|
Næmmen Landevei hva er det dere sier her?
|
Næmmen Landevei hva er det dere sier her?
22/05/2023 14:22
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Hei, Jeg er av den gamle skolen og sykler grus på halvdemper. Men jeg titta gjennom testen av [b]Specialized Diverge Elite blabla[/b]Der kom jeg over disse merkelige utsagnene: Overrøret er slakt, for å øke kontrollen i sykkelen SLAKT;En slakere vinkel på overrøret gir utslag i sykkelfølelsen Vinkelen på overrøret gjør da ikke noe for kontroll og følelse! Det eneste det gjør er å få flere folk på færre rammestørrelser. I tillegg får vi denne språkblomsten: DETALJER: Vanskelig å se på bildet, men overflaten på seteposten er ruglete og gir ekstra friksjon, for å redusere sjansen for at seteposten sklir ned på røft underlag Til slutt får en sykkel med hjulsett som ikke er tubeless-ready åtte av 10 på verdi for pengene Dette synes jeg ikke holder standarden man bør forvente i det hele tatt. Det ser ut som om disse herrene har jobbet med venstre hån og vel så det: Av: Øyvind Aas Av: Knut Andreas Lone Av: Henrik Alpers LarsB
|
|
|
Re: Næmmen Landevei hva er det dere sier her?
[Re: larsb]
22/05/2023 14:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Her må du holde tungen rett i munnen, Lars. Øyvind og Henrik har ikke vært involvert i testen av Specialized Diverge Elite E5. De har som kjent ikke vært i arbeid i redaksjonen på en god stund. De er for øvrig oppgitt på oversikten over alle testene, ikke denne spesifikt. Knut Andreas skriver mange gode artikler, men bommer dessverre rimelig grovt på geometri. Jeg sendte ham PM etter forrige test av Ridley Kanzo A, der det også var noen bommerter. Men så vidt jeg kan se, har han har ikke lest den. Trist at det må påpekes, men Landevei - dette holder ikke.
|
|
|
23/05/2023 11:13
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Takk for korreksjon. Jeg plukket forfatterene fra feil sted. Bra at noen er mer nøyaktige enn meg.
Uansett er er synd at man a) er såpass rare på geometri og b) anglifiserer normale norske sykkel-ord. Det gjør at jeg har lite tillit til konklusjonen på testene. Og det har ikke skjedd før i Terrengsykkel/Landeveis historie.
LarsB
|
|
|
25/05/2023 11:30
|
kandy
Fersking
|
Fersking
Hei larsb og Sepeda! Det er hyggelig at dere brenner for kvalitetsstoff på Landevei (og Terrengsykkel), det samme gjør jeg og Kristoffer – og Øivind og Alpers når de er i aksjon igjen.
Dere har helt rett, og det er bare å erkjenne at det ikke er godt nok. Jeg trenger heller ikke å legge skjul på at jeg er relativt fersk som sykkeltester, og selv om jeg har syklet mye og vært aktiv syklist, er dette komplekse greier for meg, og her har jeg rotet og skrevet direkte feil. Det er så klart veldig beklagelig.
Jeg setter pris på deres direkte og ærlig tilbakemelding, og takk for hyggelig og oppklarende DM, Sepeda (så den ikke før nå). Jeg skal rette opp i feilene i testene (og anglifiseringen, det var bare håpløs språkforvirring), og gjøre det bedre fremover.
Når det gjelder tubeless-ready: Det er helt klart at for dere og mange andre, som viderekomne og erfarne syklister, er tubeless-ready eller ei kanskje helt avgjørende for kjøp/ikke-kjøp, og jeg foretrekker også helt klart tubeless på mine sykler. Når det er sagt er det veldig mange som leser testene våre som ikke er der dere er, en god del er nybegynnere. For dem er tubeless kanskje et stykke lenger ned veien, og langt fra like relevant. Det er også noe vi tar med i vurderingen og konteksten.
Send også gjerne mail (knut@landevei.no) uansett hva det skulle være.
Mvh Knut
|
|
|
25/05/2023 11:39
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Uansett er er synd at man <snip> b) anglifiserer normale norske sykkel-ord.
Til slutt får en sykkel med hjulsett som ikke er tubeless-ready åtte av 10 på verdi for pengene
Det er tydeligvis overraskende lett å anglifisere  (Min utheving i siste sitat)
Redigert av DesmoSkier; 25/05/2023 11:39.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: kandy]
25/05/2023 11:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for hyggelig tilbakemelding, Knut! For meg var det en åpenbaring da jeg begynte å forstå geometri, og det er Landeveis fortjeneste, nærmere bestemt den opprinnelige versjonen av Hva er geometri på en landeveissykkel?Den gang under det passende og mer poetiske navnet "Geometrisk vekkelse". I fordums papirversjon og under fordums motto "Lidenskap og lidelse". Husker fortsatt da jeg plukket opp magasinet i Narvesen-kiosken på en liten flyplass i utkanten og bladde gjennom det mens jeg ventet på en forsinket avgang. Den kvelden gikk lyset opp for meg. Og lyset fortrengte mørket av halvmystiske forklaringer om hva som gjør en sykkel til det ene eller det andre. Har vært svært nyttig i ettertid, og har avfødt altfor mange og lange innlegg på forumet. Alt på grunn av en forsinket avgang. Artikkelen er for øvrig moden for en liten oppdatering, men i det store og hele er den korrekt. En annen ypperlig kilde er CyclingTips: The geometry of bike handling: It’s all about the steering. Tror dessverre den er bak betalingsmur, men verdt pengene.
|
|
|
|
|