Kan ikke svare spesifikt om sykkel, men har erfaring fra andre varer.
Mulig å returnere til begge forhandlere.
Bikester.no er del av tyske Internetstores, som har norskregistrert utenlandsk foretak for butikkhandel. Bikester har lager i flere land, herunder et begrenset utvalg i Norge. Du får
gratis returlapp og kan også be om at
større varer hentes hjemme hos deg.
Bike-discount er også tysk, og har norskregistrert utenlandsk foretak for postordre/internetthandel. Har ikke lager i Norge, og
du får ikke dekket utgiftene for transport ved retur fra Norge. Du må også se til at utførselsdokumentasjonen er korrekt, for å unngå at det påløper mva og gebyrer ved retur til Tyskland. Og merk særskilte regler for batterier/el-sykler.
Jeg kjenner ikke til hvilke, om noen, rettigheter det gir deg som forbruker at selskapene har norskregistrerte utenlandske foretak. Så vidt jeg kan se, inngås kjøpskontraktene ved nettkjøp formelt med hovedselskapene i Tyskland. Bike-discount opplyser spesifikt at betingelsene er i henhold til tysk lov.
Ved kostbare kjøp, ville jeg ha tatt kontakt med forhandler og forsikret meg om alle betingelser. Eventuelt forhørt meg med Forbrukerrådet/Forbruker Europa om rettigheter.