Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy

White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy #2735812 13/06/2023 07:30
C
C_F_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hei.
Sliter med at bosset/freehob`en ikke fungerer. Når en stopper å trø blir kjede slapt, kassetten går ikke i 'fri'.
(Fikk sprayet inn litt olje slik at det ble bedre, men må få byttet eller greaset opp for å få det 100%, uansett må det av).

Sliter med å få av FH-117K bosset.
Har skjønt riktig at jeg må ha av maskinlageret (?) Ved hjelp av denne 'Unior Hub Genie Kulelagerverktøy'for å få inn en unbrako for å skru løs bosset. Eller får jeg av bosset ved å benytte Suntor frikransavdrager
[Linket bilde fra sykkel.no]

Sykkelen er: White GX LTD GRX400

Har sett en del youtube videoer, men har ikke klart å se hele løsningen.

Re: White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy [Re: C_F_] #2735819 13/06/2023 09:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Her må du nok løsne de to mutterene 7 og 9 på ikke drivsiden. Så dunker du ut akslingen. Da løsner får du ut aksling og alle delene på drivsiden. Da kommer Freehub 10 ut trolig med en 10 mm unbrako og en god dose kraft..

Som det ser ut på illustrasjonen vil nok ikke det hjelpe så mye, siden bosset/freehub er en lukket enhet og ikke ment å være vedlikeholdsbar. Du kan likevel klare skylle ut gammelt fett og få inn noe lettere smøring som olje. Skal det være fett og du bruker olje må du gjenta hele prosedyren ganske ofte.

Det er nok nytt boss som er tingen om det fusker. Og vi har mange tråder med hvor finner jeg boss til Formula nav. rundt omkring.

Lykke til
LarsB

Re: White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy [Re: C_F_] #2735855 13/06/2023 12:45
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Har slitt med samme problematikk.
Fikk XXL til å ta det på garanti. De hadde ikke peiling, og jeg måtte google meg frem til hva som måtte gjøres og forklare dem.
Endte med at de måtte skaffe seg en 14mm unbrako, og når de fikk av bosset, konkluderte de med at det er en "sealed unit" og bestilte nytt boss.
I min søken etter løsning kom jeg over denne videoen på youtube som beskriver fremgangsmåte. Det skal være mulig å splitte selve bosset også, det tenker jeg må til "neste gang", så jeg har kjøpt meg en 14mm nøkkel, men har ikke forsøkt selv ennå. Det ser ut som videoen beskriver samme type som våre WTB hjul med Formula nav.

https://www.youtube.com/watch?v=5ek3-j68QbQ

Lykke til- kom gjerne med en update om du finner ut av det.

mvh
Tom

Re: White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy [Re: C_F_] #2736465 21/06/2023 19:29
C
C_F_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Fikk demontert dette i dag, videoen du lenket til var nyttig.
Hadde fått av aksling ved å løsne 7+9, da kom den ut på drivsiden uten problem.
Men måtte få ut lageret på ikke-driv siden så jeg, brukte en 10mm unbrako og fikk banket det forsiktig ut.

Så måtte jeg ha en 14mm unbrako for å skru løst bosset fra ikke-driv siden. [Linket bilde]

Bestilte nytt hjul siden jeg var usikker på hvordan dette gikk.
Men sitter å ser etter nytt boss slik at jeg evt. kan reserve.
[Linket bilde]

Men er ikke imponert over kvaliteten på det bosset.
Sett fra driv siden:
[Linket bilde]

Redigert av C_F_; 21/06/2023 19:39.
Re: White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy [Re: C_F_] #2736468 21/06/2023 19:44
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har ikke hatt samme problem på min sykkel, men takk for at du deler, kan jo hende jeg får bruk for beskrivelsen.

Re: White: GX LTD GRX400, Freehub verktøy [Re: C_F_] #2736480 22/06/2023 06:05
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Flott med oppdatering! Kjekt at du fikk det til. Jeg mener jeg har sett bosset på spinn.no
XXL bestilte nytt til meg, så de skal ha varenummer i sine systemer...
Kvaliteten og løsningen er så som så og representerer vel noe av grunnen til at white kan holde prisen nede. Sykkelen er jo godt spekket ellers, men nav/hjul er såpass usynlig for forbruker at der kan de spare inn en del på pris og kvalitet.

Moderator  support