Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpshjelp: hvilket av disse alternativene?

Kjøpshjelp: hvilket av disse alternativene? #2735690 11/06/2023 07:15
E
eps1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei!

Håper på gode råd fra dere eksperter. Jeg skal ha en ny sykkel for hovedsaklig pendling. Pendlerveien er 4-5 km hver vei, mest asfalt, noe hardpakket fin grus, noen bakker men ikke veldig bratte. Den skal også brukes på vinteren. Budsjett: opp til 13k, absolutt maks 15k.

Jeg ønsker lite vedlikehold, derfor er 1-delt eller navgir attraktivt - hver med sine potensielle(?) ulemper. Ønsker en lett oppreist sittestilling. Hydrauliske skivebremser er et must. Helst ikke over 12 kg.

Marin Presidio 2: Denne sikler jeg umiddelbart litt på... Nexus navgir, som betyr lite vedlikehold. Liker utseendet. Det jeg er redd for, er å få problemer i oppoverbakkene. Denne kan jeg få for 6000 (satt ned fra 12000, men jeg ser at andre selger den for 8-9000).

Marin Presidio 1: Denne kan jeg få for 6400. Jeg TROR denne er 1-delt, men er faktisk ikke sikker.

Diamant AR V Sora; Denne får jeg for 11200. 2-delt, så vidt jeg kan se. Karbongaffel.

Gekko Firm STR: Denne får jeg for 9000.

Hva tror dere? Er takknemlig for råd om hvilke, og hvorfor....og selvsagt hvis det finnes andre, opplagte alternativer. ICON_SMILE

Re: Kjøpshjelp: hvilket av disse alternativene? [Re: eps1] #2735692 11/06/2023 08:07
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Søkt mye rundt samme type sykkel.

Prinsipielt ville jeg jo likt å droppe både Diamant og Gekko fordi de ikke klarer noe så enkelt som å legge ut en geometritabell. Men du har kanskje mulighet til å teste dem, fremfor å kjøpe på mål?

Specialized Sirrus ser ut til å være på salg i forskjellige modeller nå, kan være verdt å sjekke.

Canyon har også interessante sykler i kategorien "flatt styre, lav vekt", men ofte ganske aggresive.

Dette er en fin side der du kan legge inn tannhjul foran og tannhjul på kassetten, og få en grafisk fremstilling av hvordan giringen vil være:

http://www.gear-calculator.com

Hvis du ikke vet noe om kadens, vil jeg tippe at du kan legge inn ca 75 for å sykle vanlig, En ting du vil se er at de 8-delte nav-girene kan bli ganske tunge.

Re: Kjøpshjelp: hvilket av disse alternativene? [Re: eps1] #2735765 12/06/2023 11:20
E
eps1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for svar. Jeg har mulighet til å prøve dem, ja. Det ser jeg på som et absolutt must.

Tar gjerne i mot flere innspill ICON_SMILE

Moderator  support