Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
|
Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
#2735921
14/06/2023 08:05
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 29
markarider
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 29 |
Hei. Jeg har en Specialized Roubaix Comp fra 2009 (karbon, full 105-gruppe, 8.5kg). Spesifikasjoner her: Veldig glad i sykkelen, men etter snart 15 år trenger den en liten oppgradering. Ønsker å sette den opp med 2x11, og få wire som ligger skjult under styretapen. Tenker da å kjøpe følgende utstyr: - Shimano 105 ST-R7000 STI-Girhendelsett (Par, Mekanisk, 2x11-delt)
- Shimano 105 RD-R7000 11-Delt Bakgir (Short Cage)
- Shimano 105 FD-R7000 Framgir (Braze-on, Down-Swing, 2x11)
- Shimano 105/SLX HG601 Kjede (Sølv, 11-delt, 116 ledd, m/kjedelås)
- Shimano 105 R7000 Kassett (11-30T)
Antar at jeg ikke kan sette 11-delt kassett på det det bakhjulet jeg har (Shimano RS-10)? Så jeg må kanskje også kjøpe: - Shimano 105 RS300 Bakhjul (Alu, Clincher, 10/11s, Felgbrems, QR)
Jeg må vel ha nytt sett med gir- og bremsewire, samt strømper også. Og sikkert ny styretape, slanger og dekk. Er det noe jeg har glemt av utstyr som må byttes? Denne oppgraderingen kommer på ca 6500,-, og jeg tenker at det er et rimelig alternativ til å kjøpe ny karbon-sykkel med 105-gruppe. Innspill?
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2735926
14/06/2023 08:39
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
ikke for å være en gledesdreper, men jeg ville ikke brukt så mye penger på en så gammel sykkel og jeg er ganske glad i å skru.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2735928
14/06/2023 08:47
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Enig med forrige taler. Om du faktisk vil ha en sykkel som er god å bruke så er det så mange andre steder jeg ville lagt tid og penger istedenfor.
Vedlikehold med bytte kjede(pluss evt. drev/kassett hvis behov), wire, strømper, styretape, gode dekk og bremseklosser vil gi mye mer valuta for pengene.
Å bytte fra 10 til 11-delt er noe jeg ikke ville prioritert. Særlig når 10-delt 105 er bra saker.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2735929
14/06/2023 08:49
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935 |
Hvor fornuftig ombyggingen er skal jeg ikke begi meg ut på å mene noe om. Men handlelisten du har satt opp ser ut til å være komplett for å komme til mål.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2735930
14/06/2023 08:53
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Jeg stemmer i med de forrige talerne. Livet mitt forble stort sett det samme, og ble ikke bedre av å gå fra ni til ti gir på raceren. Så jeg stoppet oppgraderingene der.
Styretape, vaiersett, bremseklosser, dekk og nytt sete om du flotter deg vil gi ny sykkel. Særlig om du peller ned det meste og vasker og polerer med bilvoks.
Lykke til LarsB
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2735941
14/06/2023 10:15
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 79
mrBruce
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 79 |
Flott sykkel! Høres ut som en dyr ombygging, så jeg spør forsiktig om motivasjonen for å ville bytte til 11 delt. Større toppfart eller brattere bakker? Eller begge deler? Ut fra linken til sykkelen så står det at kassett er 12-27 og kranken er 50-34. Det skal vel passe med 11-32 kassett på hjulet du har (shimano boss) for å takle både brattere bakker og litt større toppfart? Så det kunne kanskje være aktuelt begrense det til en annen kassett og muligens ny bakskifter som takler større kassetter. Eventuelt justere litt på krandrev for større toppfart. Hvis motivasjonen er "new and shiny" så er det bare å kjøre på!
- Øyvind. Lapskaussykling i Østmarka. NOTS medlem
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: RoyE]
#2735949
14/06/2023 11:08
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 29
markarider
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 29 |
Takk for svar  ikke for å være en gledesdreper, men jeg ville ikke brukt så mye penger på en så gammel sykkel og jeg er ganske glad i å skru. Mulig sykkelen er gammel, men jeg liker den veldig godt. Geometrien passer meg bra, og jeg liker karbonrammen. "Så mye penger" er jo relativt. Hvor mye penger må jeg ut med for å få en ny god karbon-racer med 105-gruppe på rundt 8,5kg? Antar betydelig mer enn 6500,-  Vedlikehold med bytte kjede(pluss evt. drev/kassett hvis behov), wire, strømper, styretape, gode dekk og bremseklosser vil gi mye mer valuta for pengene. Å bytte fra 10 til 11-delt er noe jeg ikke ville prioritert. Særlig når 10-delt 105 er bra saker. Komponentene som listes opp her er jo en del av det jeg har tenkt å bytte i forbindelse med oppgraderingen. Det er i og for seg ikke et poeng i seg selv å bytte fra 10- til 11-delt, men jeg ønsker meg nye hendler hvor wire går under styretapen i stedet for i store buer ut fra siden av hendlene. Det er 2500,- for nytt sett med hendler og 1500 for nytt bakhjul. Resten av komponentene ønsker jeg stort sett å bytte uansett pga. slitasje. Så det er egentlig snakk om ca 4000,- ekstra for å bytte hendler og bakhjul for å få oppgraderingen til 11-delt og med litt mer skjult wire-føring når jeg først skal bytte kjede, kassett, girarm osv. Flott sykkel! Høres ut som en dyr ombygging, så jeg spør forsiktig om motivasjonen for å ville bytte til 11 delt. Større toppfart eller brattere bakker? Eller begge deler? Ut fra linken til sykkelen så står det at kassett er 12-27 og kranken er 50-34. Det skal vel passe med 11-32 kassett på hjulet du har (shimano boss) for å takle både brattere bakker og litt større toppfart? I tillegg til det estetiske så er motivasjonen brattere bakker, dvs. komme litt lettere opp de samme bakkene  Det ser ut for meg som 28 er største jeg kan ha på kassetten ("Largest sprocket: 28 teeth") når jeg har "Short Cage", så kan antagelig bytte til 11-28, men hadde ønsket å gå opp til (minst) 30 på største. Hvor fornuftig ombyggingen er skal jeg ikke begi meg ut på å mene noe om. Men handlelisten du har satt opp ser ut til å være komplett for å komme til mål. En ting jeg oppdaget da jeg vasket sykkelen nå er at det står "9s/10s" på 34-tannhjulet på kranken. Må jeg bytte tannhjulene her også hvis jeg endrer til 11-delt, eller går disse om hverandre?
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2735952
14/06/2023 11:38
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467 |
Min første tanke var at jeg er enig med skeptikerne her. Men når jeg kikker litt på det virker det ikke så dumt allikevel. Som du skriver er 105 r7000 deler ganske billige, og mye av dette er deler som slites og byttes uansett.
Om hjulsettet må byttes ser du hvis du tar av kassetten, hvis det ikke er en avstandsring innerst må du bytte. Jeg ville heller bytte hjulsett enn bakhjul, finn et bra sett som passer bruken din. Om du vil prøve slangeløst så gå for det.
Indre bredde på kjede/ bredde på tannhjul har ikke endret seg fra 9 til 11 delte girgrupper, det er ytre bredde som er mindre på 11 delt. Din gamle krank bør fungere. Det mulig at det er "ramper" for å få gir til å klatre fra liten til stor skive som er litt forskjellig for 11delt men jeg tror ikke du vil merke forskjell. Jeg tror heller ikke du behøver å bytte fremgir.
Hvis du minst skal bruke 11-30 kassett så går du for gs varianten av bakgir.
Det du plukker av sykkelen kan du sikkert selge for noen hundrelapper på finn.
Man skal ikke undervurdere verdien av en sykkel man har "grodd inn i", Jeg solgte min i vår, og savner den stadig.
Redigert av jorlie; 14/06/2023 12:02. Rediger grunn: skrev feil om hjulsett for 10/11 delt
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: jorlie]
#2735955
14/06/2023 12:03
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 29
markarider
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 29 |
Hvis du minst skal bruke 11-30 kassett så går du for gs varianten av bakgir. Jeg gjorde en liten forenkling her for ikke å ta med for mange detaljer. Jeg har også en relativt ny (elektrisk) grussykkel med 105-gruppe (R7000) som har short cage og 11-30-kassett. Tanken er å kjøpe medium cage og 11-34-kassett til denne, og så flytte over short cage'n og 11-30-kassetten til Specialized'en hvis jeg bestemmer meg for å konvertere til 11-delt. Ellers hadde jeg nok gått for medium cage (og kanskje enda større kassett) 
|
|
|
Re: Oppgradering fra 10-delt til 11-delt
[Re: markarider]
#2736135
16/06/2023 14:48
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826 |
Hvis du setter på et gir som tar 11-34 kassett vil den passe på 10 delt boss. Just sayin. Se om det fins medium cage gir å få kjøpt.
|
|
|
|
|