike24, Bike-Components og Bike-Discount er tyske alternativer med til dels godt utvalg uten minimumsbeløp. Sistnevnte bruker DDP (Delivery Duty Paid). Norsk mva er inkludert i prisen og ingen ytterligere gebyrer eller avgifter påløper ved mottak. Bare sånn apropos. Ellers vil du helt sikkert finne egnet pinne og evt. styre hos norske forhandlere.

Re: setepinne og ev. bukkehorn i karbon, anbefalinger [Re: Sepeda] #2736021 15/06/2023 09:07
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Sepeda
Tror sykkelen din heter Fenomalist ICON_SMILE

Tror jeg og. ICON_WINK

Sitat: Sepeda

Som yolo skriver, bør du gjerne også være en smule mer presis om hvilke egenskaper du ønsker i pinne og eventuelt styre.

Bør svelge underlaget bedre enn alu-styre og pinne jeg har nå på. Trenger ikke være noe komfort-orientert. Bare litt mer "compliance". Om jeg finner en styre+pinne kombo som ikke koster skorta så det jo stilmessig langt bedre også.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå