Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes.

Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. #2735147 04/06/2023 19:05
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Vurderer om jeg skal prøve meg for første gang med klikkpedaler på sti.
Trives i grunn veldig godt på flate pedaler 90 prosent av tiden. Men merker ned særlig raklete rockgardens at føttene kan havne i litt ugunstige posisjoner. Og også i stående sprinting langs ujevnt underlag tror jeg det kunne vært hyggeligere om føttene holdt seg bedre på plass.

Er naturligvis også livredd for å sitte fast i pedalene ICON_SMILE

Jeg trives som sagt godt med flate pedaler og er mest interessert i å sitte bare «litt bedre fast». Ønsker ikke nødvendigvis å endre så veldig på tråkkestilen og trekke opp med pedalen osv.
Tror jeg ser etter et oppsett med ganske brede pedaler som kan fungere godt som plattformpedal om foten klikker ut uønsket. I tillegg må det være veldig lett å komme både inn og ut av pedalen. Er det noen pedaler som er kjent for å være lett å komme ut av? Eller kommer det bare an på cleaten? Er det eventuelt en spesiell cleat jeg skal se etter? Tenker at jeg bør ha veldig lite float for kunne klikke raskt ut? Noen som har erfaring å dele fra sin egen overgang fra flatt til klikk? Er det så skummelt som jeg tror?

Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: Flo] #2735152 04/06/2023 20:14
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Bytter mellom flatties og klikk litt om hverandre etter lenger tid på den ene. Har også byttet fra SPD til crankbrothers. Fordelen der er litt mer flyt (av foten på pedalen) når man er klikket inn, merker jeg liker å vri/vinkle litt på foten, spesielt etter lenger tid på flatties. Crankbrothers klossene kan man også vinkle mot stortåen for tidligere release.

Anbefaler CB Mallet E LS, litt fikling at få de justert inn men sammenlignet med teks XT trail pedalen får du faktisk støtte av plattformen under skoen og man kan merke den under litt mer fleksible såler, gitt at du stiller inn pins og slikt så de passer til skoen din.
Nedtur er at messing klossene er slitevare og må byttes etter et par sesonger når de blir litt slappe i klikket.

Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: Flo] #2735182 05/06/2023 08:26
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Om du kjøper shimano spd, har du på de fleste pedaler(om ikke alle) justering på pedalen(med en liten unbrako) slik at at du kan justere hvor hardt den skal stramme.
I tillegg på cleats har shimano to varianter. SH51 og SH56 hvor den ene klikker ut ved å vri foten ut til siden, mens den andre klikker ut ved i vri foten både til siden og på skrå. Jeg liker defintivt best 51 hvor det kun er den ene måten å klikke ut på, mens for en som ønsker å lettere kunne klikke ut vil antagelig 56 være det beste alternativet.
Om jeg ikke husker feil er SH51 svarte, mens SH56 er metall/sølv.

Redigert av Gew88; 05/06/2023 08:26.

Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: Flo] #2735193 05/06/2023 09:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jepp. Det semmer om Shimanoklossene.
Jeg har et par multireleaseklosser jeg ALDRI kommer til å bruke. Det er etter min mening aldeles totalt ugunstig at pedalene løser ut i flere enn den riktige retningen. De klossene kan gå til et verdig formål.

Det viktigste for å komme inn i bruk av klikkpedaler er å øve til bevegelsen sitter i refleksene. Jeg har ca 30 år på klikkpedaler og kan ikke huske sist jeg ikke kom ut av dem når jeg trengte det.

Øve, øve og mere øve

LarsB

Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: Flo] #2735209 05/06/2023 11:31
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Har også Crankbrothers Mallet E LS (57mm q-faktor). Har også hatt den "normale" (52mm q-faktor) varianten (ikke LS), men da fikk jeg ikke klikket ut når krankarmen sto rett bakover, pga at skotuppen buttet i krankarmen. Hadde også et par Mallet 3 før dette som jeg bygde om til 57mm. Dette var med ganske brede FiveTen sko i størrelse 43. Broren min har 45 i samme sko, og han sliter innimellom med å klikke ut når krankarmen står rett bakover, også med 57mm.

Akkurat nå er jeg for første gang på flats, og prøver å venne meg til det.

Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: Flo] #2735396 07/06/2023 09:59
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Var ute på grusracer med klikk i går og må si jeg ble litt mer reservert enn jeg hadde forestilt meg. Riktig nok ganske nervøs sykkel med oppakning osv. Men det føles milevis unna å sykle slik på sti. Tror eventuell gevinst av sprint med klikk på flat mark blir spist opp av feigere adferd i alle andre situasjoner ;/
Skal starte med å sette klikk på pendlersykkelen og øve på å klikke inn og ut i litt roligere former. Så får man bare se om pedalene havner over på fulldemperen etterhvert.

Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: espenta] #2735417 07/06/2023 11:38
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Slettet

Redigert av Rednaskela; 07/06/2023 11:40.

Medlem av NOTS
Re: Fra flatpedal til klikk? Råd ønskes. [Re: Flo] #2735430 07/06/2023 14:15
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hvis det er SPD du bruker så har Funn noen fiffige hybridpedaler som kan fungere både som plattformpedal og klikkpedal, slik at du kjapt kan bytte fra det ene til det andre, f.eks før en superskummel nedkjøring. De heter Funn Mamba Hybrid og Funn Mamba S Hybrid. Jeg bruker Funn Mamba S (ikke hybrid) selv og er veldig fornøyd med dem. Jeg begynte med stisykling for ca. 3 år siden og har brukt klikkpedaler hele veien. Jeg liker muligheten det gir meg til å flytte bakhjulet rundtomkring uten å måtte trenge så mye tekniske skills ICON_SMILE

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter

Moderator  support