Jeg var også opp E6 i dag og inngrepet det er snakk om er kun 50 meter på en nærmere 5 km lang sti. Føltes heller ikke så dramatisk ut som det vises på bildene på en grov steinrøys av en sti.
Ellers er jeg sikker på at dette ikke har noe med tilrettelegging for skiløype. Resten av stien er som sakt helt urørt, og de som kjenner stien vet at den er veldig røff med store Stener og fjellformasjoner stikkende opp her og der på stien. Det korte partiet som er noe høvlet ut ender også på en liten topp før det går bratt nedover til en myr. Her vil ikke stor løypemaskin kunne kjøre videre ned uansett. Man ser også når man står på toppen at skogsmaskiner har kjørt 90 grader inn til venstre mot Hobo. Og i store deler mellom E6 og Hobo og videre mot Bunghole er det nå tatt ut mye skog. Ovenfor grinda er det gjort akkurat det samme i en liten steinkneik på blåsti og der kjøres det aldri preppemaskin, men det er nettopp tatt ut en del skog. Ser man på Måneskinsløypa og kongens løype langs øvresetertjern er det ikke tvil om at inngrepet er gjort for å planere ut for skiløype og preppemaskin. Her er det planert ut i hele Stiens/skiløypa lengde og brukt masse bark. Hvis E6 nedover blir videre planert ut og fylt med bark Ila året skal jeg bite i meg disse ordene.
Og bare for ordens skyld er jeg selvfølgelig ikke tilhenger av dette inngrepet på E6 eller det som er gjort i Måneskinsløypa eller Kong Olavs løype for den saks skyld.