Takk for tipsene. Ble litt borte noen dager..
Jeg er klar over at stisykler er mindre optimale på grus. Samtidig føler jeg at dagens sykkel er håpløs på sti, så det å unngå gå på tryne over styret på sti trumfer litt daffere grusopplevelse

Jeg har sett litt på finn og ser at Scott Spark 930 2019 ligger til rundt 20 000,-. Det samme gjør Spark 970 2022, tilsynelatende lite brukt.
I følge Youtube er 970 en ganske bra sykkel, men jeg regner med 930 har bedre komponenter og litt lavere vekt.
Spørsmålet er jo hvor mye slitasje og hvor godt vedlikeholdt en eldre sykkel er. Slik jeg forstår så koster vedlikehold/service på dempere osv ganske mye.
Så ut fra deres erfaringer, er en bedre utstyrt (sannsynligvis) 930 2019 et bedre kjøp enn en 970 2022? Om man skulle være uheldig å kjøpe en sykkel som trenger en service på noen komponenter så har man jo likevel en god sykkel etterpå.
Vinkelen (head angle) på 970 2022 kan også justeres fra rundt 67,5 til rundt 66, og noen (på youtube) mener den greier seg bra på grus selv uten å bruke lockout, så man kan jo kanskje greie å finne en god balanse med litt justeringer..
Skal også legge til at jeg ikke er erfaren som sykkelmekaniker, og en skjult demper på 970 2022 virker veldig tiltalende i forhold til vask osv.
Jeg er omtrent 50/50 på de to syklene, så dere har nå mulighet til å avgjøre utfallet