Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk 25 eller 28

Dekk 25 eller 28 #2735215 05/06/2023 12:09
L
Loffensfar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Hei!

Ny her så beklager hvis dette spørsmålet enten er dumt eller finnes svar på i en eksisterende tråd:)
Jeg har en Bianchi Nirone 7 som jeg skal kjøpe nye dekk til og ble plutselig usikker på om både 25 og 28 dekk går fint her, og i så fall hva som er anbefalt? Prøvde å sjekke dekkene som er på, men klarte ikke å tyde bredden.

Re: Dekk 25 eller 28 [Re: Loffensfar] #2735282 06/06/2023 07:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvor er moderator?

Jeg mener ikke at du har sagt noe galt, bare at moderator har greie på Bianchi ICON_SMILE

Via Nirone 7 med felgbremser er en klassisk modell, og jeg vet ikke om dekklaringen har endret seg i den mangeårige historien.

De siste årene er den kommet med 25 mm dekk, men jeg leser at enkelte har brukt 28 mm.

Vær oppmerksom på at det ikke er bredden oppgitt på dekksiden som er avgjørende, men den reelle bredden, som er en funksjon av felgbredde og dekkbredde i kombinasjon.

På denne sykkelen har du trolig rimelig smale felger, kanskje 17 mm indre felgbredde. Og siden 2020 er dekkene i praksis blitt smalere på grunn av nye ETRTO-standarder. Samlet burde det tilsi at du får plass til dekk oppgitt til 28 mm.

F.eks. er GP 5000 eller GP 5000 S TR i 28 mm i praksis kun rundt 1 mm bredere enn gamle GP 4000S II i 25 mm.

Kjøp for all del dekk som kan returneres, i tilfelle jeg tar feil. Men da må jeg nesten enda en gang love å spise hatten min. Nå i letteste sommerversjon. Castelli eller Assos.

Re: Dekk 25 eller 28 [Re: Loffensfar] #2735332 06/06/2023 12:31
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Ta og mål hvor bredt dekket ditt er som Sepeda sier og oppgi også hvilket hjulsett du har så kan sikkert noen har inne komme med en nøyaktig antakelse. Har du mye å gå på med det dekket du har på nå da? Ofte trangest der kjedestagene møter kranken.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Dekk 25 eller 28 [Re: Loffensfar] #2735364 06/06/2023 21:11
L
Loffensfar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Takk for svar! Teknisk for meg dette, men jeg fikk kyndig hjelp i butikk og gikk for 25. Fant ut at den sto med 23 foran og 24 bak (mulig omvendt, husker ikke), så det virket litt rart? Men virket som de nye dekkene hadde litt mer å gå på ja. Men virket spot on når jeg pumpet opp.
Tok en testtur i dag og det gikk litt skeis.. Bakdekket begynte å dunke etterhvert og når jeg stoppet så oppdaget jeg at det hadde kommet en kul på dekket, samt at det var slitt på toppen. Mistenkte at det hadde slått inn i brems eller gir, men fant ikke helt ut av det. Husker ikke merket, men tror det var Maxxis. Mulig dekket var høyere enn de forrige og at det subbet innpå, evt. at en girvaier har gått innpå. Men ble litt usikker av den kulen på dekket, kanskje det var slangen som hadde klumpet seg, eller for mye luft? Tror jeg hadde ca. 7 bar.

Re: Dekk 25 eller 28 [Re: Loffensfar] #2735372 07/06/2023 05:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kul på dekket kommer høyst sannsynlig av at dekket ikke er poppet skikkelig på felgen - altså at dekket står skjevt på felgen.

Langs dekket går det som regel en linje som skal følge felgkanten. Om linjen og dermed dekket går ut og inn av felgen, eller du kan se at dekket er ujevnt når du spinner hjulet, er ikke dekket poppet på.

Om kulen er i nærheten av ventilen, kan det skyldes at ventilen ikke er satt skikkelig inn i felgen og slangen dermed hindrer dekket å poppe på.

Feil på selve dekket er langt mindre sannsynlig, og umulig å si noe om uten bilde.

Du må poppe dekket på felgen, enkelt sagt pumpe opp opp slik at dekkanten kommer rett på på felgen.

Følges gjerne av skarpe smell når dekket popper på plass.

Bruk gjerne litt såpevann på dekkanten for å få det lettere til å poppe på. Eller Schwalbe Easy Fit, om din lokale forhandler har.

Du kan gjerne bruke høyt trykk for å få dekket til å poppe på. F.eks. makstrykk oppgitt på dekksiden. Og både felger og dekk tåler som regel betydelig mer, særlig når du bruker slange.

Hva gjelder egnet dekktrykk for 25 mm dekk ute på veien, avhenger det av bl.a. kroppsvekt. 7 bar/100 psi er skikkelig høyt, og trolig unødvendig høyt om du ikke er en tung rytter. SRAM har en god trykkalkulator.

Vil uansett råde deg til å gå til forhandler eller en sykkelkyndig kompis og snakke gjennom både oppsett og dekktrykk.

Vennlig tips: Om du vil at forumet skal ta seg tid til å hjelpe, bør du i det minste ta deg bryet med å legge merke til hvilke dekk du kjøper og helst oppgi både hvilke dekk og hjul/felger du har yes ICON_SMILE

Re: Dekk 25 eller 28 [Re: Loffensfar] #2735385 07/06/2023 08:52
L
Loffensfar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Takk for gode og konstruktive svar og tar til meg vennlig tips om å gjøre litt mer innsats på informasjonsfronten.

Re: Dekk 25 eller 28 [Re: Loffensfar] #2735644 09/06/2023 23:36
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Litt sent svar, men klassisk nybegynner feil å montere slangen med brett. Da blir det klump. Pump slangen så den er oppfylt, uten å bli for stor. Monter ene siden av dekket først. Dytt så slangen opp i dekket. Pass på at den er jevnt og bent fordelt rundt hele dekket. Dytt så på plass siste side av dekket, helst uten spaker for å unngå punktering. Dytt dekket inn til midten - der er det best plass.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå