Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte bremser sjææææl.

Bytte bremser sjææææl. #2734850 01/06/2023 07:16
J
J0J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei og hopp, lurket litt i forumet.
Men nå trenger jeg plutselig hjelp, kort historie så er jeg nødt til å bytte bremser og skiver på min sykkel. Må innrømme at hjertet sank når jeg hørte prisen, har rett og slett ikke råd til å gjennomføre det. Men jeg er over snittet handy, men dette har jeg ikke gjort før.
Og jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal begynne... Dette må da være noe jeg kan gjøre selv?
Noen som har erfaring med dette og kan peke meg i riktig retning? Trenger jeg noen spesielle verktøy?
Nøyaktig hva trenger jeg og kjøpe?
Hva er bra uten å drepe økonomien helt og hva er greit å vedlikeholde?
Det er hydrauliske bremser jeg har i dag.

Takk for at du leste.

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734853 01/06/2023 07:44
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Hva er det du skal bytte ?
Skiver, klosser, slanger, hendler, callipper, master eller alt i hop ?

Du trenger ikke spesialverktøy for å bytte skiver, klosser eller ''alt sammen''. Relativt grei jobb.
Hvis du skal gjøre noe som innebærer lufting av bremsevæske må du ha spesial verktøy og vite hva du gjør. Se til youtube

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734855 01/06/2023 07:49
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis bremseslangene ikke går gjennom ramma så er dette ganske lett å gjøre selv. Om du kjøper Magura bremser her så kan du betale litt ekstra for å få slangene kappet til rett lengde. Da slipper du den delen av jobben som kan medføre at du må lufte bremsene, som krever luftesett. Som oftest slipper jeg å lufte etter kapping, men det krever at du er nøye.
https://www.sykkelkomponenter.no/categories/terrengsykkel-sykkelbremser?categories%5B%5D=11457&manufacturer%5B%5D=64&sort=price-asc&filter_by_host=

NB! Viktig at du måler slangelengde rett hvis du setter bort den jobben.

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: ScottRacing] #2734857 01/06/2023 07:49
J
J0J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Er med på at det finnes mye på youtube, jeg tror jeg kan la være å bytte bremser foran, men hydraulisk brems bak må byttes. Hele greia.
Er det latterlig av meg å beholde forbremsen?
Så egentlig 100% utskifting.

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734858 01/06/2023 07:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: J0J
Er det latterlig av meg å beholde forbremsen?

Det er umulig å svare på uten mer informasjon. Hva er feil med bakbremsen, hva er evt feil med frembremsen? Generelt vil jeg si at du ikke må bytte begge. Men dersom bremsene blir veldig forskjellige i bremsekraft/feeling så kan det være litt dårligere i bruk. Jeg hadde en periode en frembremse som bremset dårlig, det førte til at jeg automatisk bremset for hardt med bakbremsen siden jeg automatisk doserte bremsene i forhold til hverandre.

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734862 01/06/2023 08:03
J
J0J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
I utgangspunktet ligger feilen i at hver sesong så henger bremsen, vet ikke hva den heter men det er noe komplekst laget og vanskelig å jobbe med. Så det er en verksted jobb. Så det er en årlig kostnad.
I tillegg fungerer den generelt sett dårlig etter at den er fikset på. Fronten er ikke like vrien men ikke super bra heller. Så i bunn og grunn vil jeg slippe å ta den med på verksted årlig, og hvis den blir vrang vil jeg kunne jobbe med den selv.

Slangene ligger på utsiden, er forberedt på å investere i et luftesett om jeg må
Det er forøvrig en Merida big 7, tror den er på sitt 6 år.

Om jeg skal bytte så er jeg nok nødt til å gjøre alt selv... Vil gjerne sykle i år men har en litt tynn lommebok om dagen.

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734863 01/06/2023 08:11
J
J0J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for entusiasme dere, setter pris på all infoen jeg har fått... Så jeg konkluderer med at jeg skal gjøre det selv. Prøver meg på bakbrems i utgangspunktet, det jeg ønsker meg aller mest er egentlig noen som kan si "dette produktet er en bra bakbrems, den koster ikke skjorta og den er ikke vrien å jobbe med"

Men men da må dere kanskje vite hva slags skive det er for å finne rett brems? Vet den er 180 mm and that's it

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734865 01/06/2023 08:24
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Bruker du bremsene gjennom vinteren?
Isåfall så er det noen bremser som sliter med salt-suppa og kan begynne å lekke. Shimano bremser virker ofte å være representert med dette problemet.

Jeg har i mange år brukt et sett Tektro bremser på helårssykkelen. De fungerer helt greit på det jevne, om enn ikke noe spesielt bra. Jeg har hatt null vedlikeholdsbehov på dem. De var veldig billige, men de virker å være litt høyere priset nå enn da jeg kjøpte. Fortsatt verdt prisen.
https://www.sykkelkomponenter.no/products/tektro-draco-hd-m280-skivebrems

Ellers er jo Shimano sine billige bremser veldig bra, men kan få de tidligere omtalte salt-problemet om de skal brukes helårs.
Bikeshop har shimano sine Deore 4100 bremser til veldig god pris.
https://bikeshop.no/shimano/emt4101...front-skivebremssett-bl-m4100l-br-mt410f
https://bikeshop.no/shimano/emt4101...0-bak-skivebremssett-bl-m4100r-br-mt410r

- Stefan
Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734866 01/06/2023 08:24
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det f.eks. er en 2017 Merida Big Seven 7000 så har den Shimano XT bremser, så absolutt verd å ta vare på videre (og lett å vedlikeholde).

Er det f.eks. en 2017 Merida Big Seven 100, så har den Shimano M315 bremser (er vel Alivio-nivå eller noe sånt, andre kan sikkert korrigere her). Du får en komplett brems til 398,- som er noe tilsvarende denne. https://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-mt201-skivebrems
(komplett brems vil si hendel, slange, kalipper m/klosser. Ikke bremseskive, men det har du jo allerede).
Det koster nok lite å forsøke å få din egen bakbrems i orden først, men da vet du i hvert fall at det finnes rimelige alternativer å få kjøpt nytt.

Redigert av parob; 01/06/2023 08:25. Rediger grunn: Stefan rakk å komme meg i forkjøpet med tilsvarende svar

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734869 01/06/2023 08:30
J
J0J Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jeg husker ikke helt navnet men det er ikke Shimano, et navn jeg ikke har hørt om. Vet det er gammelt.
Men takk, skal sjekke ut denne nærmere ICON_SMILE

Re: Bytte bremser sjææææl. [Re: J0J] #2734873 01/06/2023 08:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har brukt Magurabremser på jobbsykkel i mange år, sommer som vinter, og har ikke hatt noen problemer med dem. På den forrige jobbsykkelen stod det på billigste sort, MT2, og de bare funker år etter år etter år uten noe omsorg. Shimano har jeg hatt, eh, varierende erfaring med. Jeg solgte Shimanobremsene som satt på den siste sykkelen og byttet dem ut med Magura.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå