Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

1814-Rittet 2023 2.sept.

1814-Rittet 2023 2.sept. #2735763 12/06/2023 11:05
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det tradisjonsrike rittet 1814-rittet på Eidsvoll blir i år arrangert helga etter Birken den 2/9. Det går på grus,sti og asfalt fra Eidsvoll Skistadion og opp rundt i Minneåsen. Årets løype er den samme som de siste årene så vidt jeg kjenner til. Det blir spennende å se deltakerantallet på dette nye tidspunktet. Håper ikke alle har lagt vekk terrengsykkelen etter Birken.

Rittet kan søkes opp på EQ timing men det er noe feil med link akkurat nå men jeg oppdaterer med påmeldingslink så fort det er fikset.

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Tronda] #2735875 13/06/2023 17:35
E
Even jervell Offline
Fersking
Fersking
E
Hei. Er det aktuelt for deltagere med gravel/grusracer? Virker som et ritt som dette kan være veldig fint på gravel.
Mvh
Even

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Tronda] #2735900 14/06/2023 05:40
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Veldig fint at 1814 rittet fortsetter, og håper mange melder seg på (litt for langt fram til at jeg har bestemt meg selv ennå).

Men noen betraktninger: sykkelritt selger seg ikke selv lenger, så "markedsførining" gjennom facebook og websider er viktig. Per i dag sier websidene bare at rittet i 2022 er avlyst. Folk trenger oppdatert fakta info om rittet for å vurdere påmelding, om man ønsker å nå ut til flere enn "de faste deltagerne".

Jeg ser rittet hadde "early bird" pris ifjor men ikke i år. Jeg tror at en billigere pris for de som melder seg på tidlig er viktig for å få påmeldingen litt på glid tidlig, ellers sitter folk på gjerdet. De tidlige påmeldte fungerer ofte som ambassadører for rittet , prøver å få med kamerater og klubbkompiser.

Angående gravel. Det kan godt være at 1814-rittet egner seg, men erfaringen fra f.eks TrysilKnut, Elgrittet og Farrisrunden viser at det er en meget liten andel som foretrekker gravel på slike ritt. For de som liker gravel (Even Jervell), så finnes det jo også noen egne ritt som fokuserer mer mot gravel enn terreng, f.eks Stasjonsrittet og Unionsrittet.

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Tronda] #2735917 14/06/2023 07:26
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Tronda] #2735924 14/06/2023 08:21
E
Even jervell Offline
Fersking
Fersking
E
Syklus: Jeg tenkte mer at hvis målet var å få flest mulig deltagere, og på en løype som dette så kunne deltagerantallet økt hvis man ikke ekskluderte alle med bukkestyre trur jeg.
Jeg har inntrykk av at gravel blir mer og mer populært, samtidig som deltagerantall på ritt er synkende. Så hvis man da har mulighet for å bruke hva slags sykkel man ønsker, så kanskje det vil øke antall påmeldte. Slik som de gjør med grenserittet eller type strade statskog.

På et «mindre» ritt der man ikke er inndelt i klasser og i år er det åpenbart ikke et seedingritt til Birken (som det er reklamert med fra tidligere år), så kunne det jo vært aktuelt for arrangøren å prøve med åpen klasse. Hvis man da ikke ønsker separate klasser, eller man klassifiserer på en slik måte at bukkestyre bryter med reglene. Det er mulig det koster ekstra hvis man skal ha adskilte klasser og forskjellig starttidspunkt, dette vet jeg ingenting om.

Jeg ser at ca. 10% av påmeldte til trysilknut (per dags dato) skal sykle gravel. Jeg skjønner det er et lavt antall og hvis det er økonomisk eller veldig tidkrevende å arrangere for gravel så er det sikkert ikke verdt det fra arrangørens side. Men det er potensielt x-antall deltagere som ikke hadde syklet.
Birkebeinerrittet har en nedgang i påmeldte siden 2010, med en særlig nedgang etter 2014. En trend som har fortsatt frem til nå. En av klassene som er stabile, flere påmeldte er gravel (allroad), i tillegg en økning i antall kvinner (klassen har bare eksistert siden 2018).
Min mening er at målet må være mest mulig deltagere uansett nivå og type utstyr på ritt der klassifisering og løype tillater det Jeg ønsker bare å sykle litt ritt på grus jeg🤷🏼‍♂️

Dette er litt off-topic så beklager for det til trådstarter og moderator.

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Even jervell] #2735931 14/06/2023 08:58
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Even jervell
Syklus: Jeg tenkte mer at hvis målet var å få flest mulig deltagere, og på en løype som dette så kunne deltagerantallet økt hvis man ikke ekskluderte alle med bukkestyre trur jeg.
Jeg har inntrykk av at gravel blir mer og mer populært, samtidig som deltagerantall på ritt er synkende. Så hvis man da har mulighet for å bruke hva slags sykkel man ønsker, så kanskje det vil øke antall påmeldte. Slik som de gjør med grenserittet eller type strade statskog.

På et «mindre» ritt der man ikke er inndelt i klasser og i år er det åpenbart ikke et seedingritt til Birken (som det er reklamert med fra tidligere år), så kunne det jo vært aktuelt for arrangøren å prøve med åpen klasse. Hvis man da ikke ønsker separate klasser, eller man klassifiserer på en slik måte at bukkestyre bryter med reglene. Det er mulig det koster ekstra hvis man skal ha adskilte klasser og forskjellig starttidspunkt, dette vet jeg ingenting om.

Jeg ser at ca. 10% av påmeldte til trysilknut (per dags dato) skal sykle gravel. Jeg skjønner det er et lavt antall og hvis det er økonomisk eller veldig tidkrevende å arrangere for gravel så er det sikkert ikke verdt det fra arrangørens side. Men det er potensielt x-antall deltagere som ikke hadde syklet.
Birkebeinerrittet har en nedgang i påmeldte siden 2010, med en særlig nedgang etter 2014. En trend som har fortsatt frem til nå. En av klassene som er stabile, flere påmeldte er gravel (allroad), i tillegg en økning i antall kvinner (klassen har bare eksistert siden 2018).
Min mening er at målet må være mest mulig deltagere uansett nivå og type utstyr på ritt der klassifisering og løype tillater det Jeg ønsker bare å sykle litt ritt på grus jeg🤷🏼‍♂️

Dette er litt off-topic så beklager for det til trådstarter og moderator.

Dette er ikke så off-topic. Vi ser på hvordan vi skal få på plass en gravel/grusracer klasse i år. Dette rittet er som du antydet i tidligere svar godt egnet for disse syklene da det er veldig lite sti og mest grus og asfalt.

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Tronda] #2735932 14/06/2023 09:01
E
Even jervell Offline
Fersking
Fersking
E
Så bra! Jeg skal gjøre mitt beste for å få med bekjente på dette!

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: Tronda] #2737693 09/07/2023 08:05
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vil dette være et ritt for oss som sykler birken på 5:45 ?
Jeg så en video på youtube, og rittet ser gøy ut.

Re: 1814-Rittet 2023 2.sept. [Re: bwack] #2737704 09/07/2023 17:37
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: bwack
Vil dette være et ritt for oss som sykler birken på 5:45 ?
Jeg så en video på youtube, og rittet ser gøy ut.

Det er det helt sikkert. Meld deg på, så får du en hardøkt og en artig dag.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå