Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpt en Merida CX

Kjøpt en Merida CX #2735127 04/06/2023 14:59
D
DZL Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Jeg har en kollega, som ville kvitte seg med sykkelen sin og jeg prøvde den og den virker egentlig lovende. Jeg pleier å pendle noe på sykkel ca. 50 km om dagen, med noe grus eller ren asfalt. Jeg hadde sett for meg enten en landeveissykkel eller en gravel, for det hender jeg er gira på en tur på over 4t eller å sette sykkelen på rulla og tråkke i alt fra 45 min til 4 timer.

Er det noen som har prøvd denne sykkelen og har en mening om den? jeg finner lite på nett om den og tror den er eldre enn det den ser ut til å være. den har hatt 2 brukere, hvor begge syklet maks 300km siden den ble anskaffet. første sier at den ble kjøpt i 2016, men ramma er nok eldre enn det. Har kun testet sykkelen på en 3 mils tur grus og asfalt, og det gikk fort. fikk egentlig mest lyst til å feste den på Sykkelrullen og teste den på zwift, men jeg har ikke kjøpt ny kasett ennå. Overgangen fra terrengsykkel merkes positivt

Vedlegg
Re: Kjøpt en Merida CX [Re: DZL] #2735131 04/06/2023 16:10
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en helt OK sykkel, hadde et par liknende modeller i to ulike størrelser, synes begge var litt nervøse og ble ikke helt fornøyd. Mekaniske skivebremser er en ulempe om du sammenlikner med mer moderne grusracere med hydraulisk oppsett. For 4-5 år siden gikk disse for rundt 5k på bruktmarkedet. Sykkelen er nok fra 2012-2013 eller deromkring.

Re: Kjøpt en Merida CX [Re: DZL] #2735171 05/06/2023 06:56
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde en hybrid med mekaniske skivebremser som hadde gått 3500km når jeg solgte sykkelen, uten noen spesielle problemer med bremsene utover normalt klossebytte. Den gikk hele året (også i saltslaps på vinteren), og opplevde bare én gang at wire frøys i strømpen. Sykkelen ble alltid oppbevart innendørs.

Så om DZL får sykkelen billig, vil jeg ikke si at bremsene skal være en dealbreaker i seg selv. Kan sikkert fungere som pendlesykkel i mange flere år.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kjøpt en Merida CX [Re: DZL] #2735174 05/06/2023 07:20
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Min 2013-cx var også utstyrt med mekaniske. Til pending på vestlandet i måneder med saltslaps så måtte disse byttes omtrent en gang i året på grunn av korrosjon og dritt inni. Kunne sikkert skylt dem hver dag og sånn sett bevart dem bedre, men det blir stress i bygård...

Bruker sykkelen hver dag fremdeles, men nå med GRX

- Fx

move 'zig'
Re: Kjøpt en Merida CX [Re: DZL] #2735217 05/06/2023 12:11
D
DZL Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Fant sykkelen på meridas side på Facebook. 2013 model, 17k ny. Nå er det sånn at sykkelen er så å si ubrukt, planen er for det meste å sykle til jobb 2-3 ganger i uken, og sette den på sykkelrulle på høsten. Billig å billig, solgte terregnsykkelen som trengte en del kjærlighet for en god sum, så det ble et mellomlegg. Fikk med sko og landeveisdekk, disse skal på så fort jeg får ordnet slanger. Ålrigth sykkel, men litt skummel i svinger ved høy fart i grus. Kjenner det godt i armene ved høy hastighet på grus.

Redigert av DZL; 05/06/2023 12:12.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå