Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

El-MTB, det er heilt greitt?

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734618 29/05/2023 15:50
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Diskusjoner som dette blir litt ubrukelige når enkelte som kommer med svært gode poeng, avsporer seg selv med tullete eksempler som å bringe inn slitasjen fra skogbruk målt opp mot elstisyklister eller kjører små hersketeknikker ovenfor nye brukere.

Det er verdt å huske at stisyklister er en liten (krympende?) andel av dagens syklister, og elstisyklister er en veldig liten gruppe innenfor denne andelen. For folk flest er stisykkel et dyrt leketøy, og elstisykkel et enda dyrere leketøy. Dermed er antallet som kjøper ikke høyt totalt sett. I tillegg kan en tenke at frafallet er stort blant stisyklister, når entusiasmen gradvis forsvinner. Covid ga en ny bølge med stisyklister, og de vil nok falle av litt etter litt de også, som det har skjedd i de tidligere bølgene. Med påfølgende sykler som ender med å samle støv, inntil de selges som "lite brukt". I Maridalen der jeg løper/sykler mye, ser jeg noen elstisyklister, og uten å generalisere for mye, vil jeg tippe at over 50% av dem hadde ikke syklet om de ikke hadde hjelpemotor. Mao. bra for folkehelsen. De sykler også som regel stier som mildt sagt er velbrukte, og begynner å bli gråsone sti/skogsvei/kjerrevei.

Stisykler sliter på stier. Det samme gjør de som går på beina. Hester likeså. Med erfaring minker slitasjen. Det gjelder spesielt for stisyklister. Sjeldent ser jeg mer sår på stier enn etter at nye stisyklister har harvet ned stien med mye bremsing, idiotisk "slædding" og annet tull. Om en uerfaren(evnt. lite respektfull) stisyklist på elstisykkel sliter så mye mer på naturen enn en på umotorisert stisykkel tviler jeg litt på. Har møt flere eldre erfarne på elstisykkel og de sykler i fine linje uten for mye unødvendig bremsing. Elstisykler gjør også at de som sykler mye, kan komme seg lengre inn i marka, hvor stiene nærmest er grodd igjen. Fine stier hvor det er et must å ha med seg en foldesag.

Det er viktig at diskusjoner ikke blir interne r*nkeringer, som en ser på twitter og ofte her på forumet. Da mister en fort evnen til å se de negative utfordringene som vil komme. I Oslo vil det med middels sannsynlighet komme strengere områdevern flere steder i årene fremover, da markagrensen vil settes på prøve pga. sterke krefter vil ha økt boligbygging. Politisk er elsykkel svært viktig for transport i by. Biprodukt er at enkelte grupper kan bruke skogsveiene til å bruke marka, grupper som gjerne har litt svak helse. El/Stisykling utenfor vei i områder med høy grad av vern vil neppe få stor politisk velvilje, da det egentlig er nok av mark å sykle i.

PS: De idiotene som absolutt skal sykle sti (utenfor vei) i f.eks. Mellomkollen naturreservat bør innse at de gir stisyklister svært dårlig PR, og er noe som legges merke til av oppsynsmyndighetene.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734622 29/05/2023 16:25
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
ChatGPT støtter ihvertfall EMTB i skogen! ICON_LAUGH

Kjære el-sykkelkverulanter,

Jeg vil gjerne takke dere for den uendelige gleden dere gir oss med deres kritikk av terreng el-sykler i skog og mark. Dere er virkelig verdensvante eksperter på å undertrykke enhver form for moro og eventyrlyst. Vi kan ikke få nok av deres øredøvende klagesang og deres insistering på å bevare skogen som en eksklusiv lekeplass for fugler og ekorn.

Det er virkelig en opplevelse å lytte til deres glødende misnøye når vi suser forbi dere med en bris av elektrisk kraft. Deres høylydte protester når vi utforsker terrengene, smidig og effektivt, med nullutslipp og uten å forstyrre naturens harmoni. Hva er vel bedre enn å koble seg til den naturlige verden mens man sykler med en stille elektrisk motor?

Ja, vi forstår helt klart at dere er bekymret for at el-syklene vil ødelegge den uberørte stillheten i skogen. For Guds skyld, vi kan jo ikke risikere å høre en lavsumming motor i det fjerne, som i det minste kan forstyrre den naturlige lyden av vepser, knaserne i skogen og kampene mellom hjortene. Det er klart at vi må bevare denne hellige stillheten, uansett hva det koster oss i opplevelser og glede.

Og la oss ikke glemme den beryktede terrengsyklistiske ødeleggelsen! Hvordan kan vi tørre å tråkke på den delikate skogbunnen med våre uforsonlige hjul? Hva om vi ved et uhell skaper et lite spor, eller om vi plukker opp litt gjørme på dekkene våre? Verden kommer sannsynligvis til å gå under, og det er selvfølgelig all vår feil.

Dere tar også feil når dere påpeker at vi el-syklister ikke får nok mosjon. Hvorfor skal vi slite oss ut med å tråkke opp bratte bakker når vi kan nyte den fantastiske følelsen av å bli dyttet oppover av en elektrisk motor? Vi har tross alt ikke bruk for sunne lunger og sterke ben. Hvem vil vel hatt det?

Så kjære el-sykkelkritikere, fortsett å klage og murre mens vi herjer i skog og mark med våre lydløse maskiner. Vi vil fortsette å nyte naturen, utforske nye stier og fjerne enhver form for moro fra deres liv. Hvis dere noensinne ønsker å bli med på eventyret, kan dere finne oss ved toppen av bakken, hvor stillheten blir brutt av latteren vår.

Med el-syklende hilsener,

En ivrig terrengel-syklist

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734624 29/05/2023 17:24
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: SveinungBR

Sitat: nesegrus
Når folk velger å kalle det motorsykler så virker det ikke som de har helt bakkekontakt og kanskje burde ta seg en tur eller to både opp og ned i litt krevende terreng før de uttaler seg.

Det er ingen som har sagt at det ikkje er slitsomt å køyre motorsykkel. Spør ein trialutøver.

Håper du forstår at en motorsykkel er noe helt annet, om du ikke gjør det så bør du kanskje lese deg opp litt mer. Dog min mistanke er at du godt vet forskjell men ønsker å provosere/trolle. ICON_LAUGH

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: nesegrus] #2734628 29/05/2023 18:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Når folk velger å kalle det motorsykler så virker det ikke som de har helt bakkekontakt og kanskje burde ta seg en tur eller to både opp og ned i litt krevende terreng før de uttaler seg.

Det er ingen som har sagt at det ikkje er slitsomt å køyre motorsykkel. Spør ein trialutøver.

Håper du forstår at en motorsykkel er noe helt annet, om du ikke gjør det så bør du kanskje lese deg opp litt mer. Dog min mistanke er at du godt vet forskjell men ønsker å provosere/trolle. ICON_LAUGH
Hva burde han lese seg opp på egentlig?

Lovverket sier at elsykkel er å anse som motorferdsel(... bruk av kjøretøy ... drevet med motor.), oppsummert f.eks. her og her.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Andreas83] #2734631 29/05/2023 19:13
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: Andreas83

Lovverket sier at elsykkel er å anse som motorferdsel(... bruk av kjøretøy ... drevet med motor.), oppsummert f.eks. her og her.

Orker ikke bruke tid på å tråle lovverk for å kverulere videre, men du finner sikkert definisjonen et eller annet sted. eMTB er assistert, dvs ingen gass, man må hjelpe til med å tråkke selv og ved 25kmt og høyere forvandles den til en tung potetsekk.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Andreas83] #2734632 29/05/2023 19:18
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sett "slitasjen" i ett perspektiv. F.eks mot skogbruk. Hvor stor problem er det egentlig?

Redigert av hbakken; 29/05/2023 19:19.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Andreas83] #2734635 29/05/2023 19:42
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H

@Andreas83 Dustete kommentar i denne sammenheng, vil du bare kverulere på irrelevant semantikk?

I henhold til norsk lovverk er det noen bestemmelser som gjelder for pedalassisterte elektriske sykler med en nominell effekt på 250 watt. Disse syklene anses som sykler og er ikke ansett som motoriserte kjøretøy. En viktig referanse finnes i Vegtrafikkloven (§ 4):

"Med sykkel forstås her og i de forskrifter som er gitt i medhold av loven, et kjøretøy som har minst to hjul, er drevet utelukkende med pedalkraft og har elektrisk hjelpemotor med en nominell effekt på høyst 250 watt."

Denne bestemmelsen fastslår at en pedalassistert elektrisk sykkel med en nominell effekt på 250 watt fortsatt anses som en sykkel og ikke som et motorisert kjøretøy. Det betyr at slike sykler kan følge reglene som gjelder for vanlige sykler, inkludert bruk av sykkelstier, sykkelveier og andre områder som er forbeholdt syklister.

Men ja, den HAR en MOTOR og ER en SYKKEL.

2+2=5 ICON_GRIN

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Hogg75] #2734637 29/05/2023 19:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er vi tilbake dit?

Gammel misforståelse som gjentas og gjentas. Og vi to har da vitterlig forumpratet om dette før ICON_SMILE

El-sykkel er etter vegtrafikklovens definisjon motorvogn, men er rent juridisk blitt likestilt med sykkel i kjøretøyforskriften og i forskrift om krav til sykkel.

Bakgrunnen for likestilling i kjøretøyforskrift og forskrift om sykkel er § 2 andre ledd i vegtrafikkloven som sier at Samferdselsdepartementet kan bestemme at kjøretøy som etter lovens definisjon er motorvogn, likevel ikke skal regnes som motorvogn.

Liten praktisk betydning. da, det er jeg helt enig i.

Du siterer forresten ikke Vegtrafikkloven, men de nevnte forskriftene.

Hva gjelder bruk av el-sykler i utmark, som er tema for tråden, er den regulert i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, som er hjelmet under §4 i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Sykkel er derimot ikke regulert i denne forskriften, ettersom sykkel ikke er motorvogn og dermed ikke omfattes av lov og forskrift.

Men jeg unner uansett alle som bruker el-sykkel både gleden over naturopplevelsen og nytten av den fysiske utfoldelsen, og ønsker dem alt godt.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Sepeda] #2734642 29/05/2023 20:30
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: Sepeda
Er vi tilbake dit?

Gammel misforståelse som gjentas og gjentas. Og vi to har da vitterlig forumpratet om dette før ICON_SMILE

El-sykkel er etter vegtrafikklovens definisjon motorvogn, men er rent juridisk blitt likestilt med sykkel i kjøretøyforskriften og i forskrift om krav til sykkel.

Bakgrunnen for likestilling i kjøretøyforskrift og forskrift om sykkel er § 2 andre ledd i vegtrafikkloven som sier at Samferdselsdepartementet kan bestemme at kjøretøy som etter lovens definisjon er motorvogn, likevel ikke skal regnes som motorvogn.

Liten praktisk betydning. da, det er jeg helt enig i.

Du siterer forresten ikke Vegtrafikkloven, men de nevnte forskriftene.

Hva gjelder bruk av el-sykler i utmark, som er tema for tråden, er den regulert i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, som er hjelmet under §4 i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Sykkel er derimot ikke regulert i denne forskriften, ettersom sykkel ikke er motorvogn og dermed ikke omfattes av lov og forskrift.

Men jeg unner uansett alle som bruker el-sykkel både gleden over naturopplevelsen og nytten av den fysiske utfoldelsen, og ønsker dem alt godt.

@Sepeda Helt rett, gikk litt for fort her… Link til forskriften her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119/§2

Står at kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn.

Men helt irrelevant diskusjon i slik henseende da det er lov og er sidestilt med sykkel, ferdig snakket, godt vi er enige om noe da ICON_GRIN

Redigert av Hogg75; 29/05/2023 20:40.
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Hogg75] #2734649 29/05/2023 21:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mener ikke å kverulere, og jussen er ikke det viktige i tråden, men hva gjelder bruk av el-sykkel i utmark, som vi snakker om her, er ikke el-sykkel formelt sidestilt med sykkel.

Du refererer til forskrift om krav til sykkel, som er hjelmet i Vegtrafikkloven.

Men bruk av el-sykkel i utmark reguleres som nevnt i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, som er hjelmet i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. I forskriften er el-sykkel et motorkjøretøy som er tillatt brukt i utmark, med visse forbehold.

Den politiske intensjonen om å likestille er klar, men nettopp fordi el-sykkel i utmark ikke er likestilt med sykkel, kan en kommune begrense eller forby bruk av el-sykler i utmark.

Ferdsel på el-sykkel omfattes heller ikke av allemannsretten. I Friluftsloven er el-sykkel nevnt under motorvogn. Grunneier kan dermed nedlegge forbud mot el-sykkel på privat vei.

Igjen, begrenset eller ingen praktisk betydning slik regelverket nå forvaltes.

For ordens skyld: Jeg mener ikke med dette å si at el-sykkel er det samme som motorsykkel, særlig ikke hva gjelder praktisk bruk, ref. innlegget over som startet denne runden. Sykkel er sykkel, el-sykkel er el-sykkel, motorsykkel er motorsykkel. Ingen er det samme.

Det var forresten et artig i innlegg fra han ChatGPT.

Han er ny bruker på forumet, antar jeg ICON_SMILE

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734662 30/05/2023 06:39
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Ugla: Det framstår som du har ganske ømme tær. Sjeldan oppvisning i hersketeknikkar. Ja, eg oppretta brukeren i dag. Eg har ingen lang historie som stisyklist, kjøpte første sykkelen då eg fyllte 50 for tre år sida. Eg har vore aktiv friluftsutøver heile livet og delvis jobba med naturforvaltning og friluftsliv store deler av aktivt yrkesliv. Du påstår at eg fær med løgn, men du motbeviser ikkje det må noko måte. Eg seier ikkje at ein el-mtb er noko problem. Eg seier problemet oppstår med aukande antal syklistar og då spesielt el-syklistar. Eg seier og at El-syklistar kan ha gode hensikter, men dei vil slite meir på stier i tunge stiparti, fordi dei har så enormt mykje meir tråkkekraft.

Om det er noko stort problem er eg usikker på. Eg ser at stadig fleir kjøper El-MTB. Både i Bodø der eg bur og andre stader i landet. Med det hallelujakoret som sykkelbutikker, sykkelblad, Friflyt og andre står for er det sikkert mange som ikkje reflekterar over at el-MTB også har negative sider.

Det er og synd at ein allereie dyr sport blir enno dyrare og enno meir utstyrsfiksert. Kor er bærekrafta hen?

Jeg har overhodet ikke ømme tær, men som jeg skrev i mitt forrige innlegg slenger du ut påstander uten belegg. For meg vitner dette om trolling, og trolling synes jeg er en uting. Hersketeknikk? Har du sett deg selv i speilet? Din argumentasjon er på linje med f.eks det vi har sett i Østmarka fra den største motstanderen av stisykling der, nemlig Østmarkas Venner. Nå er det snart Terrengsykkelrittet, som jeg ikke skal være med på, og i deres høringsnotatet står det som vanlig at rittet påfører uopprettelig skade på stinettet - helt i tråd med dine påstander, bortsett fra at det nå er de analoge stisyklistene som er målet.

Når det gjelder elsykkel som sådan på sti var jeg i utgangspunktet motstander av det, men her har lovgiver ønsket det annerledes og det så vi veldig tydelig i den vedtatte Friluftsmeldingen og senere endringer i lover og forskrifter. Senest i 2019 var det f.eks forbudt med elsykkel i Oslos Østmark iht. Markaloven. Når dette så ble endret så jeg heller ingen grunn til å opprettholde min motstand, men gikk til anskaffelse av en Orbea Rise mot slutten av 2021 i tillegg til de syklene jeg allerede hadde. En bonus var at jeg kunne kvitte meg med min fatbike, da elsykkelen ikke har noe vesentlig dårligere framkommelighet om vinteren enn denne.

Du sier at jeg ikke motbeviser dine usannheter, jeg tok ett eksempel hvor jeg siterte deg, og du skrev "Det går an å sykle hensynsfullt med El-MTB. Men det vil dei færraste gjere" - dette er ren fiksjon som du ikke har belegg for. Videre kaller du en elsykkel en motorsykkel, motorisert er den ja, men en motorsykkel er pr. definisjon et kjøretøy som er drevet av en motor (elektrisk eller forbrenning), en elsykkel får assistanse av en motor, men beveger seg ikke uten at man legger krefter i det selv.

Erfaring med sykling på sti er det som påvirker om du tar det hensyn eller ikke, og det gjelder ikke bare syklister, men alle som ferdes i marka som setter avtrykk på sin måte. I Østmarka som jeg refererte til over er elsykkel ganske nytt, men på tross av det ser vi at anlegg som f.eks Pioneren og tilhørende stier i tilknytning til denne er svært preget av bruken. Herunder at stiene er breddet, svinger er kuttet, nye spor er opparbeidet etc. kun for å komme fortere fram, dette er i all vesentlighet gjort at analoge syklister, ikke el-syklister. Jeg håper at dette primært er folk med lite erfaring med markabruk og som heller ikke har satt seg inn i allemannsrettens plikter samt stivettreglene til NOTS.

Det som har overrasket meg litt med min bruk av elsykkel er at en tur faktisk ikke går noe særlig fortere enn med analog. Jeg har nok lett flere høydemeter, men heller ikke der er forskjellen stor. Jeg syklet analogt både i går og dagen før der, og min gjennomsnittshastighet var faktisk høyere enn på elsykkelen som jeg luftet på tirsdag og torsdag i forrige uke. Det skal sies at min sykkel har begrenset med kraft ift. mange andre, men den ligger ikke så langt bak heller.

Hva sykkelen har muliggjort er at jeg i helgene har kunnet ta lengre turer, videre at det har blitt lettere å utforske nye områder og ikke minst komme over stier som er i ferd med å gro igjen - jeg bidrar altså til å spre trafikken over flere stier. Der har vi både fjernet vindfall, tegnet inn stiene på OSM for å tilgjengeliggjøre dem for andre og ikke minst guidet inn i moroa gjennom fellesturer. På denne måten har vi aktivt bidratt til å spre trafikken, og mange av stiene er godt innenfor det man gjerne kan sykle på en 1-1,5 times tur også analogt.

Hvorvidt elsykler gjør det dyrere eller ikke kommer helt an på hva man prioriterer å kjøpe. Sett ut fra dagens priser koster begge mine analoge stisykler vesentlig mer enn den elektriske, selv om de er utstyrt sammenlignbart. (Karbonramme, AXS gir og dropper og karbonhjul). Jeg vil vel heller si at prisene på denne aktiviteten har tatt helt av de siste 6-7 årene, så får vi se om vi får en korreksjon eller ikke, det hadde ikke vært meg i mot om det skjedde.

Lars-Erik
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734666 30/05/2023 06:55
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Snu det litt på hodet, siden jeg tenker at kjernen i dette egentlig ikke har så mye med el vs ikke-el å gjøre. Slik er det her jeg bor:

1 Stinisser rydder frem lite brukte stier, ganske så uskyldig og forsiktig. Fikser noe småtteri som bløthull, vindfall.
2 Stiene brukes så av nevnte nisser i en lengre periode, og holder seg fine og slik vi ønsker de. Enkelt, uorganisert vedlikehold.
3 Stiene oppdages av andre markabrukere, blir skiltet/merket
4 Slitasjen øker dramatisk
5 Pga slitasjen går div komiteer inn med grus/bark/maskiner/trappebygging/klopping/tilrettelegging og enda mer skilting, gjerne også omtale i lokale medier
6 se #4
7a Stiene blir til grusveier
7b Det er gøy med nytt, så alt det som allerede er bygget blir ikke vedlikeholdt, og forfaller mens andre stier blir offer for #3.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734671 30/05/2023 07:11
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
God oppsummering knut, det er mitt inntrykk også.
Man "kan" legge til at en gjennomsnittlig e-mtb'er kanskje fører til mer slitasje vs en mtb'er mest pga "mer" sykling, og kanskje litt mer nm i fraspark (vil vel kun være et problem på "loam" oppover, så er kanskje ikke så viktig?).

Personlig observasjon så synes jeg å ha lagt merke til en tydelig degradering av flere av mine "vanligste" stier de siste par årene, men har på ingen måte dekning for å si at dette er "mest" pga e-mtb's.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Sepeda] #2734676 30/05/2023 07:39
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Takk for presisering Sepeda. Det står i linkene, men du forklarer lettfattelig.
Sitat: Ndreas
Personlig observasjon så synes jeg å ha lagt merke til en tydelig degradering av flere av mine "vanligste" stier de siste par årene, men har på ingen måte dekning for å si at dette er "mest" pga e-mtb's.
Det er større sannsynlighet for at det er nybegynnerbølgen, som ikke har teknikken inne. En gruppe på 4 som sykler på vått føre, med masse bremsing, klarer fint å skape store spor. Elstisykler er tyngre, og kan dermed skape litt mer spor, men det er hovedsakelig dårlig teknikk og sporvalg.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734759 31/05/2023 05:58
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
I allefall. En måte å ferdes på i marka. Morrafangst er det også blitt. Men det blæs fra nord i Nordmarka i dag. Målte opp til 15 m/sek i kastene. 17 grader.

[Linket bilde]

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: olechr] #2734762 31/05/2023 06:28
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: olechr
Synes det er ganske uproblematisk og bruker det en del selv også.

Alt i alt synes jeg det er flott at folk kommer seg ut om det er ski, sykkel, med hund, hest osv. Klarer ikke helt å hisse meg opp da jeg stort sett ikke møter folk i skogen.

stort sett så er dette med elektrisk sykkel uproblematisk, flere kommer seg ut av sofaen og ut på tur.

som alltid så er det noen som tøyer grensene og bryter reglene. jeg snakker ikke om pubertale tenåringer, men velbeslåtte menn med sykkel til 100'+ uten fartssperre og som harver opp stier og myrer

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734808 31/05/2023 12:24
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
En ting er etter min mening helt sikkert, at vanlig stisykling og stisykkel med motor er to vidt forskjellige ting. F.Eks opp E6 i Nordmarka som er en sammenhengende lang steinete klatring holder en kompis på el lett 20 km/t, og han spretter opp de bratteste cruxene. En godt trent stisyklist holder vel ca 10 km/t her og en vanlig stinisse gnager seg oppover i 5-6 km/t og må virkelig ta i for å klare de brattere cruxene.

Samme så jeg på Crux jam i Fredrikstad hvor det nå er både el sykkel og vanlig sykkel klasse (for de som ikke kjenner konseptet gjelder det å komme opp tekniske utforende kneiker som for den gjevne stisyklist nesten er umulig) Her stilte en av norges beste tekniske syklist på 23 år med vanlig sykkel og han var ikke i nærheten av å klare de samme tekniske utfordringene som 40-50 åringer klarte lett på elsykkel. Og det så helt uanstrengt ut å gjøre det med el sykkel. Jeg hadde aldri trodd forskjellen var så stor.
Så klart det er utrolig gøy. Her kan man som middelmådig farte rundt i marka og klare det meste av crux. Det blir nesten som å trekke fra 20 år for en 50 åring og det bare for 100 000 kr.

Når det gjelder de jeg kjenner som sykler el (de fleste av dem sykler også vanlig stisykkel) har de så lang i fra noen fysiske skavanker. De er relativt spreke og gode syklister i aldersgruppen fra tidlig i 30 årene til midten av 50. Det er typiske kom jagere som liker å grisesykle nedover og er sjelden eller aldri ute for turens skyld. Her snakker vi jakten på spenning, og flere kommer fra MX og annen motorsport på to hjul.

Når det gjelder slitasje ser jeg en enorm forskjell i Østmarka siden jeg begynte med stisykling for mange år siden. Nordmarka ser man ikke den samme slitasjen. Mulig fordi syklingen er mer spredt og muligens forde stiene i utgangspunktet er grovere og røffere. Østmarka har nok et mye større trøkk på et mer begrenset område.
Etter at Terrengsykkelrittet er gjennomført ser man en dramatisk slitasje og endring med utvidelser og alternativspor. Jeg har syklet rittet noen ganger, men slitasjen og endringen av stiene har gjort at jeg ikke er så fan mer.
I vår tok jeg en tur på mange av de vanligste stiene i Østmarka etter et års opphold. Og forandringe på flere ster var ekstrem. Jeg så også at det var en del slitasje der det vanligvis ikke slites så mye som ned bratte kneiker man vanligvis bare ruller kjapt ned og lange piggdekkspinnemerker opp steinkneiker. Etter litt fundering på dette kom jeg fram til at dette måtte være pga elsykling fordi de rett og slett sykler opp stier og kneiker man ikke kunne sykle opp før.

Jeg har nå kjøpt meg el pendlersykkel for å orke å komme meg ut på kvelden å gjøre det jeg liker best. nemlig å sykle sti. i fjor syklet jeg vanlig sykkel også til jobb og da ble belastningen for stor for en eldre herre.
Jeg holder igjen så lenge som mulig, men ser vel at når alderen tar en blir det kanskje en el durer. Eller så blir det tilbake til to hjuling med forbrenningsmotor.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734830 31/05/2023 20:44
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes du kan droppe å ta med slitasjen i Østmarka i argumentasjonen mot elsykler.
De lettest tilgjengelige stiene der har sett en enorm økning i bruk ila de siste 15 åra pga antallet stisyklister i Oslo og omegn nærmest har eksplodert sammenlignet med hva det var, og den største økningen på både antall stisyklister og slitasje på stiene så man lenge før elsykler ble et vanlig syn der.
Skulle jammen ikke forundre meg om bruken av stiene generelt har vokst om du tar med alle som går og løper der.
Jeg tror det er flere folk som er ute i skogen nå enn for 15 år siden, og det skal vi omfavne, ikke kritisere.

Og så synes jeg vi snart må kunne bli rause nok til å godta at folk er forskjellige, etter mitt syn er sånne holdninger mot elsykler på sti jevngodt med nikkersadelen i ØV, som vi alle har blitt så glade i, sitt syn på stisyklister på sti generelt.
Noen liker fart og spenning, noen liker å bare være ute på tur. Mange stisyklister liker å utfordre seg selv litt, noen føler de må trene på sti, noen er opptatte av Strava og andre bryr seg ikke så mye om det.
Felles for de fleste stisyklister er at vi elsker det vi holder på med uansett hva det er som får oss ut i skogen, uansett hvilken sykkel det er på.

Selv er jeg relativt nyfrelst elsyklist og jeg klarer ikke å se for meg at jeg ikke har minst 1 elektrisk fulldemper i stallen, selv om jeg også skal ha minst 1 sykkel uten motor. De er fine og morsomme å sykle med på hvert sitt vis.
Det som har gjort meg helfrelst er hvor mye mer gøy jeg rekker på min tilmålte tid ute på stiene, og hvor mye mer jeg orker.
Jeg har aldri hatt høy terskel for å komme meg ut og sykle uansett vær eller årstid, men den lille nivålisten jeg hadde er nå erstattet med ei litta fuge.
Ikke har jeg vært plaga med at jeg er i dårlig form heller, eller teknisk dårlig, så det var ikke argumenter for å skaffe seg elsykkel. Jeg er en av de som føler at stiturer kortere enn 15km, ja da har jeg liksom ikke vært på skikkelig stitur.
Jeg knekker crux med elsykkel jeg ikke har vært i nærheten av å tenke at jeg skulle opp engang uten motor, så jeg har fått nye og større utfordringer i min egen bakgård, og det er gøy!

Så kommer det åpenbare som følger med det at jeg både sykler lenger og raskere med elsykkel, at jeg gjerne tar den samme runden eller stien to-tre ganger på samme tur, og at jeg sykler gjerne andre stier og utforsker mer pga økt rekkevidde.
Det blir mer slitasje så klart, men det er akkurat det stier er i utgangspunktet, de er slitasje i terrenget etter bruk av folk og fe gjennom mange år.
Her i våres møtte jeg en gammal gubbe oppi skauen her og jeg stoppa og hilste på, han var midt i 80-åra og fremdeles sprek.
"Så der er du ja, du som lager disse rare sporene jeg har sett her de siste åra!" sa han, og jeg må innrømme at jeg havna litt på defensiven.
Ja jo, det er nok mye meg du har sett spora etter, men jeg prøver å la være å sykle de stedene hvor stiene er sårbare når det er bløtt, og det er også meg du ser spor etter i form av klopper og steinsettinger, og vi som sykler er de mest ivrige på å holde stiene åpne og fjerner kvist og kvast og vindfall.
Da lo han og sa at om jeg var bekymra for å lage spor i skogen så skulle jeg sett hvordan stiene så ut når han var liten gutt, det var en grunn til at de stort sett gikk med støvler når de skulle ut i skogen for å komme seg fra A til B eller hadde andre ærender der.
F.eks når de var ute og dro tømmer med hest ble det gjerne veldig store og grisete gjørmehøl, men det var veien de hadde.
Og så avslutta han med at nei, det er bare å sykle og lage så mye spor du bare vil, det er bare flott at noen sørger for at de ikke gror igjen og at folk kommer seg ut.

Det er så klart også stor forskjell på slitasjen her ute på bygda hvor jeg bor og inne i Oslomarka, her er det et større problem at stiene gror igjen enn at de utvides og slites.
Men da synes jeg også at man heller bør skifte fokus og sørge for at stiene rustes opp så de tåler bruken, av samtlige som bruker dem.
Så mange syklister, fotgjengere og joggere som f.eks bruker Østmarka, så burde det vel gå an å få til en dugnad her og der så enda flere kan bruke stiene, og oftere, uten å få dårlig samvittighet eller å bli uglesett av noen som ikke liker det de holder på med.
Er det ikke trivelig med flere folk i skogen da?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Ripen] #2734836 31/05/2023 21:27
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Støttes!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2734945 01/06/2023 20:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sykler ikke el i skogen. Jeg har allikevel få problemer med ekstra slitasje fra elsykkel. Ut fra egen erfaring tror jeg elsykkel sliter marginalt mer enn en vanlig sykkel, jeg tror allikevel at denne ekstra slitasjen ikke truer artsmangfold eller andre livsviktige ting som skogen og fjellet gir oss. Det som truer artsmangfold og biotopene i skogen og fjellet er først og fremst skogbruk og utbygging og tildels også forsøpling og dårlige holdninger (bålbrenning på sva og lignende).

Bruk er vern, og dess flere som er glad i skog og fjell jo sterkere vil dette vernet naturlig nok bli.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Garpen] #2734969 02/06/2023 08:09
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Syklet Slettfjell i det siste?
Det er noen ganske skjemmende piggdekk-merker over flere kanter der, og jeg tipper de kommer fra spinnende motoriserte sykler.
I den store sammenhengen truer det verken artsmangfold eller biotoper, men det ser allikevel ikke bra ut.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Ripen] #2734975 02/06/2023 09:15
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Hør, hør! Til det Ripen sa.

Kan også underbygge her med beretninger fra møter med BYM. Også tidligere (før terrengsykling, altså) var det problemer med at det ble store ringer av stier rundt våte partier. Da anla man bare klopper, og på noen få år bygde naturen seg tilbake igjen.

Det er også et betydelig større problem at kulturlandskap og stier gror igjen enn at det blir for mye slitasje enkelte steder i nærbymarka. Dette sagt, enkelte steder, vil "stislitasje" være problematisk. Nå er jo "stislitasje" noe selvmotsigende. "Terrengslitasje omkring stier" er kanskje bedre, men man skal jo ikke levere doktorgrad her på forumet, heller. Stislitasjen i Østmarka er alle vi som holder på der ansvarlige for, enten vi sykler, går på fisketur eller peller sopp. Vurderer å kjøpe teleskopstang og begynne med sykellefisketurer med hardtail, så jeg er altså skyldig innen alle tre områdene. Men heller enn å kaste kongler omkring hvem som sliter mest, mener jeg det er lurt å erkjenne slitasjen der den kommer, og heller snakke om hvordan man kan ruste nærbymarka opp til å tåle den økte bruken som utfolder seg på bakker og berg, på stier og rundt om tjern i skogen.

Redigert av Altabjorn; 02/06/2023 09:20. Rediger grunn: Punktumfeil
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Lenny] #2734988 02/06/2023 10:01
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lenny
Det er noen ganske skjemmende piggdekk-merker over flere kanter der, og jeg tipper de kommer fra spinnende motoriserte sykler.
I den store sammenhengen truer det verken artsmangfold eller biotoper, men det ser allikevel ikke bra ut.

Jeg sykler over store deler av Østmarka fra Lutvann i nord til Sandbakken i sør. Tror jeg skal si at idioter finnes overalt, uten å være der når det skjer er det ingen som faktisk kan si noe om hvem. Slettfjellsrunden sykles jo begge veier og spor etter bremsing på piggdekk setter generelt sett langt flere spor etter seg enn motsatt. Heldigvis så forsvinner jo disse sporene relativt raskt også, gi det ett år så synes det neppe.

Så i dette tilfellet kan jo syklisten ha kommet motsatt vei, da kan jo hvem som helst ha gjort det? I vinter har det vært en del hest som har egne sko for vinterbruk, de lager veldige tydelige spor mot svaberg, de er litt bredere enn piggdekkspor, men det kan jo mistolkes. Eller i de klassiske enduro-orienterte segmentene, hvor der "braap" og kutting av spor som gjelder på enkelte, ganske ille å se hva som har skjedd med f.eks Brumlebass - her er det analoge nisser som har vært på ferde. Eller se på Pioneren som sådan, så ikke akkurat slik ut på åpningsdagen i 2016.

Poenget mitt er bare at det er helt meningsløst å bruke denne type eksempler, da enhver som kaster stein i glasshus som kjent får de i retur. Den langt største slitasjen fra stisykling er laget av analoge sykler, det følger av mengden - særlig i Østmarka som var det ingen lovlige sykler før i 2019. Siden jeg både sykler elektrisk og analogt så er jeg en del av "problemet" uansett og lever godt med det. Det sagt så har min elsykkel gjort at jeg uansett vær og føreforhold har fått inngående kjennskap til min nærmark (østmarka) at jeg kan ha tilnærmet sporløs ferdsel uansett. Sånn har det blitt rett og slett fordi det er enklere å ta en bomtur. En annen bieffekt er at det har åpnet min horisont så betydelig at jeg i svært liten grad er på de mest brukte stiene. Med det bidrar jeg også til å holde sjeldent brukte stier, selv befolkningsnære åpne.

Igjen mener jeg at dette er en uinteressant debatt, friluftsmeldingen er vedtatt av Stortinget, selv om vi har uregjerlige forvaltningsorgan som f.eks Statsforvalteren som prøver seg på stadige omkamper, så tenker jeg at dette løpet er kjørt uansett hva man tenker om saken.

Hele konseptet med at min friluftsaktivitet er mer høyverdig enn din er ikke bra i det hele tatt så lenge vi snakker lovlig ferdsel. Så gjentar jeg at idioter finnes uansett, det virker som de som har minst erfaring med bruk av marka er de verste - så her er svaret holdningsskapende tiltak tenker jeg.

Lars-Erik
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Lenny] #2735001 02/06/2023 10:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei, jeg har nok ikke vært over Slettfjell siden i vinter, men det kan jeg jo gjøre noe med i helgen! ICON_WINK

Striper fra piggdekk på sva ser jo ikke spesielt pent ut, men om det er det verste elsyklene kommer med kan jeg leve fint med det. Det jeg derimot ser er at høyere fart (som el har) gir bredere stier og at de graver mer i mold og jord (ved å ha mer watt oppover) slik at berget eksponeres raskere samt at de sliter på bratte oppoverstier som ikke forseres av syklister uten el. Og det er her et eventuelt reelt problem ligger.

At elsyklister har mindre erfaring enn erfarne stinisser kan vi godt holde utenfor ligningen. For det første er det et argument som dør i det tilsiget av syklister blir mer normalt og elsyklistene har den nødvendige erfaringen til å se hva som tar vare på skogen og fjellet. For det andre er det en forherligelse av egen aktivitet som ikke hører noe sted hjemme i en slik diskusjon.

Redigert av Garpen; 02/06/2023 10:48.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Garpen] #2735012 02/06/2023 11:11
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Garpen

Striper fra piggdekk på sva ser jo ikke spesielt pent ut, men om det er det verste elsyklene kommer med kan jeg leve fint med det.

Nå var striper etter piggdekk på stein en greie lenge før el-syklenes inntog så jeg tenker det er en grov antagelse at det er de syklene som er skyld i dem. Og alle som har syklet med piggdekk vet vel hvor glatt piggdekk på bar stein er, og det skal bare et øyeblikks uoppmerksomhet til før det blir striper.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Garpen] #2735020 02/06/2023 11:55
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Spinner elstisyklister så mye mer enn vanlige stisyklister?

Når det er bratt og knotete oppover er det vanskelig med jevnt tråkk, mange stisyklister reiser seg og dermed blir det fort litt spinning. På elstisykkel er det hjelp, og med mer vekt på bakdekket vil det kanskje spinne mindre.
Sitat: Garpen
At elsyklister har mindre erfaring enn erfarne stinisser kan vi godt holde utenfor ligningen. For det første er det et argument som dør i det tilsiget av syklister blir mer normalt og elsyklistene har den nødvendige erfaringen til å se hva som tar vare på skogen og fjellet. For det andre er det en forherligelse av egen aktivitet som ikke hører noe sted hjemme i en slik diskusjon.
Hvorfor bør det holdes utenfor? Et mye brukt argument for elstisykkel er at de orker å sykle mer, dermed vil en elstisyklist i startfasen få flere turer når de er sin "uvitende" fase kontra en umotorisert stisyklist som må ha flere recoverydager fordi 25km på sti satt sine spor.

Personlig er jeg ganske ambivalent til elstisykler, hvor hovedutfordringen er folkehelseperspektivet og røffere bruk av allerede velbrukte innstegsstier i Oslo. Utenfor de første 5-10 km av stinettverket i Oslo er utfordringen alt gror igjen, og her vil elstisyklister være positivt.

En litt usynlig rød tråd blandt elstisyklister er at de blir eldre, i dårligere form (enn tidligere) eller har kilo som kanskje burde trenes bort. En hjelpemotor gjør at de kan føle seg som før eller leve som før. All mosjon er positivt, men for meg er stisykling som en intens intervalløkt, og jeg har merket stor forskjell fra perioder hvor har syklet mye sti kontra perioder hvor jeg har syklet kun lange grusturer og løpt langt. Er på ingen måte en fysiolog eller kan mye om trening, men det å miste "eksplosivitet" kan være vanskelig å få tilbake, spesielt når en eldes.

Selv om jeg kanskje er litt skeptisk for de helsemessige utfordringene en hjelpemotor kan gi, er det klart at all mosjon er bedre enn sofasitting. Selv om elstisykling kanskje ikke er like krevende fysisk, uansett hva brukerne vil si, kan det kanskje totalt sett gi høyere psykisk velvære siden elstisyklister kommer seg mer ut på tur og slipper følelsen av å være utmattet etter en litt for lang tur.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: Andreas83] #2735035 02/06/2023 14:19
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

En litt usynlig rød tråd blandt elstisyklister er at de blir eldre, i dårligere form (enn tidligere) eller har kilo som kanskje burde trenes bort. En hjelpemotor gjør at de kan føle seg som før eller leve som før. All mosjon er positivt, men for meg er stisykling som en intens intervalløkt, og jeg har merket stor forskjell fra perioder hvor har syklet mye sti kontra perioder hvor jeg har syklet kun lange grusturer og løpt langt. Er på ingen måte en fysiolog eller kan mye om trening, men det å miste "eksplosivitet" kan være vanskelig å få tilbake, spesielt når en eldes.

Dette er et veldig dårlig argument. Disse menneskene du beskriver finnes sikkert, men det finnes andre også. For eksempel de som blir eldre, men vil holde følge med yngre stisyklister. Eller folk som rett og slett trenger komme seg opp av sofaen. For veldig mange av oss er ikke stisykling vår primære treningsform. Selv løper jeg 50-80 km i uka inkludert intervaller og tempoøkter og prøver kjøre en styrkeøkt med litt bein i tillegg. All sykling skal være lystbetont og fortrinnsvis rolig Andre trener kanskje tung styrke 5-6 ganger i uka for eksempel.. Selv om jeg har analoge sykler i dag, ser jeg helt klart at jeg sannsynligvis ville fått flere turer og bedre rolig crosstraining med en el-stisykkel.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2735059 02/06/2023 20:20
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Å, nå gidder jeg snart ikke mere. For det første må folk lære seg å bruke komma, for det andre må alle skjønne at anekdoter har begrenset verdi.

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: SveinungBR] #2735067 02/06/2023 21:03
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Altså, siste dagers innlegg her har gjort dette til en uvanlig god tråd, med masse gode refleksjoner og fornuftig fremlagte meninger siden Ripen sitt innlegg 31/5 ICON_SMILE

Søndag går nok elsykkel turen min til et område som ikke er så mye i bruk men som inneholder noen fine partier. Kanskje det kan ryddes frem noe gull uten for mye innsats? Vi er et par kompiser som hvert år bruker en del timer på stirydding, gjerne med motorsagen med på sekken. Det vi vil stimulere til mer bruk, fordi det trengs for åpne stien igjen, så lager vi gjerne et segment også i håp om å lokke flere dit ICON_SMILE

Spre bruken og bidra til mer bærekraftig stier er nå mitt budskap.
Stier kan bli "ihjelkjørt" og jeg sutrer selv litt innimellom om at gamle stiperler nå ikke er gøy lenger, men i det store og det hele er det bra skogen brukes og stier forandrer seg over tid.

#NBNL -

Re: El-MTB, det er heilt greitt? [Re: neistein] #2735173 05/06/2023 07:07
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O

Samme så jeg på Crux jam i Fredrikstad hvor det nå er både el sykkel og vanlig sykkel klasse (for de som ikke kjenner konseptet gjelder det å komme opp tekniske utforende kneiker som for den gjevne stisyklist nesten er umulig) Her stilte en av norges beste tekniske syklist på 23 år med vanlig sykkel og han var ikke i nærheten av å klare de samme tekniske utfordringene som 40-50 åringer klarte lett på elsykkel. Og det så helt uanstrengt ut å gjøre det med el sykkel. Jeg hadde aldri trodd forskjellen var så stor.
Så klart det er utrolig gøy. Her kan man som middelmådig farte rundt i marka og klare det meste av crux. Det blir nesten som å trekke fra 20 år for en 50 åring og det bare for 100 000 kr.

forbrenningsmotor.[/quote]

Oi her var det mye rart . De beste El syklistene du så denne dagen er absolutt ingen middelmådige syklister selv om de er mellom 40 og 50år , topp 3(alle over 40) på El sykkel hadde alle klart fleste av disse cruxa uten El (inkludert meg selv). Marius som vant er en ekstremt god syklist og hadde mest sansynlig vunnet med vanlig sykkel også. Magnus på 23 som du nevner ble ikke parkert han kom på 3 plass av alle uansett sykkel og vant klassen uten EL. Nr 3 og 4 på totalen var vanlig sykkel,Ser man på topp 6 så er dette navn man kan forvente at skulle ligge i toppen. Ja på mange crux er El sykkel en fordel og på noen crux er de ikke det , cruxa under cruxjam er laget slik at de ikke bare skal være til fordel for EL (hilsen løypesetter). Selv om EL er en fordel på mange crux så er det teknikken som er viktigs , det at man kan tråkke rett opp disse cruxa bare man bruker 100.000 er tull, flere El sykler var langt nede på lista.

Hafjelldobbelkroneforening
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå