Ble litt skuffa på første stitur i på E6'en oppdaget at det har blitt gjort endringer som har ødelagt det siste hinderet når man har kommet opp til Høgåsen. Det har vært gjort hogst i område i fjor, og så i vinter at kommunen hadde kjørt opp løypa med stor maskin. Tidligere har det kun vært kjørt scooter-spor der.
Endringene som er gjort er at store steiner er fjernet og knausen som var der tidligere er pigget bort og er nå bare en kjedelig uinteressant bakke.
I utgangspunktet synses jeg slikt er uakseptabelt, men dersom det er en del av en nøye gjennomtenkt og sober plan, for å gjøre et lite utvalg av stier mer fremkommelige, eller at det dreier seg om et enkelt vanskelig punkt på en ellers svært fremkommelig sti, så synes jeg det kan være greit. Dessverre, så ser vi her i Trondheim at slikt (og grusing) ser ut til å bli gjort på måfå og uten noen som helst helhetstanke eller forankring i de vedtatte reguleringsplanene.
Bymiljøetaten må jeg si jeg er meget skeptisk til. Ofte virker det på meg som de bare finner på prosjekter for å ha noe å gjøre og de tar ikke hensyn til brukerne av marka faktisk søker etter.
I vår har de startet hogst ved Øyungen. Hvorfor? Neppe noe folkekrav!
Den kneika der brukte jeg utallige ganger tidlig i min stikarriere. Nå er den altså historie
Re: E6 i Nordmarka - kommunen gjør terreng-endringer
[Re: oyvin]
#273533806/06/202312:49
Gjetter det er gjort for for å kunne preppe skiløype der? Synes det er mer og mer av det, sikkert litt som følge av mindre snø.
Ja, mistenker at noen har tenkt at her har vi mulighet for å gjøre noen tilpassinger så man kan komme frem med stor løypemaskin, når det har vært hogst i området. Men veldig usikker på om vi egentlig trenger flere skiløyer i Oslo og synd når mer "uberørte" områder deles opp og gjøres tilgjengelig for store maskiner. Det burde ikke være helt stuereint..
Allikevel ble den kjørt opp med stor løypemaskin samtidig som den over. Det var da ikke nok snø til å kjøre spor, så det ble kun laget en såle for skyteski. Tror ikke akkurat det var noen suksess heller, for den ble kjørt opp akkurat når det var væromslag, så var ikke mange som hadde gått der før sålen regnet bort og ble fylt med barnåler.
Antall km med skispor i Oslo er hinsides enhver fornuft. Både antall preppekm og frekvens på prepping er nesten ikke til å tro. Jeg kan ikke se det finnes noen god grunn til å utvide løypenettet enda mer.
Oi det har jeg ikke sett. Må ha skjedd i våres hvis det er der jeg tror. Er dette der blåmerket sti tar av til høyre? og følger men rett fram havner man ned på Myra som går parallelt med Åsen? Mye hogst i området rundt Bunghole, Hobo og gule. Nydelig glissen furuskog er også hogd mellom Riksarkivet og Grinda.
Jeg husker da vi hadde Pioneren-dugnad i Salamanderen, og en eller annen myndighetsperson fra BYM dukket opp og ba om å prate med AltaBjørn om Brumlebass og hva som hadde skjedd der. Vi andre lempet stein, mens AltaBjørn fikk kjeft (slik jeg forstod det). Når jeg ser hva noen andre (BYM? Skiforeningen?) tillater seg å gjøre på E6 så må jeg le litt av dette opptrinnet
For de ikke så lokalkjente: Salamanderen og Brumlebass er nabostier som møtes ned mot en grusvei. Salamanderen var/er en del av Pioneren som var godkjent av BYM, mens Brumlebass var kanskje mer i grenseland. Brumlebass er en fin sti med steinsettinger der det ble brukt lokalt materiale, og en sti som har skapt diskusjoner her inne om "endurolinjer" på dette forumet. Uansett så er Brumlebass oppkalt etter tonen (kjeften? ) i samtalen der og da mellom BYM og vår kjære Alta Ihvertfall slik jeg husker historien!
Og i andre tråder diskuterer vi "problemet" slitasje fra el-sykkel kontra vanlig sykkel... Meningsløst! "Alt" er lov i Norge om man kan linke det til at her kan det bli skiløype 3-4 dager i løpet av året. Har en del områder der jeg bor som også har blitt utvidet for løypemaskin. Gjort syklingen helt ubrukelig ved at det masse trefall som "grunnlag".
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Begynner å bli fryktelige mange eksempler på av stier som har blitt ofret til store langrenns-guden. Ene flytstien som gikk fra ene gruspartiet litt nord for Langsetløkka retning mot Barlindåsen ble til 6-felts langrennspor. Måneskinnsløypa har også blitt slik, men om sommeren er det ikke så mye grus, men jævlig mye gjørmehull.
Jeg ser ikke problemet med at stiene som brukes til skiløyper vinterstid utbedres.
For den gemene hop så blir det lettere å gå, sykle, løpe eller trille barnevogn sommerstid De som på død og liv skal knote rundt i crux, drop, rothelvete og steinur har nok stier å velge blandt i Oslomarka.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: E6 i Nordmarka - kommunen gjør terreng-endringer
[Re: Brabus]
#273541807/06/202311:46
For den gemene hop så blir det lettere å gå, sykle, løpe eller trille barnevogn sommerstid
En nokså stor antakelse at øvrige brukere som ferdes på blåsti i Nordmarka i dag, ønsker at det skal bli letter å gå, sykle, løpe eller trille barnevogn der? Tipper mange, som oss, ferdes på stiene nettopp fordi de er stier (antakelse fra min side der, altså).
Det er nok av førsteklasses sportsgrus i Nordmarka.
Nå er det også snakk om vanlige blåstier som heller blir destruert for å legge dritbrede skiløyper om vinteren som skal inkludere både skøyte-løype og 4 felts klassiskløype. Ikke allerede skiløyper som skal utbedres. Som om det ikke er nok skiløyper rundt omkring i Oslomarka allerede
Vi har litt av det samme her i marka - flotte stier som blir universelt utformede grusveier uten at noen har bedt om det, eller at det er et behov for å gjøre det. Typisk grussti midt i ingensteds, trapper man må på klatretur for å nå osv.
En kompis mente at det gjorde det kjipere å ha med barn på tur. Grusvei = kjedelig. Sti = gøy.
Re: E6 i Nordmarka - kommunen gjør terreng-endringer
[Re: knutspeed]
#273543207/06/202314:28
En kompis mente at det gjorde det kjipere å ha med barn på tur. Grusvei = kjedelig. Sti = gøy.
Det der stemmer godt, ungene mine var/er likedan. Og det er jo ikke så rart, en brei grusveg er ikke i nærheten av den samme følelsen og utfordringen å gå på som en smal sti med røtter og stein. I tillegg gir den økt avstand til naturen sammenlignet med en smal sti, og det gir en helt annen (og i mine øyne mindre innholdsrik) turopplevelse. Ikke like lett å få med seg det spennende dyre- og insektslivet i kantene når grusvegen er 4 m brei.
Har dere som ferdes/bor i området sagt fra til BYM? Er jo fult mulig de føler de gjør markabrukere en tjeneste, ut fra de ser noen likes på FB eller hva vet jeg. Om tilsynelatende forbedret framkommelighet nå er intensjonen bak dette. Anbefaler at spørre og gi uttrykk for hva man syns direkte til de som er ansvarlige, holder med en Mail tipper jeg. De ansvarlige leser nok ikke her
Det som er virkelig underlig er at all tilrettelegging for skiløyper skal holde samme maksede dimensjon. Både fra et økonomisk og økologisk perspektiv, samt for mer variert skiterreng, så burde noen skiløyper dimensjoneres for scooterprepping, og kanskje to meter bred anleggstrassé gjennom skogen. Ville dessuten berike tur(sykkel)terrenget i sommerhalvåret.
Det som er virkelig underlig er at all tilrettelegging for skiløyper skal holde samme maksede dimensjon. Både fra et økonomisk og økologisk perspektiv, samt for mer variert skiterreng, så burde noen skiløyper dimensjoneres for scooterprepping, og kanskje to meter bred anleggstrassé gjennom skogen. Ville dessuten berike tur(sykkel)terrenget i sommerhalvåret.
Jeg tror vi som gruppe har en del å tjene på å være mer aktive i å påvirke Skiforeningen og BYM ++ i deres diskusjoner med de øvrige marka-organisasjonene. Både DNT og Skiforeningen har uttalte mål om å være aktive tilbydere av turopplevelser for stisyklister, og da burde deres tilrettelegging følge brukermassens interesser. Da tror jeg ikke stor preppemaskin og 6m bredde er tingen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: E6 i Nordmarka - kommunen gjør terreng-endringer
[Re: Anders A-R]
#273554808/06/202321:34
Det som er virkelig underlig er at all tilrettelegging for skiløyper skal holde samme maksede dimensjon. Både fra et økonomisk og økologisk perspektiv, samt for mer variert skiterreng, så burde noen skiløyper dimensjoneres for scooterprepping, og kanskje to meter bred anleggstrassé gjennom skogen. Ville dessuten berike tur(sykkel)terrenget i sommerhalvåret.
Jeg tror vi som gruppe har en del å tjene på å være mer aktive i å påvirke Skiforeningen og BYM ++ i deres diskusjoner med de øvrige marka-organisasjonene. Både DNT og Skiforeningen har uttalte mål om å være aktive tilbydere av turopplevelser for stisyklister, og da burde deres tilrettelegging følge brukermassens interesser. Da tror jeg ikke stor preppemaskin og 6m bredde er tingen.
Ja, jeg tror du er på ballen her. Kan ikke se hvem det er som egentlig vil ha bare firefeltsskipor overalt hvor man lager løyper. Det er neppe noen tverrpolitisk engihet om det. BYM kam umulig ha en agenda om at slik må det være. Selv Skiforeningen ser helt sikkert egentlig verdien av et variert løypetilbud.
Tror det er litt sånn at BYM får oppdrag om å lage løype herfra til dit, og da går til verks cirka som dette: "OK kara, vi skal lage fem kilometer skiløype. Da er det bare å ta fram anleggsmaskinene og pløye ned skog i cirka ti meters bredde så man får en løypetrassé vi får brukt tråkkemaskinene våre. Rart de aldri ber oss lage noe vi kan bruke snøsccotere til å lage løyper med. Ville koste 15% prosent i produksjon, og kanskje kunne ha enda lavere driftskostander. Men, men, skiløype skal det bli".
Re: E6 i Nordmarka - kommunen gjør terreng-endringer
[Re: Ndreas]
#273558709/06/202309:41
Snodig, hvis jeg høyreklikker på det generiske bildeikonet og åpner det i ny fane får jeg en feilmelding fra Dropbox.
Ser ut som dropbox blokkerer dem. Har lastet dem opp til en annen tjeneste her.
Syklet en ny tur igår kveld opp E6 og ned Covid, og ser at hogstmaskinen som har vært der, faktisk har laget en parallell vei i skogen utenfor stien, så det at de har gjort disse terreng-endringene har iallefall ikke med at de måtte gjøre dem for å komme seg rundt i hogst-feltet.
Så det betyr at det utelukkende er for å tilrettelegge for å kjøre en stor løypemaskin (i det som tidligere var - og som de fortsatt omtaler som "scooter-løype" (lenke til løype på skiforeningen)
Tror det er litt sånn at BYM får oppdrag om å lage løype herfra til dit, og da går til verks cirka som dette: "OK kara, vi skal lage fem kilometer skiløype. Da er det bare å ta fram anleggsmaskinene og pløye ned skog i cirka ti meters bredde så man får en løypetrassé vi får brukt tråkkemaskinene våre. Rart de aldri ber oss lage noe vi kan bruke snøsccotere til å lage løyper med. Ville koste 15% prosent i produksjon, og kanskje kunne ha enda lavere driftskostander. Men, men, skiløype skal det bli".
Det kan virke som det er et ganske stort gap mellom hva innbyggerne ønsker seg og hva hva kommunen ender opp med å gjøre.
Bor på korsvoll, og det har vært flere prosjekter her de siste årene.
F eks ny grusvei mellom grinda og sognsvann:
Kan ikke huske at noen har etterspurt dette, og ser i praksis at denne veien ikke er ekstremt mye brukt i forhold til de inngrepet som har blitt gjort i "uberørt natur". Kanskje tenkte de at de skulle fordele mer trafikk mot Maridalen, så ikke alt går opp til Ullevålseter, men problemet med Maridalen er at det er jo at det ikke finnes noe serveringstilbud der. Låkeberget kafe ble nedlagt på 70-tallet pga vern av drikkevannet (man kan se grunnmuren når man sykler inn Maridalsveien noen 100 meter før låkeberget parkering). På ski var det heller aldri noe problem å komme seg på ski fra Grinda til løypenettet ved Sognsvann via gamle løyper gjennom skogen og over Svartkulp.
Den nye grusveien er også en stor omvei mot f eks å følge Carl Kjeldsens vei hvis man kommer østfra til sognvann, så hva med å heller bruke allerede bearbeidet areal og lag en bedre gang og sykkelvei som tar en raskeste vei til Sognsvann. Det hadde jo vært til langt større nytte for flere mennesker..
Også var det selvfølgelig grønn adkomst Sognsvann, som møtte protester lokalt, kanskje mest pga at de fjernet parkeringsplasser. Men man ser jo at 90% velger den korteste veien fra t-bane til sognsvann via bommen via den gamle veien. Mener at det var 3 mill. det prosjektet kostet. Tror f eks tiltak som en lekeplass på sognsvann hadde vært mye mer ønskelig.
Det samme tror jeg gjelder for denne saken, det er ingen som ønsker seg trikkeskinner og skøytetrase igjennom skogen her, tror heller mange liker de mindre opparbeidede skogsløypene hvor man kommer tettere på naturen og får en fin variasjon til de vanlige løypene. Og blir det for dyrt å ha et scooter-tilbud i tillegg til løypemaskiner, så klarer folk helt fint å gå opp spor selv, i praksis må man jo alltid gjøre det iallefall fra Grinda til Hammern, fordi det gjerne tar en uke før løypene blir kjørt opp etter et snøfall. Når man sykler sti på vinteren så er det overraskende mange stier som blir hold "åpne" av fotgjengere, løpere, syklister.
Også er det selvfølgelig naturperspektivet hvor Oslo Kommune forsøker å fremstå som norgesledende med forsvarlig "plukkhogst", rekonstruksjon av tidligere myrer osv. Refrenget er jo at det er i distriktene hvor uvitende lokal-politikere stadig godtar stadig nye innhugg og nedbygging av natur. Men det er jo akkurat det samme som skjer her, hvor det tilrettelegges for større maskiner som umulig kan kan ha noen positiv innvirking på dyreliv og naturmangfold.
Ellers representerer stier også en kulturell verdi og historie over tidligere tiders bruk og en mykere menneskelig interaksjon med område. Det også blir forringet og ødelagt når man tar i bruk moderne maskiner, som kan gjøre mer skade på en dag enn hva et menneske kunne gjør gjennom et helt liv for 100 år siden. Et typisk innspill er jo at det har vært drevet skogsdrift her i mange 100 år, men typisk tror jeg det hogges omtrent hvert 70 år, så ofte vil forrige hogst ha blitt gjort med hest og utstyr og med lagt mindre skader og slitasje på naturen. Typisk ble det gjerne også hogd på vinteren når det var frost og snø som gjorde det enklere å ta ut tømmeret, men nå hogges det året rundt og resultatet er spor som antakelig ikke er restituert før ved neste hogst om 70 år..