Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur

Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur #2734492 27/05/2023 09:44
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Har noen prøvde å kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de og har erfaring med om man må returnere sykkelen fordi den ikke passer?

Har prøvd å finne sykkel som oppfyller det jeg ønsker i Norge, men ser dårlig ut

Re: Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur [Re: eisa01] #2734494 27/05/2023 10:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kan ikke svare spesifikt om sykkel, men har erfaring fra andre varer.

Mulig å returnere til begge forhandlere.

Bikester.no er del av tyske Internetstores, som har norskregistrert utenlandsk foretak for butikkhandel. Bikester har lager i flere land, herunder et begrenset utvalg i Norge. Du får gratis returlapp og kan også be om at større varer hentes hjemme hos deg.

Bike-discount er også tysk, og har norskregistrert utenlandsk foretak for postordre/internetthandel. Har ikke lager i Norge, og du får ikke dekket utgiftene for transport ved retur fra Norge. Du må også se til at utførselsdokumentasjonen er korrekt, for å unngå at det påløper mva og gebyrer ved retur til Tyskland. Og merk særskilte regler for batterier/el-sykler.

Jeg kjenner ikke til hvilke, om noen, rettigheter det gir deg som forbruker at selskapene har norskregistrerte utenlandske foretak. Så vidt jeg kan se, inngås kjøpskontraktene ved nettkjøp formelt med hovedselskapene i Tyskland. Bike-discount opplyser spesifikt at betingelsene er i henhold til tysk lov.

Ved kostbare kjøp, ville jeg ha tatt kontakt med forhandler og forsikret meg om alle betingelser. Eventuelt forhørt meg med Forbrukerrådet/Forbruker Europa om rettigheter.

Re: Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur [Re: eisa01] #2734517 28/05/2023 05:52
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Bikester har i hvert fall vært helt uproblematisk for meg ved retur av deler/klær, ferdigfrankert adresselapp i pakken og et medfølgende papirskjema man krysser av hva man returnerer/hvorfor - og 30 dagers åpent kjøp. Norske medarbeidere på support (måtte benytte dem én gang ifm. kjøp av elsykkel som var lagret med utladet batteri).

Create the problem and sell the solution
Re: Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur [Re: eisa01] #2734521 28/05/2023 07:13
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har også handlet flere år med Bikester og retur av småvarer og deler går greit. Men kjøp av sykkel, retur eller garanti er ikke like greit.
De første årene hadde de norsk kundeservicenr. en kunne ringe. Slik er det ikke lengre og jeg har opplevd lang responstid ved benyttelse av skjema.

Jeg spurte den gang om hva en gjør hvis en er i tvil om størrelsen og ønsker å returnere og bytte? Svaret var at en kunne prøve sykkelen noen få hundre meter, ikke mer, og deretter returnere den i eske om størrelse ikke passet.

Garanti på elsykkel kan det være verre å få gjennomført. Høyre kranklager gikk på min motor. Sendte først en videofnutt med godt lydopptak til Bosch og de bekreftet; Ja, lageret er gåen og motor måtte byttes. Det kan godkjente Bosch-verksted gjøre i Norge sa Bosch. Men beskjeden fra Bikester var at de ønsket sykkel sendt tilbake til Tyskland for sjekk. Esken var på det tidspunkt blitt til et resirkulert produkt, kanskje. Etter mye om og men godkjente de at motorbytte kunne skje i Norge og gav meg forslag på forhandler/verksted. Dessverre viste det seg i praksis at de ikke var så interessert i et slikt oppdrag fordi sykkel ikke var kjøpt hos dem. Andre satte en meget høy pris å foreta et bytte.
Fant etterhvert et verksted som var villig til å gjøre jobben til en avtalt og fornuftig pris. Betalte regningen, sendte den til Bikester og de refunderte beløpet. Alt vel etter det.

Handler fremdeles hos Bikester men tror nok ikke at sykkel vil bli kjøpt derfra igjen. Selv om det er kjente merkevarer som også verksted i Norge daglig forholder seg til kan det bli vanskelig å finne dem som aksepterer at sykkel ikke er kjøpt hos dem. Om de gjør det må også pris være innen rimelighetenes grense. Som beskrevet, å sette en høy pris er en måte å si nei takk på, uten å si nei.

Re: Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur [Re: eisa01] #2734522 28/05/2023 07:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser fra annen tråd at trådstarter er interessert i Kalkhoff Endeavour 8.

Om det fortsatt er tilfellet, er heldigvis de særlige problemstillingene rundt el-sykkel ikke relevant. Det burde gjøre netthandel hakket enklere.

Og det renner over av Kalkhoff med motor i norske butikker, så kanskje er forhandlere/importør rede til å ta inn denne uten motor om du spør pent.

Jeg blir nesten rørt når jeg skjønner at noen faktisk mener sykkel når de spør om sykkel ICON_SMILE

Håper dog ikke oppgitt vekt 18 kg stemmer.

Re: Kjøpe sykkel fra Bikester / Bike-discount.de retur [Re: eisa01] #2734534 28/05/2023 13:30
E
eisa01 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk! Ja, det er snakk om vanlig tråsykkel, ikke fancy elsykkel ICON_TONGUE

Bikester virker litt enklere, mens Bike Discount er litt risky siden man må fikse retur selv

Og tror vekten stemmer. Hun som skal ha sykkelen sykler på en 18 kg sykkel i dag, så bør gå bra. Jeg har tidligere hatt en Kalkhoff Endeavour 27 med lignende vekt som ble stjålet

Jeg får lage en ny tråd for å be om råd til selve sykkelen

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå