Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nye dekk og hjul til gravel

Nye dekk og hjul til gravel #2735715 11/06/2023 16:53
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Da har jeg gjennomført mitt første ritt (Nordsjørittet) på gravel og det ga mersmak til å sykle mer, men jeg trenger litt hjelp.

Sykkelen jeg brukte er av denne typen, bare fra 2021 https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx...XwZ7AzxPGhoC-EkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Bosset på hjulet er ganske gåent, og har fått beskjed fra en lokal sykkelbutikk at det er like greit å kjøpe nytt hjul. Hvilke hjul er til å anbefale? Helst ikke de dyreste da jeg ikke sykler for mye samt vurderer to sett, et for slicks og en for grus.

Under nordsjørittet slet jeg med å stole på dekkene i grov og løs grus, så lurer på om jeg bør bytte disse ut.
Bor i Stavanger så dekkene må tåle litt asfalt, men mest av alt gi godt grep på grus. Hvilke er til å anbefale til dette bruket? En tråd nevnte disse https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero , men jeg så for meg litt større pigger siden jeg er uerfaren og trenger litt grovere dekk til å begynne med?

På forhånd takk!

Redigert av AndyG; 11/06/2023 16:56.
Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735748 12/06/2023 09:01
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Hei. Bare en kommentar på det med å stole på dekkene i grov og løs grus. Her kan lufttrykket i dekket ha veldig mye å si. For høyt luftttrykk gir mindre håndterbarhet på ujevnt underlag. Så et spørsmål er om du sykler med slange eller om du sykler tubeless, samt hvor mye lufttrykk du brukte på rittet. Det å (lære å) sette opp tubeless og 'tørre' sykle med 'lavere' lufttrykk kan være en nøkkel til å oppleve bedre kontroll.

Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735751 12/06/2023 09:34
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Godt poeng, sykla med 4.2 bar ca i begge hjul, så kan nok hende mindre bar hadde hjulpet en lang vei det også

Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735758 12/06/2023 10:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 til Espens kommentar.

For valg av fornuftig lufttrykk, gir SRAMs trykkalkulator en pekepinn.

Hva gjelder dekk, spesifiserer du ikke hvilke du allerede bruker. Gjør det, så får du bedre svar.

Men jeg mistenker at det er WTB Riddler Comp. Riddler er i utgangspunktet anerkjent og allsidig, særlig den nye versjonen med SG2 punkteringsbeskyttelse, men Comp-versjonen er en enklere OEM-utgave som gjerne følger originalt på rimelige sykler og skiller seg fra standardversjonene som selges løst. Grovere og hardere gummiblanding vil gi mindre ettergivenhet og redusert grep Comp er så vidt jeg vet heller ikke egnet for slangeløst oppsett, og bør i så fall heller ikke settes opp slangeløst.

Om Comp er dekket du bruker, er det dermed absolutt verdt å se etter alternativer. Jeg kjenner ikke Nordsjørittet og dine lokale forhold, men se gjerne på gravel-dekk på Bicycle Rolling Resistance og nyere tråder som Dekk for grus og asfalt og den mer nerdete Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance.

Du skriver heller ikke hvilke hjul/felger du har ICON_SMILE men om det er felgene WTB ST i21 TCS på Formula-nav, burde det være solide hjul som også er velegnet for slangeløst oppsett. Ideelt sett kan du bruke bredere felger, men 21 mm indre felgbredde fungerer. Jeg ville ikke ha byttet ut hjulene på grunn av et boss, men heller rådført meg med et godt sykkelverksted eller hjulbygger, fått hjulene vurdert og kjøpt nytt boss ved behov.

Nye, bredere og lettere hjul er alltid fint, men jeg er slett ikke sikker på at det er en nødvendig investering for deg.

Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735759 12/06/2023 10:31
A
AndyG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Antakelsene stemmer i forhold til dekk og hjul.
Jeg prøver litt lavere trykk (takk for link) og oppgraderer dekkene hvis dette ikke hjelper.

For også XXL til å kikke på bosset da det var spinn som anbefalte nye hjul hvis smøring ikke hjalp

Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735766 12/06/2023 12:03
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg sykler 38 bredde på dekkene. For en vanlig tur i marka ligger jeg på ca halvparten av det du gjorde på rittet, ca 30 psi (2.1 bar) foran og 35 psi bak (2.4 bar). Jeg er da 85 kg og har ikke noen superlett sykkel.

Jeg har da tubeless. Med slange er man litt mer utsatt for 'snake bites', dvs at slange kommer i klem mellom f.eks. en stein og felgen, og får en liten punktering fra det. Det er grunnen til at mange konverterer til tubeless etterhvert, da kan man sykle på litt lavere trykk uten like stor punkteringsrisiko.

Men prøv deg frem med det du har! Sett det opp med lavt trykk og ta en tur, så får du litt feeling med om det gir mer trygghet.

Hvis man ikke har syklet så lenge så høres tubeless veldig 'avansert' og vanskelig ut. Det enkleste er hvis man har noen venner som gir råd og kan vise fram. Men når man først har kommet seg over på tubeless så ser man seg svært sjelden tilbake. Så om det ikke er aktuelt sånn helt til å begynne med kan du begynne tenke på det.

Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735768 12/06/2023 12:14
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ang tips på hjul: vanskelig å vite hva man tenker om budsjett, og jeg kjenner ikke markedet slik det ser ut nå.

Men har selv god erfaring med hjul fra hunt, for eksempel
https://www.sykkelkomponenter.no/sy...unt-4-season-gravel-disc-x-wide-hjulsett

Jeg har 25mm indre bredde på felg på mine daglige gravel-hjul (fra annet merke) og synes det er topp, men passer best på dekk fra 35mm og opp. Alternativt finnes det hjulsettet der også i en variant som ikke er 'x wide' og dermed passer litt bedre hvis også smalere dekk er aktuelt.

Re: Nye dekk og hjul til gravel [Re: AndyG] #2735784 12/06/2023 14:30
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Har selv hjul fra HUNT, men synes HOPE lager fine hjul de også. Begge merkene er fra England.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.

Moderator  support, Valentino