Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sweet Protection solbriller ?

Sweet Protection solbriller ? #2735558 09/06/2023 05:25
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg synes det er utrolig coolt at et norsk selskap som Sweet Protection tar opp konkurransen med de store innen sportsutstyr, og tenker å kjøpe ny sykkelhjelm fra Sweet, og vurderer også solbriller fra SP.

Noen som har erfaring med solbrillene deres , gjerne vs Oakley etc. ?

Og funker photokromatisk glass ok , verdt pristillegget ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: HeavyDude] #2735559 09/06/2023 05:44
M
maratomnr50 Offline
Medlem
Medlem
M
Jeg bruker Sweet Memento RIG Photochromic hver dag for tiden. Kommer fra Oakley Radar EV Prizm Trail.

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte de var at man ikke nødvendigvis må bytte briller når man setter seg inn bilen etter sykkeltur og at de generelt kan brukes til andre ting enn sykling også.

Jeg har ikke følelsen av at Sweet-brillene står noe særlig tilbake for Oakley-brillene, men Oakley-brillene gjør det nok hakket bedre enn photochromic i lysfattige forhold.

Martin
Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: maratomnr50] #2735560 09/06/2023 06:14
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: maratomnr50
Jeg bruker Sweet Memento RIG Photochromic hver dag for tiden. Kommer fra Oakley Radar EV Prizm Trail.
Hovedgrunnen til at jeg kjøpte de var at man ikke nødvendigvis må bytte briller når man setter seg inn bilen etter sykkeltur og at de generelt kan brukes til andre ting enn sykling også.

Mine fotokromatiske (Oakley) gir veldig lite solbrille-effekt inne i bilen. Det virker som om glasset i bilen filtrerer ut det spektret som gir fotokromatisk effekt.
Uansett, jeg har tafset på Sweet brillene i butikk og de virker godt satt sammen og godt bygget, til motsetning fra f.eks Northug brillene som ga meg litt billig feeling både på plastikk og gummi. Sweet står nok på lista neste gang jeg skal ha sportsbriller.
Jeg har 2 Sweet hjelmer og de er bra både på funksjon og byggekvalitet.

- Stefan
Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: Stefan77] #2735565 09/06/2023 06:49
I
Ivar Nilsen Offline
Fersking
Fersking
I
Northug brillene virker ikke veldig solide nei, og det å ta av å på ramma føles litt som å bygge en kinderegg-leke.

Når det er sagt så er de ganske rimelige og fungerer helt greit. Jeg har brukt mine utelukkende med det der fargeskifte-glasset i 2 år nå. Vært over styret flere ganger og brilla har blitt mistet både her og der og generelt behandlet ganske røft men med unntak av et par riper i glasset har de holdt overraskende bra. Jeg tror jeg ga 600-700 for mine og hadde ikke sett for meg at de skulle holde så lenge.

Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: HeavyDude] #2735566 09/06/2023 07:14
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Kjøpte Sweet Memento til dama i fjor. Hun er veldig fornøyd med dem, men hun har ikke Photocromic-varianten. For meg som har et smalt ansikt så sitter de ikke godt nok til terrengsykling, men for henne som har et mer normalt ansikt har jeg inntrykk av at de sitter knall.

For hennes del var det også et viktig moment at de ikke ser så fryktelig "treningsbrille" ut, men tror nesten hun er gira på noe mindre til de mest svette turene.

Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: HeavyDude] #2735579 09/06/2023 08:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg synes fotokromiske er ekstremt bra, men det handler om hvor du sykler og bor.
Jeg har kjørt Oakley og Julbo sine de siste 10+ årene og sverger til fotokromisk egentlig overalt fordi man går inn og ut av skygger hele tiden.(feks synes jeg Oakley Trail Prizm funker ræv sammenlignet, de er for lyse når det er lyst og for mørke når det er mørkt/skygge).
Jeg har ikke prøvd Sweet sine fotokromiske.

Men, det er forskjell på hvor raske fotokromiske er, men både Julbo og Oakley er gode og skifter meget raskt.
MEN, på feks Julbo er 1-3 glassen ikke lyse nok, så neste par blir 0-3 som da ikke blir supermørke(sjeldent problem i Trøndelag inni skogen) men lysere i mørket/skyggen.

jeg har i tillegg et par glass med blanke for kveld og høstmørke, og et glass med mørk solbrille for fjellturer i skarp sol en gang hvert jubelår :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: HeavyDude] #2735615 09/06/2023 13:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har fotokromatiske og synes ikke de skifter spesielt raskt. Kjapp googling sier at det tar flere minutter for å returnere til noenlunde klare fra mørke, raskere andre veien. Dessuten er de temperaturfølsomme og blir mørkere i kaldt vær selv om det ikke er særlig lyst. Dessuten er det UV-stråling de reagerer på, så de funker ikke særlig bra i bil. Alt i alt er jeg halvfornøyd.

Re: Sweet Protection solbriller ? [Re: HeavyDude] #2735629 09/06/2023 20:10
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Feilplassert

Redigert av Plankepetter; 09/06/2023 22:59.

Moderator  support