Hei! kom over forumed her og fant masse god lesning, og fikk lyst og spørre om litt hjelp.
Skal til og kjøpe min første Fulldemper etter hatt lyst på en I mange år. Generelt skal sykkel brukes til litt av hvert, alt ifra vei til grus/skog og en tur på fjellet en gang I blandt,
Har sett endel rundt på bruktmarkedet, og ser mye penger å spare, men også mye uvist forhold til service, dempere og slikt. Så tenker at blir nok ny sykkel.
Sykklene jeg vurderer mest for øyeblikket er disse - Lener mest most GT sensor for øyeblikket, er dette et bra kjøp?
Velkommen til forumet. Du har sett deg ut innstegsmodeller i 120-140 segmentet. Det vil være en kompromisser som er inngått på disse, og da spesielt på demper/fjæring og hjul. Den oppgitt vekten på disse stemmer garantert ikke. Generelt er vil jeg anbefale å kjøpe sykkel lokalt om du skal kjøpe nytt. Det kan spare deg for mye frustrasjon senere om noe går galt. Alle disse fungerer nok greit til den bruken du skisserer men jeg ville kansje sjekket bruktmarkedet på Finn i nærområdet. Det er mye sykler på Finn for dagen, og jeg tror det bør være en del prutningsmonn.
Uten å ha sett så veldig nøye på specs og geo på de syklene du lister opp så er jeg mest fristet av Cube og Scott syklene her, men mulig også GT sykkelen bør være med. Giant Stance kjenner jeg lit til. Sotrebror Trance er kjent for å være bra men jeg mener å ha lest tester at Stance er langt derifra. Marin sykkelen mangler noe såpass essensielt som dropperpinne og jeg er mildt sagt skeptisk til dekkene.
Av modeller jeg ville forslå å se etter på bruktmarkedet er forrige generasjon Scott Spark. Denne var forholdsvis frempå mtp geometri og selv om den er erstattet så er den ikke helt utdatert ennå. pass på 120 eller 130mm vandring på gaffel for ditt bruk. Det er solgt veldig mange av dem og med ny modell på markedet bør det være mulig å finne noen gode kjøp.
Redigert: Obs på at bruktkjøp kan ta med seg en merkost hvis drivverk er utslitt og dempere må ha service.
Velkommen til forumet. Du har sett deg ut innstegsmodeller i 120-140 segmentet. Det vil være en kompromisser som er inngått på disse, og da spesielt på demper/fjæring og hjul. Den oppgitt vekten på disse stemmer garantert ikke. Generelt er vil jeg anbefale å kjøpe sykkel lokalt om du skal kjøpe nytt. Det kan spare deg for mye frustrasjon senere om noe går galt. Alle disse fungerer nok greit til den bruken du skisserer men jeg ville kansje sjekket bruktmarkedet på Finn i nærområdet. Det er mye sykler på Finn for dagen, og jeg tror det bør være en del prutningsmonn.
Uten å ha sett så veldig nøye på specs og geo på de syklene du lister opp så er jeg mest fristet av Cube og Scott syklene her, men mulig også GT sykkelen bør være med. Giant Stance kjenner jeg lit til. Sotrebror Trance er kjent for å være bra men jeg mener å ha lest tester at Stance er langt derifra. Marin sykkelen mangler noe såpass essensielt som dropperpinne og jeg er mildt sagt skeptisk til dekkene.
Av modeller jeg ville forslå å se etter på bruktmarkedet er forrige generasjon Scott Spark. Denne var forholdsvis frempå mtp geometri og selv om den er erstattet så er den ikke helt utdatert ennå. pass på 120 eller 130mm vandring på gaffel for ditt bruk. Det er solgt veldig mange av dem og med ny modell på markedet bør det være mulig å finne noen gode kjøp.
Redigert: Obs på at bruktkjøp kan ta med seg en merkost hvis drivverk er utslitt og dempere må ha service.
Takk for svar og tips, Ja virker jo litt som er kjøpers marked forhold til hva jeg ser på finn, så får følge litt med der, er offshore I et par uker til,så har litt tid og følge med før jeg bestemmer meg.
Men som du sier virker Cube sykkelen som et litt bedre utganspunkt en de billigste, liker ideen om Shimano gir og bremser bedre en merker jeg har ingen erfaring med.
Og som du sier, litt skeptisk til handle hos rein Nettbutikk, liker ideen om handle hos XXL, vet ikke hvordan de er på service, men har iallefall butikker i nærheten kan gå til forhold til garanti osv.
Har du råd til å gå litt over budsjett så ville jeg nok kjøpt den Cube sykkelen blant de du lister her. Kanskje XXL har en slik 25% helg også som du treffer på? Den er hakket bedre utstyrt enn de andre syklene.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Og som du sier, litt skeptisk til handle hos rein Nettbutikk, liker ideen om handle hos XXL, vet ikke hvordan de er på service, men har iallefall butikker i nærheten kan gå til forhold til garanti osv.
Hvordan XXL er på service er helt bingo. Du kan treffe en filial der det jobber dyktige folk men det motsatte er også mulig (og min erfaring). Uansett er den inkluderte servicen når du kjøper hos XXL såpass basic at den nok mer er ment som en inngang til mersalg enn noe annet. Det er i praksis "enkel" pakka her: https://www.xxl.no/service/sykkelverksted/sykkelservice-pakker. Med unntak av eventuell bytting av bremseklosser og (sannsynligvis unødvendig) justering av gir/bremser gjør i hvert fall jeg det der hver gang jeg skal på tur uansett.
Det er et poeng at det stort sett er en filial i nærheten i store deler av landet men om du har en lokal sykkelbutikk som spesialiserer seg på sykkel så er sjansen stor for at du har mye igjen for å handle der i stedet.
hvis du ikke skal delta i ritt for å få en god plassering, så vil du nok bli fornøyd uansett hvilken sykkel du velger. dersom du kjøper den billigste sykkelen har du penger igjen til ett par ekstra trøyer og sykkelbukser, pumpe, litt småverktøy, ekstra slange og masse trull du egentlig (ikke) trenger
hvis du ikke skrur selv bør du velge en butikk som har verksted og selger deler og utstyr. det blir aldri feil å pleie ett kundeforhold.
kjøp sykkel nå straks øyeblikkelig og kom deg ut på tur
Et lite innspill rundt størrelsesvalg; er 189 og ligger dermed akkurat i skjæringen L/XL hos de fleste. Av merker/sykler jeg har/har hatt de siste 10-ish årene er Niner, L/20" hardtail Canyon, XL/22" terreng (både fulldemper og hardtail) Canyon, XL/60cm landevei Radon, XL/22" stisykkel Scott L/56 cm landevei Orbea L/20" fulldemper Merckx L gravel Alle har funket bra, med ett untak og det er Merckx'en - den funker sånn sett, men original setepinne er ca. 1-2 cm for kort i forhold til min beinlegnde. Poenget mitt er at om du ikke er veldig langt utenfor normal-spekteret på overkropp/underkroppsfordeling så tipper jeg du kan trives godt på begge størrelser, og det til slutt kommer an på personlige preferanser
Et lite innspill rundt størrelsesvalg; er 189 og ligger dermed akkurat i skjæringen L/XL hos de fleste. Av merker/sykler jeg har/har hatt de siste 10-ish årene er Niner, L/20" hardtail Canyon, XL/22" terreng (både fulldemper og hardtail) Canyon, XL/60cm landevei Radon, XL/22" stisykkel Scott L/56 cm landevei Orbea L/20" fulldemper Merckx L gravel Alle har funket bra, med ett untak og det er Merckx'en - den funker sånn sett, men original setepinne er ca. 1-2 cm for kort i forhold til min beinlegnde. Poenget mitt er at om du ikke er veldig langt utenfor normal-spekteret på overkropp/underkroppsfordeling så tipper jeg du kan trives godt på begge størrelser, og det til slutt kommer an på personlige preferanser
Hvis du kjøper en moderne stisykkel(2020 og nyere) i Large og er 189cm vil du i de fleste tilfeller ende opp med en ekstrem kort sykkel, spesielt sittende. En typisk Large har reach på 475mm, noe som har ganske nøkternt(kort) for meg på 180cm, og kjempekort for noen på 189.
Hvis du i tillegg slenger på setevinkel på 77-78 ender du opp med kjempekort sykkel også når du sitter.
Jeg mener skjæringen mellom L og XL på sykler etter 2020(kanskje før) ligger på ca 183...
Og, de siste 10 årene har dette endret seg voldsomt. Jeg var selv en dønn Medium i mange år, siden 2019 har jeg ikke vurdert en medium... og neste sykkel kan kanskje ende opp å være en XL, faktisk :-)
God og høre at Large funker bra for deg med samme høyde.
Er litt skeptisk til XL siden veldig vant til liten sykkel.
Scott Spark i large er 470mm i reach og har overrørslengde på 613mm. Dette blir i min bok en veldig liten/kort sykkel for en på 187cm, med mindre du ødelegger styreegenskapene å setter på et langt stem...
Du ligger ikke i grenseland mellom L og XL, men soleklart i XL :-)
Hvis du kjøper en moderne stisykkel(2020 og nyere) i Large og er 189cm vil du i de fleste tilfeller ende opp med en ekstrem kort sykkel, spesielt sittende. En typisk Large har reach på 475mm, noe som har ganske nøkternt(kort) for meg på 180cm, og kjempekort for noen på 189.
Hvis du i tillegg slenger på setevinkel på 77-78 ender du opp med kjempekort sykkel også når du sitter.
Jeg mener skjæringen mellom L og XL på sykler etter 2020(kanskje før) ligger på ca 183...
Og, de siste 10 årene har dette endret seg voldsomt. Jeg var selv en dønn Medium i mange år, siden 2019 har jeg ikke vurdert en medium... og neste sykkel kan kanskje ende opp å være en XL, faktisk :-)
Mulig det er jeg som er sær her - men min 2020 Orbea OIZ TR skal ha reach på 446 mm, og passer meg ypperlig Men for all del, den er med sine 120 mm og 74 grader setevinkel ikke akkurat grov stisykkel heller
Mulig det er jeg som er sær her - men min 2020 Orbea OIZ TR skal ha reach på 446 mm, og passer meg ypperlig Men for all del, den er med sine 120 mm og 74 grader setevinkel ikke akkurat grov stisykkel heller
Hvor langt styreframspring har du?
Ser jo geo på din 2020 er ganske gammal sammenlignet med 2023 modellene, spesielt setevinkel. En Medium i dag med 450 reach og brattere setevinkel vil føles betydelig kortere når du sitter. Men i dag er 446 er jo ekstremt kort reach-messig(spesielt for en på 187 selv på en rittfulldemper), nevnte Scott i medium er i den lengden, men din vil nok funke helt fint fordi setevinkelen er så slakk og da gir en betydelig lenger overrør/sittende lengde.
Bratt opp den til 76-77-78(som på nevnte Scott) så vil sykkelen føles mikroskopisk for deg(ja, min påstand). Dette er et oversett mål i dag når alle skal se på reach og glemmer at de sitter mye når de sykler :-)
Igjen, nevnte Scott, med 619mm overrørslengde i Large og 50mm stem, det må føles kjempekort for en på 187-189 med mindre vedkommende har korte armer/overkropp.
Og ja, det er forskjell på stisykkel og rittfulldemper, og toppkonkuranseryttere kan velge veldig annerledes fordi de tar andre kompromisser. Luca Schwarzbauer(eller hva han nå heter) ser ut som han sykler en barnesykkel i WC :-D
Ser jo geo på din 2020 er ganske gammal sammenlignet med 2023 modellene, spesielt setevinkel. En Medium i dag med 450 reach og brattere setevinkel vil føles betydelig kortere når du sitter. Men i dag er 446 er jo ekstremt kort reach-messig(spesielt for en på 187 selv på en rittfulldemper), nevnte Scott i medium er i den lengden, men din vil nok funke helt fint fordi setevinkelen er så slakk og da gir en betydelig lenger overrør/sittende lengde.
Bratt opp den til 76-77-78(som på nevnte Scott) så vil sykkelen føles mikroskopisk for deg(ja, min påstand). Dette er et oversett mål i dag når alle skal se på reach og glemmer at de sitter mye når de sykler :-)
Igjen, nevnte Scott, med 619mm overrørslengde i Large og 50mm stem, det må føles kjempekort for en på 187-189 med mindre vedkommende har korte armer/overkropp.
Og ja, det er forskjell på stisykkel og rittfulldemper, og toppkonkuranseryttere kan velge veldig annerledes fordi de tar andre kompromisser. Luca Schwarzbauer(eller hva han nå heter) ser ut som han sykler en barnesykkel i WC :-D
Skal forsøke å ikke avspore TS sin tråd mer enn høyst nødvendig her - og legger meg flat for at det er mange som har forsket mer på dette enn meg, bare sånn at det er sakt Det går ikke "bare" å ta rammestørrelse og reach og få fasit - dette var mest et forsøk på (med det, jeg selv har observert) å si at for meg, som da ikke har nyere sykler enn 2020-modeller, så har L jevnt over funket bra, og basert utelukkende på rammestørrelse har jeg faktisk hatt flere sykler i kategorien L en XL de siste 5-6 årene.
Selvsagt gir brattere setevinkel kortere "effektiv" reach/overrørlengde enn det, som OIZ'en har - ser den. Men nettopp derfor er ikke reach alene et godt mål heller. Ser at fra 2023 har også OIZ'en fått ny geometri med 472 mm reach på og setevinkel på 76,5 grader på L, men dette er da nytt av 2023, og de har hatt samme geometri fram til 2022. Mulig Orbea har hengt etter her? Mulig det er fordi OIZ'en er mer rundbane/marathon-fokus enn en ren sti-sykkel? Jeg hang meg nok litt opp i, at du for et par posts siden selv nevnte 2020, ev. tidligere, som et skille - men selvsagt ikke noen fast dato alle merker oppdaterte dette.
EDIT: har standard stem, er vel 70 mm om jeg husker rett.
Ser jo geo på din 2020 er ganske gammal sammenlignet med 2023 modellene, spesielt setevinkel. En Medium i dag med 450 reach og brattere setevinkel vil føles betydelig kortere når du sitter. Men i dag er 446 er jo ekstremt kort reach-messig(spesielt for en på 187 selv på en rittfulldemper), nevnte Scott i medium er i den lengden, men din vil nok funke helt fint fordi setevinkelen er så slakk og da gir en betydelig lenger overrør/sittende lengde.
Bratt opp den til 76-77-78(som på nevnte Scott) så vil sykkelen føles mikroskopisk for deg(ja, min påstand). Dette er et oversett mål i dag når alle skal se på reach og glemmer at de sitter mye når de sykler :-)
Igjen, nevnte Scott, med 619mm overrørslengde i Large og 50mm stem, det må føles kjempekort for en på 187-189 med mindre vedkommende har korte armer/overkropp.
Og ja, det er forskjell på stisykkel og rittfulldemper, og toppkonkuranseryttere kan velge veldig annerledes fordi de tar andre kompromisser. Luca Schwarzbauer(eller hva han nå heter) ser ut som han sykler en barnesykkel i WC :-D
Skal forsøke å ikke avspore TS sin tråd mer enn høyst nødvendig her - og legger meg flat for at det er mange som har forsket mer på dette enn meg, bare sånn at det er sakt Det går ikke "bare" å ta rammestørrelse og reach og få fasit - dette var mest et forsøk på (med det, jeg selv har observert) å si at for meg, som da ikke har nyere sykler enn 2020-modeller, så har L jevnt over funket bra, og basert utelukkende på rammestørrelse har jeg faktisk hatt flere sykler i kategorien L en XL de siste 5-6 årene.
Selvsagt gir brattere setevinkel kortere "effektiv" reach/overrørlengde enn det, som OIZ'en har - ser den. Men nettopp derfor er ikke reach alene et godt mål heller. Ser at fra 2023 har også OIZ'en fått ny geometri med 472 mm reach på og setevinkel på 76,5 grader på L, men dette er da nytt av 2023, og de har hatt samme geometri fram til 2022. Mulig Orbea har hengt etter her? Mulig det er fordi OIZ'en er mer rundbane/marathon-fokus enn en ren sti-sykkel? Jeg hang meg nok litt opp i, at du for et par posts siden selv nevnte 2020, ev. tidligere, som et skille - men selvsagt ikke noen fast dato alle merker oppdaterte dette.
EDIT: har standard stem, er vel 70 mm om jeg husker rett.
Akkurat årstallet 2020 var et lite kast ut ja, og det var et nøyaktig, men mersom "omtrent" i den perioden.
Det ER forskjell på rene stisykler og mer xc-ritt-marathon, uten tvil.
Så, vi er nok ikke sånn kjempelangt fra hverandre :-)
Og som du sier, tidligere var du en klar L, jeg var også en klar M tilogmed 2013-14 men samtidig som syklene har "vokst" har størrelsene krympet så i dag er jeg en dønn L
Jeg står likevel fast på at den linkede 2023 Scott Spark er altfor liten i Large for en på 187-189, primært pga bratt setevinkel som er med å gi veldig kort overrørslengde/sittende størrelse.
Hvis du kjøper en moderne stisykkel(2020 og nyere) i Large og er 189cm vil du i de fleste tilfeller ende opp med en ekstrem kort sykkel, spesielt sittende. En typisk Large har reach på 475mm, noe som har ganske nøkternt(kort) for meg på 180cm, og kjempekort for noen på 189.
Hvis du i tillegg slenger på setevinkel på 77-78 ender du opp med kjempekort sykkel også når du sitter.
Jeg mener skjæringen mellom L og XL på sykler etter 2020(kanskje før) ligger på ca 183...
Og, de siste 10 årene har dette endret seg voldsomt. Jeg var selv en dønn Medium i mange år, siden 2019 har jeg ikke vurdert en medium... og neste sykkel kan kanskje ende opp å være en XL, faktisk :-)
Mulig det er jeg som er sær her - men min 2020 Orbea OIZ TR skal ha reach på 446 mm, og passer meg ypperlig Men for all del, den er med sine 120 mm og 74 grader setevinkel ikke akkurat grov stisykkel heller
Sete-/Styrevinkel påvirker mye hvor "trang" sykkelen blir. Her er Oiz TR sammenliknet med siste og forrige versjon av Spark for å vise hvor mye geometri endring har å si. Se på Reach og TopTube(effective). I forhold til siste versjon Spark har Oiz tydelig kortere reach men faktisk litt lenger effektiv TopTube (lenke til sammenlikningen)
Redigert av Natier; 15/06/202310:52.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Kjøp av ny fulldemper, rundt 25k.
[Re: Natier]
#273603915/06/202311:06
Sete-/Styrevinkel påvirker mye hvor "trang" sykkelen blir. Her er Oiz TR sammenliknet med siste og forrige versjon av Spark for å vise hvor mye geometri endring har å si. Se på Reach og TopTube(effective). I forhold til siste versjon Spark har Oiz tydelig kortere reach men faktisk litt lenger effektiv TopTube (lenke til sammenlikningen)
yes, sykler reklameres med lenger og stabile, men realiteten for mange er at de oppleves som mindre, fordi de er betydelig kortere når man sitter. Vises godt i den lenka di.
Min siste er 2.5cm lenger i reach enn den forrige, men ender opp å være 5mm kortere toptube/sittende... og da "trangere".
Legg til hvordan Stack spiller inn så kan det bli pussig hvis man forventer "større" sykkel.
Takk for alle inspill, kansje best og følge produsenten sin anbefaling og gå får XL forhold til hva jeg leser.
Siden offshore sitvasjonen må jeg forsatt vente litt til med bestiille uansett. så om finner en god deal for relativ ny sykkel på bruktmarkedet, virker det som Large er innafor.
men om kjøper helt ny virker XL som det rette valget.
Re: Kjøp av ny fulldemper, rundt 25k.
[Re: Natier]
#273610616/06/202307:53
Det var arti å se, for min 2018 yeti sb6 Large har effective top tupe på 658 og reach på 466. Og den oppleves veldig passe/fin for min størrelse (186). Den har bare 73.2 seat angle, sikkert mest pga alderen.
Det var arti å se, for min 2018 yeti sb6 Large har effective top tupe på 658 og reach på 466. Og den oppleves veldig passe/fin for min størrelse (186). Den har bare 73.2 seat angle, sikkert mest pga alderen.
Se hvilken størrelse du må ha for å oppnå samme toptube i 2023 :-D
Men ja, 2018 er utgammal i den sammenheng, Yeti gjorde stooooore endringer for 2019 med SB130 og SB150 som har holdt seg rimelig aktuelle helt fram til i dag(minus for nyeste trend med lengre/lange kjedestag)
Holy shit, og det er store forskjeller! Så på feks SC Nomad, og da er det XXL som er nærmest. Yeti sb160 2023 var relativt konservativ i forhold, spesielt med setevinkel på 73 vs 77(!) på nomaden.
Holy shit, og det er store forskjeller! Så på feks SC Nomad, og da er det XXL som er nærmest. Yeti sb160 2023 var relativt konservativ i forhold, spesielt med setevinkel på 73 vs 77(!) på nomaden.
Santa har vært "små" i størrelsene sammenlignet med mange også, sist par årene. Deres XXL går nære andre merkers XL. Bokstaver er jo bare bokstaver, man må liksom se bak dem.